آموزش نحوه ادیت فایل صوتی پادکست

آموزش نحوه ادیت فایل صوتی پادکست

ادیت فایل صوتی پادکست باید چگونه انجام شود؟ اگر دوست دارید مثل حرفه ای ها ادیت کنید، حتما این مطلب را قبل از هر گونه اقدام مطالعه کنید.

پیشگفتار

ادیت فایل صوتی پادکست باید چگونه انجام شود؟ وقتی در حال تولید پادکست هستید باید کم کم نحوه ادیت فایل صوتی پادکست را بیاموزید. سپس باید دانش خود را ارتقا دهید. در این صورت می توانید به مرور زمان نظر تعداد زیادی از مخاطبان را به سمت محتوای خود جلب کنید. شما باید علاوه بر ادیت فایل صوتی پادکست یاد بگیرید که چگونه صدا طراحی کنید، چگونه میکس کنید و بر آنها تسلط خوبی بیابید. این موارد مکمل یکدیگر هستند و فرم های هنری مختلفی را شامل می شوند. تسلط بر این فرم ها به شما کمک می کند تا پادکستر حرفه ای شوید و پادکست با کیفیت تولید کنید. شما باید زمان زیادی به این موضوع اختصاص دهید تا بتوانید تسلط خوبی روی هریک از آنها پیدا کنید.
در این مطلب سعی می کنیم به شما نحوه ادیت فایل صوتی پادکست را آموزش دهیم. همچنین کمک می کنیم تا از بدیهی ترین اصول باخبر شوید.

مقدمه 

•    چرا ادیت فایل صوتی پادکست اهمیت بالایی دارد؟
•    گام اول در ادیت فایل صوتی پادکست: طول هر اپیزود پادکست تان را مشخص کنید.
•    ایجاد داستان جذاب با ادیت فایل صوتی پادکست
•    گام دوم: بررسی و طراحی صدا برای ادیت فایل صوتی پادکست
•    یک شروع و پایان حرفه ای و به یاد ماندنی بسازید.
•    گام سوم: میکس پادکست برای ادیت فایل صوتی پادکست 

چرا ادیت فایل صوتی پادکست اهمیت بالایی دارد؟

فرآیند پس از تولید پادکست – یعنی ادیت فایل صوتی پادکست – را می توان به کمک نرم افزار های ساخت پادکست انجام داد. در این پروسه، شما پادکست خود را از حالت ِخام ابتدایی که بلااستفاده است به یک سطح مطلوب می رسانید. به طوری که هرکسی ترجیح دهد به آن گوش دهد و بابت حرفه ای بودن شما و تیم تان (در صورتی که تیمی فعالیت می کنید) تحسین تان کند. راه درازی برای دریافت این تحسین پیش رویتان است.
شما برای ادیت فایل صوتی پادکست تان باید نرم افزار مناسبی داشته باشید. معمولا این نرم افزار ها روی پی سی یا سیستم دسکتاپ نصب می شوند. کمتر کسی ترجیح می دهد که از گوشی برای ادیت فایل صوتی پادکست استفاده کند. زیرا با کمک گوشی، آزادی عمل از شما گرفته می شود و نمی توانید به طور دقیق و تخصصی برای ادیت اقدام کنید. زمانی که ابزار های مناسب در اختیار داشته باشید و از آنها استفاده کنید، می توانید سطح پادکست خود را از مقدماتی به متوسط و سپس عالی ارتقا دهید. ابزار های مناسب به شما کمک می کنند تا به مراتب آسان تر و بی دردسر تر بتوانید پروسه‌ی ویرایش فایل صوتی پادکست تان را به جلو ببرید.

ضبط پادکست

گام اول: طول هر اپیزود پادکست تان را مشخص کنید

در بخش اول باید روی کات کردن، تکه تکه کردن و تنظیم صدایی وقت بگذارید که در مرحله ضبط پادکست آن را تهیه کرده اید. شما باید پیش از شروع و در مرحله برنامه ریزی جهت تولید پادکست بدانید که هر یک از اپیزود هایتان باید نهایتاً چند دقیقه باشند. وقتی از قبل بدانید که باید چند دقیقه با مخاطب ارتباط برقرار کرده و برای او محتوا تولید کنید، می توانید در گام نخست ویرایش فایل صوتی پادکست، بسیار بهتر و با دید ِروشن تر عمل کنید. این موضوع کمک می کند تا بیاناتِ غیر ضروری و جملاتی که در فایل صوتی تان ضبط شده اند و هیچ کمکی به پیشبرد موضوع و هدف نمی کنند، به خودیِ خود حذف شوند.

ایجاد داستان جذاب با ادیت فایل صوتی پادکست 

شما برای ادیت فایل صوتی پادکست تان نباید خیلی روتین و خشک پیش بروید. اول داستانی که قرار است توسط پادکست تان بیان شود را در ذهنتان مجسم کنید. شما می توانید آن را روی کاغذ – به ترتیب – بکشید و ببینید که به طور پیوسته قرار است که چه اطلاعاتی را در طی چه مراحلی به مخاطب عرضه کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که هدف اصلی داستانی که در پادکست برای مخاطب بیان می کنید، نباید در میانه یا انتهای آن گم شود. باید حتما آن را در کل مراحل ادیت فایل صوتی پادکست مد نظر داشته باشید.
مثلا اگر با یک متخصص در صنعت سینما مصاحبه کرده اید و حالا قصد دارید این فایل صوتی را برای آپلود پادکست ادیت کنید، باید به وجهه‌ی «سرگرم کننده بودن» و «حاوی اطلاعات غنی بودن» توجه داشته باشید. در این پادکست مثلا باید فرد مورد نظر در مورد افراد مشهوری که در حوزه سینما ملاقات کرده، نحوه نوشتن فیلمنامه، نحوه‌ی انجام فیلمبرداری، و غیره باید به شما اطلاعات دهد. سپس شما باید آنها را داخل پادکست جای دهید. موقع حذف و اضافه کردن ِبخش های مختلف فایل صوتی پادکست تان دائما از خود بپرسید: آیا این قسمت به داستانی که می خواهم برای مخاطب تعریف کنم کمکی می کند یا نه؟

طراحی صدا در پادکست

گام دوم: بررسی و طراحی صدا برای ادیت فایل صوتی پادکست 

برای ادیت فایل صوتی پادکست باید طراحی صدا یا sound design بلد باشید. منظور از طراحی صدا استفاده از عناصر صوتی است. به طوری که این عناصر بتوانند تجربه مخاطبان را بهبود داده و روی احساسات آنها موقع شنیدن پادکست، تاثیر مستقیم بگذارند. شما می توانید از ابزارهایی مانند آهنگ های موسیقی های معروف یا جلوه های ویژه صوتی برای این منظور استفاده کنید. برای اینکه بتوانید در طراحی صدا قوی شوید باید کمی اطلاعات در مورد فیزیک صوت در پادکست داشته باشید. همچنین باید بتوانید آنقدر در این زمینه تمرین و ممارست به خرج دهید تا حرفه ای شوید.

یک شروع و پایان حرفه ای و به یاد ماندنی بسازید

برای ادیت فایل صوتی پادکست، باید پایان بندی و شروع قوی داشته باشید. برای این منظور باید بتوانید درک صوتی خود را افزایش دهید. به منظور درک بهتر این موضوع، مثلا به یکی از محبوب ترین برنامه های تلویزیونی عمرتان فکر کنید. اولین چیزی که ممکن است به ذهنتان خطور کند، موزیک تمِ مربوط به آن برنامه ی تلویزیونی است. اینکه این موزیک و صداهای مرتبط با آن در کدام بخش از این برنامه به کار گرفته میشوند، بسیار حائز اهمیت است. چون می توانند بر روی به یاد ماندنی شدن ِبرنامه برای شما و سایر مخاطبان بسیار خوب عمل کنند.
به همین خاطر وجود ِیک مقدمه یا پیش پرده و سپس خارج شدن یا جمع بندی منحصر به فرد، به شما کمک می کند تا تاثیر خوبی روی مخاطب تان بگذارید. همچنین این کار کمک می کند تا امضای ِصوتی خاص خودتان را داشته باشید. با انجام این کار، مخاطب به محض شنیدن موسیقی پادکست شما یا صداهایی که برای شروع و پایان آن استفاده می کنید، یاد شما خواهد افتاد. برای مقدمه و جمع بندی محتوای صوتی یا پادکست تان یک روال منظم و مناسب را به همراه موسیقی و جلوه های ویژه صوتی ِ خاص انتخاب کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید امضای ِپادکست خود را از روی دیگران کپی کنید. در غیر این صورت ویژگی «به یاد ماندنی بودن» را از دست خواهید داد.

میکس کردن پادکست

گام سوم: میکس پادکست برای ادیت فایل صوتی پادکست 

یکی دیگر از مهم ترین مراحل ادیت فایل صوتی پادکست که باید در آن قوی شوید و مهارت های خود را توسعه دهید، میکس کردن است. تاثیر میکس کردن در تولید پادکست بر روی کیفیت صدا و جنبه های فنی آن غیر قابل چشم پوشی است. شما در طی فرآیند میکس کردن، می توانید موزیک هایی که قرار است روی پادکست تان قرار دهید را بررسی کنید. همچنین تعدادی عناصر مثل EQ، Reverb، Pitch و همچنین سطح صدا را بررسی می کنید. سپس برای تنظیم آنها اقدام می کنید. در نهایت بعد از به دست آوردن یک تنظیم مناسب و حرفه ای، فایل صوتی پادکست تان با کیفیت بالا قابل انتشار خواهد بود.
قبل از شروع میکس مطمئن شوید که کلیه آهنگ ها و صداها را به خوبی سازماندهی کرده اید. این کار باعث می شود تا در وقت تان صرفه جویی شود. شما می توانید لیست صداها و موزیک های خود را به ترتیب صدای میزبان، صدای مهمان، موسیقی، و لحن مرتب کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *