آموزش اصول ضبط صدا برای پادکست

آموزش اصول ضبط صدا برای پادکست

ضبط صدا برای پادکست چگونه انجام می‌شود؟ اگر در ابتدای مسیر تولید پادکست هستید، این مطلب می تواند به شما در داشتن ضبط موفق‌تر کمک کند.

پیشگفتار

ضبط صدا برای پادکست چگونه انجام می شود؟ شما در گام اول باید برای نگارش یک محتوای خوب وقت بگذارید. زمانی که توانستید محتوای خود را نگارش کنید، وقت آن است که برای ضبط پادکست اقدام کنید. همانطور که در مطلب «ضبط پادکست» توضیح دادیم، حتی می توانید در جالباسی خانه تان هم برای ضبط پادکست اقدام کنید. زیرا لزومی ندارد که حتما در یک استودیو حرفه ای برای ضبط پادکست اقدام کنید. فقط باید به کیفیت صدا اهمیت بیشتری بدهید. برخی از پادکستر ها حتی در محیط های نسبتا شلوغ مثل کافه ها ضبط پادکست خود را انجام می دهند. 
این نوع از پادکستر های حرفه ای با توجه به موضوع پادکست خود و تم آن، مکان ضبط پادکست  را انتخاب می کنند. شما هم با توجه به هویت و موضوع پادکست تان، باید یک روش دائمی را انتخاب کنید. بسیاری از مردم، با پادکست هایی که صدای طبیعی اطراف در آن وجود دارد ارتباط برقرار می کنند، مثل یک کافه.
در این مطلب به شما کمک می کنیم تا اطلاعات لازم را در مورد ضبط صدا برای پادکست دریافت کنید. در نتیجه بعد از اینکه مراحل ابتدایی ساخت پادکست مثل خرید تجهیزات لازم برای ضبط پادکست یا انتخاب موضوع پادکست و تم برای آن را از سَر گذراندید، می توانید تصمیم گیری کنید.

مقدمه

خرید تجهیزات: چه چیزهایی را باید خریداری کنم؟

بهتر است برای خرید تجهیزات بیشتر از حد هزینه صرف نکنید. شما می توانید با کمک تجهیزات ساده و ابتدایی برای ساخت و ضبط کردن پادکست اقدام کنید. 
حتی تولید پادکست با گوشی روشی است که بسیاری از پادکستر ها در شروع کار آن را انتخاب می کنند. یک گوشی هوشمند امروزی می تواند به عنوان ضبط کننده‌ی صدا برای شما عمل کند. همچنین می توانید از آن به عنوان یک ادیتور استفاده کنید. بعدا با پیشرفت کارتان می توانید برای خرید تجهیزات اقدام کنید تا به نتیجه‌ی بهتری برسید. حتی می توانید به کمک یک میکروفون معمولی، صدا را داخل یک سیستم کامپیوتری ساده ضبط کنید. 
سپس با نرم افزار های معمولی آن را ویرایش کنید. بعدا می توانید برای ضبط و ادیت پادکست از افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. یکی از رایج ترین نرم افزار های قابل نصب روی موبایل برای سیستم عامل های اندروید easy voice recorder و برای سیستم عامل ios نرم افزار voice recorder free است. این نرم افزار ها هم به صورت رایگان در دسترس هستند و هم اینکه به قول معروف کار راه انداز هستند.

ضبط صدا برای پادکست

ضبط صدا برای پادکست در مرتبه اول 

شما مجبور نیستید تا با ضبط صدا برای پادکست در مرتبه اول همه چیز را تمام شده بدانید. ضبط پادکست پروسه ای زمانبر است، مخصوصا مرتبه اول! طبیعی است که در مرتبه ی اول به نتیجه ی مطلوبی نرسید و مجبور باشید بارها و بارها (حداقل سه مرتبه) ضبط را تکرار کنید. شما باید از قبل متن را بخوانید و بدانید که در کدام قسمت های متن مشکل دارید. مثلا اینکه در کدام قسمت ها احتمال تُپق زدن تان بیشتر است. همچنین باید متوجه شوید که کدام سمت از میکروفون شما صدا را بهتر ضبط می کند. برای این منظور پیشنهاد می کنیم مطلب «اصطلاحات تولید پادکست» را مطالعه کنید.

استفاده درست از میکروفون برای ضبط صدا برای پادکست

برای ضبط پادکست نباید میکروفون یا گوشی را مستقیم جلوی دهان تان بگیرید یا آن را بسیار از دهان خود فاصله دهید. زیرا از کیفیت صدایتان کاسته می شود. همچنین موقع ویرایش فایل صوتی پادکست به مشکل برخورد خواهید کرد. آنقدر تمرین کنید و متن را در طی تکرار های متوالی بخوانید تا به یک تسلط نسبی و مناسب برسید. سعی کنید گوشی را به صورت کج شده جلوی دهان تان بگیرید. مثلا فضای جلوی دهانتان را ساعت فرض کنید و گوشی را سمت عدد چهار قرار دهید. در این صورت هم میکروفون نزدیک دهان تان است و هم به قد کافی از آن فاصله دارد تا صدا به خوبی ضبط شود.

ضبط صدا پادکست

سنجش محیط برای ضبط صدا برای پادکست

برای ضبط صدا برای پادکست باید اول ببینید که قصد دارید در چه محیطی ضبط را انجام دهید. توجه داشته باشید که هر محیطی صدای خاص خود را دارد. مگر محیط هایی که به طور خاص طوری طراحی شده اند که صدا از آنها عبور نکند. استودیو ها از جمله این محیط ها هستند. چند دقیقه از قبل، در محیطی که قصد ضبط صدا دارید بنشینید. سپس به نویز های احتمالی یا صداهای اطراف گوش دهید. قطعا صدای ممتد کولر، بوق ماشین ها، صدای پرندگان و غیره به گوش تان خواهد رسید. باید بدانید که این صداها داخل میکروفون شما هم ضبط می شوند و عامل مخربی هستند. زیرا روی کیفیت پادکست تان تاثیر می گذارند. پس بهتر است با توجه به وجود این عوامل مزاحم، راهی برای گریز از آنها بیابید.
بسیاری از افرادی که به آنها پادکستر حرفه ای می گوییم، برای ضبط صدای برای پادکست از انداختن پتو های مختلف روی هم و سپس قرار دادن میکروفون زیر آن برای ضبط استفاده می کنند. این، ایده ی خوبی است. اما باید جوانب آن را هم بسنجید. آیا می توانید زیر پتو چند دقیقه ی متمادی ضبط داشته باشید؟ خیلی از افراد زیر پتو نمی توانند به درستی تمرکز کنند. زیرا رفته رفته هوای اطراف گرم می شود و نور کافی به آنها نمی رسد. بهتر است راه عبور هوا برای پتوها پیدا کنید و کلیه تجهیزات لازم مانند یک چراغ قوه یا یک چراغ مطالعه زیر پتو با خود ببرید و ضبط را انجام دهید.
بسیاری از افراد هم هستند که ضبط در کمد جالباسی، جاکفشی، داخل یک جعبه کفش یا حتی داخل یک اتاق بسیار کوچک را امتحان می کنند. همه ی این موارد به متمرکز تر شدن صدا کمک می کنند. پس بهتر است فضایی را انتخاب کنید که جلوی پخش شدن صدا را می گیرد.

ضبط پادکست با گوشی

نکات مهم در مورد ضبط بهتر پادکست

1.    برای اولین نکته در مورد ضبط پادکست باید یادآوری کنیم که داشتن صدای خوب اولویت نیست. لازم نیست تا حتما صدایی فوق العاده زیبا با استعداد خدادادی داشته باشید تا برای ضبط پادکست اقدام کنید. 

بسیاری از افراد فقط به این دلیل که احساس می کنند صدای مناسبی برای ضبط و شروع تولید پادکست ندارند، هرگز به دنبال این مسیر نمی روند. بسیاری از پادکستر ها، با تمرین و کلاس های فن بیان سعی می کنند صدای خود را تقویت کنند و به سطح مطلوبی برسانند. همه‌ی افراد می توانند با صدای معمولی خود یک پادکستر حرفه ای باشند. تنها کاری که باید انجام دهند این است که لحن درست را پیدا کنند، صدای خود را بهبود دهند، لهجه نداشته باشند و اصول ابتدای برای تولید انواع پادکست را بشناسند.

2.     موقع ضبط صدا برای پادکست باید ساختار مناسب برای محتوای خود را پیدا کنید. شما باید از قبل برنامه ریزی داشته باشید و بدانید که دقیقا پادکست تان به چند بخش تقسیم می شود؟ به طور معمول پادکست ها در ابتدا یک شروع یا Intro دارند. در این بخش مقدمه چینی می شود. سپس در مورد موضوعی که قرار است با مخاطب صحبت شود، اطلاعات جزئی داده می شود. محتوای اصلی یا بدنه اصلی پادکست درست بعد از بخش مقدمه قرار می گیرد. شما باید اصلی ترین گفتگو ها و صحبت هایتان را در این قسمت جای دهید. در نهایت یک بخش پایان بندی وجود دارد. توجه کنید که پایان بندی مهم است. زیرا شما نباید با پایان ِباز، پادکست خود را بدون جمع بندی و خداحافظی از مخاطب به حال خود رها کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *