راهنمای جامع تولید محتوا مبتدی تا پیشرفته 100% رایگان
افراد زیادی هستند که می خواهند تولید محتوا کنند و نمی دانند از کجا باید شروع کنند، این مقاله به نکاتی برای شروع تولید محتوا اشاره کرده است.
تولید محتوا چیزی است که هر روز با آن سروکار داریم. با توجه به دیجیتالی شدن کسب و کارها، نیاز به محتوا روز به روز بیشتر و بیشتر شده. تعداد متقاضیهای نویسنده محتوا شدن در حال رشد است. در روز میلیونها محتوا تولید میشود اما همه شان کیفیت مناسب را ندارند. این مقاله مناسب افرادی است که میخواهند در حوزه محتوانویسی فعالیت خود را شروع کنند؛ همچنین مناسب افرادی است که میخواهند محتوای با کیفیت تولید کنند.
آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد
- تعریف محتوا
- منظور از تولید محتوا چیست؟
- چرا تولید محتوا می کنیم؟
- مزایا و دلایل اهمیت تولید محتوا
- محتوا به چند دسته تقسیم می شود؟
- آشنایی با کاربردهای تولید محتوا
- پیش نیازهای شروع تولید محتوا
- اجزای یک محتوای سئو شده
- یادگیری سئوی محتوا
- آشنایی با اصطلاحات رایج تولید محتوای سئو شده
- چطور یک محتوای کپی را تشخیص دهیم؟
- معرفی بهترین ابزارها برای تولید محتوا
- ایده های خلاقانه در تولید محتوا
- تکنیک های تولید محتوای حرفه ای
- چگونه یک محتوای تاثیرگذار تهیه کنیم؟
- نحوه نوشتن یک محتوای با کیفیت
- چرا به جای تبلیغات از تولید محتوا استفاده می کنیم؟
- چطور میتوانم کارشناس تولید محتوا شوم؟
- توضیحاتی در مورد استراتژی و برنامه ریزی تولید محتوا
- نکاتی برای فریلنسرهای تولید محتوا
- حقایقی در مورد بازار کار تولید محتوا
- شرایط استخدام فریلنسر تولید محتوا در مدرسه اتک
تولید محتوا چیزی است که هر روز با آن سروکار داریم. با توجه به دیجیتالی شدن کسب و کارها، نیاز به محتوا روز به روز بیشتر و بیشتر شده. تعداد متقاضیهای نویسنده محتوا شدن در حال رشد است. در روز میلیونها محتوا تولید میشود اما همه شان کیفیت مناسب را ندارند. این مقاله مناسب افرادی است که میخواهند در حوزه محتوا نویسی فعالیت خود را شروع کنند؛ همچنین مناسب افرادی است که میخواهند محتوای با کیفیت تولید کنند.
تعریف محتوا
محتوا اطلاعاتی است که به صورت خلاقانه به دست مخاطبها میرسد. محتواها میتوانند هدفهای متنوعی داشته باشند. هر محتوا علاوه بر هدف مشخص مخاطبهای خاص خود را دارد. مخاطبها میتوانند از گروههای سنی متفاوت، قشر متفاوت و یا اقلیتهای گوناگون باشند. تولید محتوا برای گروه خاصی تولید میشود. بنا بر خصوصیات مخاطبها، محتواها به فرمهای متناسب (عکس، متن، صوت و ویدیو) تولید میشوند.
منظور از تولید محتوا چیست؟
شما در روز کلی محتوا میبینید و میخوانید و گوش میدهید. محتوا میتواند کلیپی باشد که در اینستاگرام میبینید و یا مقالهای باشد که در وب سایت مطالعه میکنید. محتوا به هر فرمتی تولید میشود. اما تولید محتوا چه است؟ تولید محتوا تعریفهای متفاوتی دارد و هر کس یک تعریفی برای آن ارائه میدهد. تولید محتوا به زبان ساده یعنی به کار گرفتن خلاقیت و ایدهها برای تولید یک محتوای متنی، ویدیویی یا صوتی. نویسنده محتوا به کمک تولید محتوا، متنی را تولید میکند که در بازاریابی کسب و کارها موثر است.
چرا تولید محتوا میکنیم؟
قبل از اینکه بخواهیم محتوایی را تولید کنیم باید بدانیم که متن برای چه هدفی قرار است تولید شود. معمولا یک متن غیر ادبی به هدف آموزشی، متقاعد کننده و اظهار نظر تولید میشود. یک متن میتواند هر سه هدف را همزمان دنبال کند و یا میتواند تنها یکی از این سه هدف را داشته باشد. مشخص کردن هدف متن قبل از شروع تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. تعیین کردن هدف متن میتواند در انتخاب کلمات صحیح و لحن متن بسیار تاثیرگذار باشد. با دانستن هدف متن، مخاطبهای خود را مشخص میکنید و محتوای شما هدفمندتر خواهد شد.
وقتی تولید محتوا آموزشی باشد، نباید نظر شخصی ارائه داد و اگر نظر شخصی در آن قرار دادید، حتما آن را ذکر کنید. بعضیها متن آموزشی مینویسند و در آن، نظر شخصی را با اطلاعات واقعی مخلوط میکنند و این امر برای خوانندهی متن بسیار گیج کننده خواهد بود. در متنهای آموزشی، شما باید پشت هر حرفی که میزنید مرجعی داشته باشید و مطلب را روی هوا ارائه ندهید.
متنهایی که در آن نظر شخصی یا باور خود را بیان میکنید کمی فرق دارند. در این نوع تولید محتوا حتما باید مشخص شود که از تجربه شخصی نوشته شده است. اگر متنی از این سبک مینویسید حتما تعدادی موافق و تعدادی مخالف پیدا میشوند که نظر شما را بپذیرند و یا رد کنند.
متنهایی که در تولید محتوا رنگ و بوی متقاعد کننده دارند، هدفشان کشاندن مخاطب به سمتی مشخص است. این نوع متن در تبلیغات یا مارکتینگ استفاده میشود. این سبک متن کمی قلق دارد چون باید حقیقت را با عقاید شخصی خود گره بزنید و با استراتژی مشخص آن را به مخاطب ارائه دهید. قبل از متقاعد کردن باید کمی از چاشنی آموزشی و اظهار نظر استفاده کنید و در نهایت سراغ متقاعد کردن بروید. هر سبک متنی که مینویسید، عدهای موافق و عدهای مخالف وجود خواهد داشت. قبل از شروع به تولید محتوا با علاقه سراغ نوشتن بروید تا بهترین نتیجه رو تحویل خواننده دهید.
مزایا و دلایل اهمیت تولید محتوا
خوشبختانه در عصری زندگی میکنیم که به راحتی میتوانیم هر نوع مطلبی را با مخاطبین به اشتراک بگذاریم. تولید محتوا میتواند متن، عکس، فیلم یا صوت باشد. اما تمرکز ما روی متن نوشتاری است. اگر قرار باشد محتوایی را با جهان به اشتراک بگذاریم، فقط کافی است که آن را در سایت یا شبکههای اجتماعی ذخیره کنیم. برای قرار دادن مطالب در سایت سعی کنید همهاش متن نباشد، از تصاویر مختلف فیلم یا صوت هم استفاده کنید. خودتان را جای مخاطب بگذارید، اگر همه سایت از متن پر باشد، حوصلهتان سر میرود پس نباید یکنواخت باشد و فقط متن نوشتاری نباشد. متن نوشتاری به تنهایی آنقدر اهمیت دارد، چون که میتواند به راحتی به کسب و کار شما جهت دهد و مخاطب را به هر سمتی ببرد.
معمولا برای درک بهتر عکسها زیرنویس آن را مطالعه میکنیم تا بهتر متوجه مفهوم عکس شویم، پس یک وب سایت به تولید محتواهای متنی نیاز دارد تا برای مخاطب قابل فهم شود و راه را به او نشان دهد. با اینکه محتوای عکس و فیلم مخاطب را بیشتر جذب میکند اما اگر توضیحی برای آن در کار نباشد، ممکن است مخاطب را براند. برای انواع محتوا باید ابتدا توضیحی مختصر و کوتاه بیاوریم تا موضوع را برای مخاطب روشن کنیم.
تولید محتوا به صورت متنی برای بهینه سازی موتورهای جستجو هم بسیار اهمیت دارد. جایگاه شما در موتورهای جستجو براساس متنی است که در صفحات سایت تولید کردهاید. خلاصهای که تهیه میکنید به مخاطب کمک میکند تا ببیند این مقاله همان چیزی است که دنبالش بوده یا نه، آن را بخواند یا نه. برای همین حتما باید از کلمات کلیدی و جملاتی استفاده کنید که با متن مرتبط هستند. یک سایت خوب بر پایه یک متن دقیق و با گفتار ساده است.
محتوا به چند دسته تقسیم میشود؟
تولید محتوا باید به خلاقانه ترین شکل ممکن صورت بگیرد. شما نمیخواهید صرفا فقط یک محتوا تولید کرده باشید، بلکه دنبال محتوای با کیفیت برای جذب مخاطب هستید. برای تولید محتوا شما باید مخاطبهای خود را بشناسید، باید بدانید که چه سبک محتوایی را میپسندند. محتوا میتواند متنی، صوتی، تصویری یا ویدیویی باشد. محتوای متنی به تنهایی کافی نیست، اینگونه مخاطب خود را میرانید و خواندن پاراگرافهای طولانی برای او خسته کننده خواهد بود.
-
محتوای متنی
معمولا در کنار هر فرمت تولید محتوا، محتوای متنی هم حضور دارد. محتوای متنی به ساخت محتواهای دیگر از جمله محتوای ویدیویی و عکس و صوتی معنا میدهد. محتوای متنی برای بسیاری از افراد قابل استناد تر است. شما شاید با دیدن عکس و فیلم به مفهوم محتوا پی نبرید، اما فوراً با خواندن متن متوجه جزئیات آن خواهید شد. متن در کنار محتواهای ویدیویی و عکسی لازم است. ممکن است فیلم یا صوتی را در اینترنت ببینید و قبل از پخش کردن حتما دنبال متن توضیحی میگردید؛ و پس از خواندن توضیحات تصمیم میگیرید که آن فایل را باز کنید یا نه. متن در محتوا لازم است، متن این امکان را به شما میدهد که آن را سریع مرور کنید، اما ویدیو و صوت اینگونه نیستند.
-
محتوای صوتی و پادکست
برای اینکه رتبه سایت را افزایش دهیم میتوانیم محتواهای متنی خود را به صوت تبدیل کنیم و در سایت قرار دهیم. برای تنوع میتوانید مطالب آموزنده و یا عقاید خود را به صورت صوت در شبکههای خود قرار دهید. به کمک محتوای صوتی میتوانید پیامهای خوش آمدگویی و معرفی خود را به صورت صوت در سایت قرار دهید. استفاده از صدای خودتان در محتواها باعث میشود مخاطبها احساس نزدیک تری به شما داشته باشند. محتواهای صوتی در فضاهای مختلف کاربرد دارد؛ محتوای صوتی برای شبکههای اجتماعی، پادکستها و غیره.
-
محتوای تصویری و اینفوگرافیک
تولید محتوا با فرمت عکس میتواند برای مخاطبها بسیار جذاب باشد. محتوای تصویری میتواند شامل ویدیوها هم باشد و اینفوگرافیکها هم محتوای تصویری به شمار میآید. اینفوگرافیکها محتوای تصویری جذابی هستند که از نمودارها و اطلاعات و عکسها هستند. در اینفوگرافیکها میتوانید مفاهیم پیچیده و اطلاعات آماری را به آسانی برای مخاطبها ترسیم کنید. اینفوگرافیک دادههای گسترده را به کمک عکس و نمودارها به صورت جذاب برای مخاطب توضیح میدهد. در اینفوگرافیک نوع فونت، رنگ و سایز و غیره، همه میتوانند روی جذب مخاطب تاثیر بگذارند. برای تولید یک تصویر یا اینفوگرافیک جذاب باید وقت بگذارید و یا در صورت نیاز هزینه کنید.
-
محتوای ویدیویی و موشن گرافیک
موشن گرافیک ویدیویی است که در آن پیام و تولید محتوا به صورت موشن یا متحرک پیام را منتقل میکند. تصاویر متحرک یا ویدیوها در ذهن ماندگاری بیشتری دارند بنابراین برای تولید محتوا و مارکتینگ بسیار مناسباند و نباید آن را نادیده گرفت. تولید محتوای ویدیویی برای بیان بعضی از مسائل بهتر است. ساخت ویدیو و موشن گرافیک هزینه کمتری نسبت به ساخت تیزر دارد چون در ساخت تیزر علاوه بر صداگذاری، نورپردازی و دوربین هم نیاز دارید. در محتوای ویدیویی میتوانید خلاقیت بیشتری در ساخت محتوا به کار ببرید. به کمک ویدیو میتوانید محتواهایی منحصر به فرد تولید کنید و جذابیت محتوا را بیشتر و بیشتر کنید.
آشنایی با کاربردهای تولید محتوا
تولید محتوا کاربردهای مختلفی دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای تولید محتوا در زمینه جذب مخاطب است. اگر محتوای با کیفیت تولید کنیم میتوانیم کاربران معمولی را به مشتری تبدیل کنیم. اگر از جملات مناسب استفاده کنیم، میتوانیم مشتریها را ترغیب به خرید محصولات و یا دریافت خدمات کنیم. شما میتوانید برای معرفی کسب و کارتان و نشان دادن اهمیت آن محتوا بسازید. ممکن است برای افزایش فروش محتوا بسازید، برای برندسازی و یا اطلاع رسانی.
پیش نیازهای شروع تولید محتوا
-
مهارت در نویسندگی
نویسندهی محتوای با کیفیت همانطور که از اسمش پیداست، همیشه در حال نوشتن است و یک نویسنده است. یک نویسنده محتوا باید بتواند خلاقانه از زبان استفاده کند، جوری که عقایدش را درست منتقل کند. او باید از کلمات به عنوان سلاح استفاده کند. برای اینکه نویسنده ماهری شوید، باید در خصوص کلمه کلیدی و موضوع مورد نظر خیلی تحقیق کنید. از واژههای تاثیر گذار استفاده کنید درست مانند یک نویسنده. درست مانند یک نویسنده ماهر باید جوری بنویسید که مخاطب با تمام وجود نوشتههای شما را حس کند.
-
تحقیق کلمات کلیدی
هر چه که در گوگل سرچ میکنیم دارای کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی در تولید محتوا میتواند کوتاه یا بلند باشد؛ کوتاه یعنی یک یا دو کلمه هستند و کلمه کلیدی طولانی به صورت عبارت است. در تحقیق کلمات کلیدی دنبال پیدا کردن کلماتی هستیم که نرخ جستجوی بالایی دارند و مخاطبهای بیشتری را به سمت سایت شما جذب میکنند. در انتخاب کلمات کلیدی باید دقت داشته باشید و بدانید که هدف مخاطب از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر چه بوده؟ برای جستجوی کلمات کلیدی از ابزارهای سئو میتوانید کمک بگیرید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
-
آشنایی با نحوه عملکرد موتورهای جستجو
موتورهای جستجوی زیادی داریم و گوگل معروف ترین آن است. گوگل در سراسر شبکه جهانی وب میخزد (کرال کردن) تا لینکهای مرتبط را برای ما پیدا کند. رباتهای موتور جستجو گوگل این اجازه را دارند که در شبکه جهانی به سندها (صفحات مختلف وب سایتها) دسترسی داشته باشند. موتورهای جستجوگر به دنبال محتواهایی میگردند که مرتبط با سرچ شما است. موتورهای جستجو به سراغ دیتابیسهای خود میروند و اطلاعات ایندکس شده را رتبه بندی میکنند. در ادامه مقاله به نحوه رتبه بندی اشاره خواهیم کرد.
-
آشنایی با نحوه سئو نویسی
سئو به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. سئو روشی برای رتبه بندی محتوا و سایت است. بر این اساس، سایت و محتوا را در جایگاه جستجو بالاتر میآورد. اما چطور رتبه بندی میکند؟ معمولا عوامل مختلفی در رتبه بندی دخالت دارند که در ادامه به آنها اشاره میشود. هر چه سئو نویس حرفهای تر باشد رتبه شما در گوگل بالاتر است و در جایگاه بالاتری قرار خواهید گرفت. در ادامه با سئو بیشتر آشنا خواهید شد.
هدف از سئو کردن سایت این است که مخاطبهای زیادی را به وب سایت خود وارد کنیم. به کمک سئو نویسی درست میتوانیم مخاطبهای مرتبط را به صفحه خود دعوت کنیم. در هر دقیقه میلیونها سرچ در گوگل انجام میشود، برای همین نباید اهمیت گوگل را دست کم بگیرید. اگر سئو حرفهای انجام دهید، به راحتی میتوانید بالا بیاید و دیده شوید. برای سئو نویسی حتما باید مخاطب هدف را در نظر بگیرید و او را به خوبی بشناسید. سئو، کار را برای خزندههای گوگل آسان تر میکند و محتوا را برای آن قابل فهمتر میکند.
اجزای یک محتوای سئو شده
-
عنوان اصلی
بهینه سازی عنوان مهم ترین فاکتور برای ارتقای رتبه است، بنابراین باید یک سری نکات رعایت شود. عنوان اصلی محتوا بهتر است که خیلی کوتاه و خیلی بلند نباشد، اگر خیلی بلند باشد در نمایش نتایج گوگل کامل دیده نمیشود. سعی کنید نام تجاری کسب و کارتان را قرار ندهید چون اگر در کادر دیده نشود و مخاطبها کلیک نکنند، میتواند روی تجربه بصری به صورت منفی اثر بگذارد. باید عنوانی انتخاب کنید که در گوشیها هم به خوبی دیده شود.
-
کلمات کلیدی
برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب میتوانید از ابزارهای سئو کمک بگیرید و کلمات کلیدی را در سایت رقیبهایتان بررسی کنید. سپس کلمات کلیدی پر بازدید را انتخاب کنید.
-
نوشتن مقدمه
مقدمه نقش مهمی در جذب مخاطب دارد، نوشتن مقدمه دقت زیادی میخواهد و کار سختی است. مقدمه اولین چیزی است که مخاطب آن را مطالعه میکند، پس باید بسیار جذاب نوشته شود. بعضیها مقدمه را ابتدا و بعضیها به خاطر حساسیت کار، آن را در مرحله پایان محتوا مینویسند. اولین پاراگراف مقدمه بسیار مهم است و باید کلمه کلیدی را به خوبی پوشش دهد. اضافه گویی در این بخش از محتوا ممنوع است و فقط به اصل موضوع اشاره کنید. مخاطب با خواندن مقدمه میتواند انگیزه خواندن را به دست آورد و یا از دست بدهد.
-
عناوین و تیترهای فرعی
عنوان اصلی محتوا را با تگ h1 مینویسند. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای عنوان میتوانید از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی استفاده کنید. پس از انتخاب کلمه کلیدی باید عنوانی کوتاه و خاص تولید کنید. عنوان محتوا باید جذاب باشد و مخاطب را ترغیب کند تا بر روی آن کلیک کند.
-
متن اصلی
کلمات کلیدی اصلی و مرتبط باید با چگالی مناسب در متن اصلی قرار بگیرند. باید به نگارش جملات دقت کنید.
-
تصاویر مرتبط
تصاویری که در محتوا استفاده میکنید باید خیلی با موضوع مرتبط باشند وگرنه درست سئو نمیشوند. ممکن است بهترین عکس را گذاشته باشید اما مرتبط نباشد و به درستی سئو نشود.
-
بخش کلام آخر در محتوا
در کلام آخر نباید نکات تازهای ذکر کنید و باید مطالب را مرور کنید. حتما در کلام آخر از CTA یا عبارتهای ترغیب کننده استفاده کنید.
یادگیری سئوی محتوا
در استراتژِی نوشتن سئو، بسیار مهم است که متن برای خزندههای گوگل قابل خواندن و قابل فهم باشد و نیازهای مخاطبها را فراهم کند. وقتی مخاطب سرچ میکند، Google صفحات ایندکس شدهی مرتبط را با توجه به رتبه بندی نشان میدهد. در انتخاب کلمه کلیدی باید دقت کنیم؛ کلمه کلیدی باید مرتبط با کسب و کار، چقدر در ماه سرچ میشود و چقدر سر آن کلمه رقابت است.
کلماتی که حجم سرچ بالایی دارند، رقابت شدیدی برای انتخاب شدن دارند. بنابراین بهتر است از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید که رقابت کمتری دارند و کمتر سرچ میشوند. انتخاب کلمه کلیدی مناسب جایگاه شما را در نتایج سرچ گوگل مشخص میکند و علاوه بر آن فاکتورهای دیگر هم تاثیر دارند. الگوریتمهای گوگل هر چند وقت تغییر میکنند و شما باید آن الگوریتمهایی را در اولویت بگذارید که تاثیرگذارتر هستند. قبل از سئو کردن محتوا مطمئن باشید که محتوا کپی نباشد. سرعت بالا آمدن سایت هم یکی از عوامل تعیین کننده در بالا آمدن لینک سایت است. هر چه سرعت بالا آمدن سایت پایین تر باشد، مخاطبها سایت را ترک کرده و نرخ پرش زیاد میشود.
سئوی on-page آن دسته از ترفندهایی است که در صفحات داخلی پیج صورت میگیرد برای بهینه سازی صفحات سایت. هر کدام از صفحات شبکه جهانی وب، برای یک کلمه کلیدی مشخص بهینه سازی میشود. تگ عنوانها و عناوین در هر صفحه از وب باید با صفحه دیگر متفاوت باشد چون اینها اولین اطلاعاتی است که رباتهای خزنده برای ایندکس کردن استفاده میکنند.
آشنایی با اصطلاحات رایج تولید محتوای سئو شده
-
چگالی کلمه کلیدی
چگالی کلمه کلیدی به این اشاره دارد که کلمههای کلیدی موجود در محتوای مورد نظر چقدر تکرار شدهاند. درصد استفاده از کلمه کلیدی در متن محتوا، چگالی کلمه کلیدی را برای ما مشخص میکند. فرمول درصد یا چگالی کلمه کلیدی به این صورت است؛ تعداد کلمه کلیدی به کار رفته در متن را تقسیم بر تعداد کل واژگان متن میکنید و سپس چگالی کلمه کلیدی بدست میآید. یعنی اگر متن ما 6 بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشد و تعداد کل کلمات متن 100 باشد، چگالی ما 0.06 خواهد بود. تراکم کلمات کلیدی در متن نباید خیلی کم باشد، زیرا کلمات کلیدی خودشان در سئو بسیار مهمی هستند.
-
تگهای H
تگ H یکی از تگهای موجود در HTML است. صفحههای وب سایت را به کمک HTML مینویسیم و منظور از تگ H عنوان است. تگهای H از یک تا 6 عدد دارد؛ H1, H2, …, H6. تگ H1 بزرگترین فونت را در تیترها دارد و به ترتیب فونت تیترها کوچک تر میشود. تگهایH یا تیترهای محتوا خیلی مهم هستند؛ چون رباتهای موتور جستجو ابتدا در تیترها به دنبال کلمه کلید میگردند. تگهای H اهمیت زیادی دارند. نحوه استفاده از این تیترها مانند نمودار درختی است. اینکه تگهای H به صورت درختی هستند یعنی:
-
مفهوم محتوای یونیک
محتوای یونیک محتوایی است که کپی نباشد و مختص وب سایت شما است و برای سایت شما نوشته شده است. گوگل محتوای یونیک را خیلی با ارزش میداند و یونیک بودن محتوا باعث میشود شما در سئو موفق عمل کنید. اما چجوری میتوانیم محتوای یونیک داشته باشیم؟ برای داشتن یک محتوای یونیک باید دانش کافی داشته باشید پس برای داشتن علم کافی باید مدام در حال مطالعه باشید. علاوه بر مطالعه و دانش، باید از ایدههای خلاقانه استفاده کنید. علاوه بر داشتن متن یونیک، تیتر محتوا هم باید یونیک باشد. در عین یونیک بودن محتوا سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که برای مخاطب جذابیت داشته باشد.
-
هایپرلینک
هایپرلینک کلمههایی هستند که در محتوا به رنگی دیگر هستند و با کلیک کردن روی آن به صفحهای دیگر هدایت میشوید. هنگامی که در گوگل کلمهای را سرچ میکنید هزاران هایپر لینک برای شما نمایش میدهد و با کلیک کردن روی هر کدام به صفحهای مشخص منتقل میشوید. به کمک Word میتوانید هایپرلینک بسازید. ابتدا کلمه یا عبارت مورد نظر را مینویسید و سپس نوشته را انتخاب کنید و راست کلیک کنید و سپس گزینه Hyperlink را انتخاب کنید. در ادامه ساخت هایپرلینک آدرس مورد نظر را وارد میکنید و سپسok را میزنید.
-
انکر تکست
انکر به انگلیسی یعنی لنگر و همانطور که از اسمش پیداست، متنی روی متن دیگر لنگر میاندازد. فرض کنید مقالهای را در سایت مطالعه میکنید که در مورد موضوعهای مختلفی صحبت کرده است. سپس با کلیک کردن روی کلمات مشخص به صفحات مرتبط منتقل شوید. هر متنی که در مقاله متصل به یک لینک باشد و با کلیک کردن به صفحهای دیگر منتقل شود را انکر تکست میگویند. انکر تکست باید متنی مرتبط با لینک باشد. مثلا عبارت "اینجا را کلیک کنید" و از این قبیل نوشتهها به سئوی سایت کمکی نمیکند. شما باید برای متن انکر تکستها از کلمههای کلیدی مرتبط و دقیق استفاده کنید.
چطور یک محتوای کپی را تشخیص دهیم؟
تشخیص یک محتوای کپی آنقدر اهمیت دارد که حتما باید چک شود. یک محتوای کپی دزدی است و سرقت ادبی به شمار میآید. شما به عنوان نویسنده محتوا، نمیتوانید از کارهای قبلی خودتان هم کپی کنید. اگر فکر میکنید که میتوانید گوگل را گول بزنید، سخت در اشتباه هستید. گوگل الگوریتمهایی دارد که بسیار پیچیده هستند و به راحتی میتوانند محتوای کپی شده را تشخیص دهند.
برای تشخیص محتوای کپی، میتوانید قسمتی از جمله که به آن شک دارید را در باکس گوگل جستجو کنید و اگر مشابه آن در سرچ گوگل موجود بود یعنی کپی است. روشهای دیگری هم برای تشخیص محتوای کپی وجود دارد؛ اینکه از ابزارهای سرقت ادبی استفاده کنید و میزان کپی بودن متن را بسنجید. اگر جملهای را از جایی برداشتهاید، یادتان باشد که حتما منبع را هم ذکر کنید تا از کپی بودن جلوگیری شود.
معرفی بهترین ابزارها برای تولید محتوا
علاوه بر دانستن اصول تولید محتوا، باید ابزارهای لازم برای تولید محتوا را هم بشناسید تا سرعت و دقت انجام کارتان بیشتر و بیشتر شود. بسته به شبکه اجتماعیای که برای آن تولید محتوا میکنید و با توجه به فرمت محتوا میتوانید از ابزارهای مختلفی که وجود دارند استفاده کنید تا با دقت بالاتری کار محتوا را انجام دهید. در ادامه چند ابزار را با توجه به انواع محتوا معرفی کردیم. بیشتر از آنچه که فکرش را کنید ابزار تولید محتوا داریم.
-
ابزارهای تولید محتوای متنی
برای تولید محتوا به یک سری ابزارها نیاز داریم تا راه را برای ما راحتتر کنند. ابزاری که در مرحله اول تولید محتوا استفاده میکنیم موتور جستجوگر گوگل است. هر چه که در ذهن داشته باشیم و یا هر سوالی رو ابتدا به کمک گوگل جستجو میکنیم. چه دنبال عکسی خاص باشیم و چه دنبال متنی خاص بگردیم، ابتدا در گوگل جستجو میکنیم. پس اولین ابزاری که برای تولید محتوا از آن استفاده میکنیم گوگل است. Feedly یکی دیگر از ابزارهایی است به تولید محتوا کمک خواهد کرد. هزاران سایت مخصوص انواع موضوعها وجود دارد. اما اینکه همه سایتها را تک تک بررسی کنید و مطالبشان را دنبال کنید، کار را سخت میکند و وقت گیر است. خوشبختانه با برنامه Feedly میتوانید موضوع مورد علاقه خود را یکجا در سایتهای مختلف دنبال کنید در برنامه Trello میتوانید پروژههای خود را مدیریت کنید.
در مرحله دوم برنامههایی مانند Noisli را داریم. این برنامه به شما کمک میکند بهتر روی کارتان متمرکز شوید. برنامه Noisli صداهای مختلف طبیعت را برای شما پخش میکند ( صدای دریا، باد، شر شر باران و...). با پخش صدای طبیعت در هندزفری، ذهن شما متمرکز شده و حواستان با صداهای اطراف پرت نخواهد شد. Word برنامهای است که ویژگیهای مختلفی را برای نوشتن یک محتوا مناسب در اختیار شما قرار میدهد.
مرحله چهارم ابزاری را که معرفی میکند، Google Drive است و به راحتی میتواند مانند انبار فایلهای شما را در خود ذخیره نگه دارد. گوگل درایو محیطی امن است که فایلهای شما را تا هر وقت که بخواهید نگه میدارد. شما میتوانید هر نکتهای که دارید روی متنها در گوگل درایو قرار دهید.
برنامه IFTTT برای به اشتراک گذاری محتواهایتان در شبکههای اجتماعی مختلف به درد میخورد. شما میتوانید به کمک آن مدیریت کنید که چه زمانی و چگونه محتواها در شبکههای مختلف بارگذاری شوند.
-
ابزارهای تولید انواع محتوا برای شبکههای اجتماعی
برای تولید محتواهای دیجیتالی مانند عکس و فیلم به یک سری ابزارها برای نیاز داریم. تعداد کاربرانی که از ابزار Canva استفاده میکنند بسیار زیاد است. در نرم افزار Canva میتوانید کلی محتوای با کیفیت را با خلاقانه ترین ایدهها به صورت دیجیتالی تولید کنید. این برنامه قالبهای مناسب برای اینستاگرام و توییتر هم دارد. Evernote ابزار دیگری که مانند یک دفترچه یادداشت میماند و در هر سیستم عاملی قابل دسترسی است. شما میتوانید برای تولید محتوای دیجیتالی نیز از آن کمک بگیرید چون قابلیت دریافت 1 گیگابایت اطلاعات در ماه را دارد. در FotoJet میتوانید عکسها رو به اثر هنری تبدیل کنید. ادیت، قابهای متنوع و ابزارهای گرافیکی دارد که میتواند به تولید محتوای دیجیتالی کمک کند.
اگر در قالب ویدیو محتوا تولید میکنید، Videolean میتواند با کمک ابزارهایی که دارد یک ویدیو پروفشنال به شما تحویل دهد. Thinglink هم عکسها و ویدیوهایی 360 درجه و VR میسازد و شما میتوانید محتوایی خاص را در اختیار کاربران قرار دهید. Infograms ابزاری است که کمک میکند قشنگتر اطلاعات را به کمک تصاویر نشان دهیم. برای کاربران جذاب است. اینفوگرافیک روشی جذاب برای تولید محتوا است که در آن از عکس استفاده میکنیم تا اطلاعاتی را در اختیار مخاطب بگذاریم. Pictochartابزاری دیگر برای ساخت اینفوگرافیک است. با برنامه Landing Optimizer میتوانید بدون داشتن دانش تخصصی، صفحات لندینگ بهینه شده را برای لپ تاپ یا موبایل بسازید.
در Slideshare میتوانید اسلایدهای خود را با بقیه به اشتراک بگذارید. در قسمتemail marketing برنامه MDirector میتوانید به راحتی با مشتریان خود در ارتباط باشید و هر طور که میخواهید به آنها ایمیل بزنید. Storify یک ابزار به درد بخور برای به بروزرسانی و تولید استوری در هر زمان است.
ایدههای خلاقانه در تولید محتوا
همانطور که از اسمش پیداست خلاقانه است و باید به روشهای ارگانیک صورت بگیرد. برای تولید محتوای خلاق میتوانید به صورت سریالی محتوا تولید کنید و به هم ربط دهید. اگر محتوای سریالی جذاب بسازید، مخاطب مشتاق خواهد بود که ادامه داستان چه میشود و او را به حالت معلق میگذارید. حتما محتوا را جوزی بسازید که مخاطب را بخنداند و یا سرگرم کند؛ مخاطب هیجان بیشتری برای دنبال کردن مطالب خواهد داشت. برای ایجاد یک محتوای خلاقانه میتوانید از عکس و ویدیو هم استفاده کنید. در ویدیو جا برای مانور دادن زیاد است و میتوانید خلاقیت خود را نشان دهید.
تکنیکهای تولید محتوای حرفهای
برای تولید محتوای حرفهای فقط داشتن دانش کافی در مورد آن موضوع کافی نیست، علاوه بر آن باید تکنیکهایی را رعایت کنید. تولید محتوا اصول کلی دارد و باید آن را بلد باشید؛ اما برای اینکه مخاطبهای زیادی را به مقاله تان جذب کنید حتما باید یک عنوان جذاب برای آن داشته باشید. سرتیترهای جذابی را برای محتوای خود در نظر بگیرید، میتوانید سر تیتر را آخر کار انتخاب کنید که هم مرتبط و هم جذاب باشد. حتما از کلمات مرتبط استفاده کنید تا گوگل شما را درست تشخیص دهد. متن محتوای حرفهای میتوانید به سوالات متداول رایج هم پاسخ دهید تا مخاطبها با خواندن محتوا پاسخ خود را دریافت کنند. شما حتما باید جملات CTA داشته باشد و مخاطبان را به خرید محصول یا برای دریافت خدمات ترغیب کند. CTA همان اقدام به دعوت است که به صورت غیر مستقیم و از طریق جملات مناسب انجام میشود.
چگونه یک محتوای تاثیرگذار تهیه کنیم؟
در روز آنقدر محتوای متنی و ویدیویی تولید میشود که چیزی حدود چند ده هزار ویدیو در روز آپلود میشود. نکته قابل توجه آن است که همه این محتواها موفق به جذب مخاطب نمیشوند. با اینکه تعداد محتواهای تولید شده در روز زیاد است اما همه آنها تاثیرگذار نخواهند بود. ما قرار نیست فقط یک محتوا تولید کنیم که قابل خواندن باشد، ما میخواهیم محتوایی جذاب و لذت بخش تولید کنیم. تولید محتوا باید متنی جذاب را برای خواننده بوجود بیاورد تا بین مخاطب و کسب و کار شما ارتباط دوستانه برقرار شود. جذابیت در متن چگونه ایجاد میشود؟ برای دسترسی به متنی جذاب باید نیازهای مخاطب را بشناسید، باید بدانید که او برای چی در صفحه شما پا گذاشته است. محتوا باید سرگرم کننده باشد، باید مخاطب را در صفحه نگه دارد و او را کنجکاو کند. برای تولید متن جذاب باید زبان جذاب و به کار ببرید. متن جذاب شما باید پنج خصوصیت داشته باشد.
ویژگی اول خوانا بودن متن است، یک متن در وهله اول باید برای مخاطب قابل فهم باشد. استفاده درست از دستور زبان، املای درست کلمات و استفاده از واژگان در سطح مخاطبین، این عوامل در خوانا بودن متن تاثیر گذار هستند. متن باید ساده و روان باشد و زبانی بدون ابهام باشد. متن باید راحت خوانده شود و جملات پیچیده و سخت به کار نرفته باشد و به مسائل وضوح بیان شود.
ویژگی دوم برای داشتن متنی جذاب، سرگرم کننده بودن آن است. این ویژگی برای برقراری ارتباط بین مشتری و محتوا لازم است. با تولید متنی سرگرم کننده میتوانید بین کسب و کارتان و مشتری ارتباط عاطفی برقرار کنید و علایق مشتری را در متن بگنجانید. لحن تاثیرگذار بسیار اهمیت دارد و روی مخاطبهای شما تاثیر زیادی میگذارد. اگر بتوانید احساس مخاطب را لمس کنید تاثیرگذاری متن شما چند برابر بیشتر خواهد شد. اگر خوانش متن شما سخت باشد پس نمیتوانند مخاطب را سرگرم هم کند، پس باید ویژگی اول را هم رعایت کنید. سعی کنید لحن درست را به کار ببرید.
ویژگی سوم منسجم بودن است، ممکن است از داخل یا خارج از سایت خود محتوا تولید کنید. اگر متن منسجم نباشد، هرچقدر هم که سرگرم کننده باشد، مخاطب را سردرگم میکند. یادتان باشد که شما به کمک تولید محتوا میخواهید دیده و شنیده شوید. برای همین، باید پیامهای کلیدی را به صورت منسجم به مخاطبهای خود بیان کنید. در صورتی که منسجم پیش بروید، شنیده خواهید شد و در بین بزرگترین کسب و کارها هم دیده خواهید شد. باید دسته بندی معقولانه داشته باشید و عناوین و اسامی مربوط به شرکت خود را با ترتیب خاصی بیان کنید تا درست شناخته شوید.
ویژگی چهارم این است که متن قابل یافتن باشد. هر محتوایی که میسازید چه محتوای مارکتینگ باشد و چه حمایتی، هدفتان این است که نتایج جستجو بالاتر قرار بگیرید. برای همین باید سئو را در نظر داشته باشید و از کلمات کلیدی درست و بجا استفاده کنید. متن باید در جستجوهای مرتبط پدیدار شود. برای همین باید اصول آن را رعایت کرد.
ویژگی پنجم متن این است که قابل ترجمه باشد. شما برای گسترش کسب و کارتان میخواهید که محتواها را به زبانهای دیگر برای جوامع مختلف ترجمه کنید. شاید مخاطبهای کسب و کار شما در کشورهای دیگر و با زبانهای دیگر باشند. آنوقت شما باید متنها را ترجمه کنید، و برای همین بهتر است این فاکتور را هم در نظر بگیرید.
با وجود این همه محتوا، صرفا دیگر تولید محتوا کافی نیست و شما باید محتوای با کیفیت و تاثیر گذار تهیه کنید تا باعث دیده شدن کسب و کارتان شود. باید نکاتی که گفتیم را رعایت کنید؛ یعنی متنی خوانا، سرگرم کننده، منسجم، به راحتی پیدا شود و قابل ترجمه باشد. هر یک از این ویژگیها را نداشته باشد از تاثیر گذاری آن کاسه خواهد شد.
نحوه نوشتن یک محتوای با کیفیت
همانطور که گفتیم صرفا تولید محتوا ملاک کسب و کار ما نیست، ما دنبال یک محتوای با کیفیت و تاثیرگذار هستیم. برای تولید محتوای با کیفیت رعایت یک سری نکات ضروری است. بنظر شما دانستن اصول سئو برای تولید محتوا، کپی رایتینگ و واقف بودن به موضوع محتوا، برای تولید یک محتوای با کیفیت کافی است؟ جواب نه است. برای اینکه محتوای با کیفیت تولید کنیم، علاوه بر داشتن مهارتهای سئو، کپی رایتینگ و دانش کلی از موضوع محتوا نیاز داریم یک سری نکات دیگه را هم رعایت کنیم.
میتوانیم جوری محتوا بنویسیم که انگار داریم به مخاطب پیشنهاد میدهیم، از تجربیات مشتریهای دیگر بگوییم و با سلیقه مشتری پیش برویم. اما چه استراتژی برای تولید محتوای با کیفیت باید استفاده کنیم؟ برای اینکه محتوای با کیفیت تولید کنیم ابتدا باید بدانیم که مخاطب چه میخواهد و سپس با توجه به نیاز او محتوا تولید کنیم. امروزه هدف اصلی محتوا نیاز مخاطب است، و علاوه بر استفاده درست کلمات کلیدی باید بتوانید مخاطب را راضی نگه دارید. قبلا اینگونه بود که با رعایت کلمات کلیدی، میتوانستید رتبه برتر در موتورهای جستجو را کسب کنید. اما امروزه نیاز مخاطب مهم تر است و شما اگر نیاز مخاطب را برطرف کنید، در جایگاه بالاتری از نتایج جستجو قرار خواهید گرفت. شما باید متنی اصل (غیر کپی)، جامع و آموزنده تحویل مخاطب دهید.
برای تولید نیاز مخاطبها باید مطالعهای داشته باشید روی اینکه کاربران چه چیزهایی را جستجو میکنند.
قبل از دست به قلم شدن باید بدانید که پشت کلمه جستجو شدهی کاربر چه هدفی بوده؟ برای چه جستجو کرده؟ علاوه بر این باید بدانید که کاربر به چی علاقه دارد اینها را میتوانید به کمک ابزارهای کمکی سئو پیدا کنید. مثلا وب سایتهای Google Trend،Google Suggest ،Keyword Planner برای پیدا کردن علایق کاربران مناسب هستند و در انتخاب کلمه کلیدی به شما بسیار کمک خواهند کرد. این سه وب سایت مجانی هستند و وب سایتهای دیگری هم هستند که بابت استفاده از آن باید مبلغی را پرداخت کنید. پس از اینکه تصمیم گرفتید در مورد چه بنویسید و کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کردید، یک سری قوانین باید رعایت شوند؛
کلمه کلیدی اصلی باید در عنوان شما وجود داشته باشد. از تصاویری استفاده کنید که مرتبط با متن شما باشند و به راحتی سئو شوند. برای ساختار متن از تگهای H1, H2, H3، و غیره استفاده کنید. عنوان و متن چکیدهای را که ارائه میدهید باید بهینه سازی شود، حتما لینک سازی داخلی و خارجی انجام دهید.
لطفا حواستان به زبان متن باشد و از دستور و نگارش درست استفاده کنید، خطای نگارشی و املایی نداشته باشد، از نشانههای سجاوندی به درستی استفاده کنید. اینکه به موضوع واقف باشید، کافی نیست و باید متنی درست و قابل فهم تحویل مخاطب دهید. در تولید محتوای با کیفیت حتما به صورت کامل همه موارد را ذکر کنید تا کاربر جواب خود را در محتوای شما پیدا کند. با این ترفند میتوانید کاربر را در صفحه خود نگه دارید و نرخ تعامل سایت بیشتر و بیشتر میشود.
اینکه گوگل محتوای شما را به عنوان محتوای با کیفیت تشخیص دهد، به چند فاکتور بستگی دارد. فاکتور اول برای محتوای با کیفیت شدن، این است که رضایت کاربر را جلب کنید و با محتوای جامع و کامل بتوانید جواب سوال او را بدهید. هرچه بیشتر مورد نیاز کاربر باشید، گوگل شما را بالاتر میآورد. فاکتور بعدی صحت و درستی محتوای منتشر شده است. این فاکتور به معنی صلاحیت مقاله و نویسنده است، و اینکه کاربر هرچه بیشتر روی سایت شما وقت بگذراند، گوگل امتیاز بیشتری میدهد. فاکتور سوم تجربه کاربری وب سایت است، یعنی کاربر در سایت احساس راحتی کند و محتواهای وب سایت به راحتی برای کاربران قابل دسترسی باشد.
فاکتورهای دیگری که در کیفیت محتوا اهمیت دارند عبارتند از اصل بودن محتوا و کپی نبودن آن. گوگل فوراً گپی بودن را تشخیص میدهد. برای کیفیت محتوا و جذب مخاطب از عناوین جذاب استفاده کنید. عناوینی را انتخاب کنید که مخاطب با خواندنش بفهمد که جواب سوالش را خواهد دریافت. معمولا 80 درصد افراد فقط عنوان و تنها 20 درصد افراد کل متن را میخوانند. عنوانی که انتخاب میکنید باید حس کنجکاوی را در مخاطب ایجاد کند. برای اینکه بهترین عنوان را انتخاب کنید، اول مقاله را بنویسید و سرانجام کار عنوان را انتخاب کنید.
محتوایی تولید کنید که کاربردی باشد و یک چیز جدید یاد بدهد. سعی کنید اصل مطلب را برسانید و محتوا را الکی طولانی ننویسید، زیرا مخاطب باید در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را دریافت کند. قبل از نوشتن محتوا حتما جستجوی جامع انجام دهید و مخاطب خود را بشناسید. نکتهی دیگر این است که شروع محتوا را قوی بنویسید تا جذب مخاطب کنید.
چرا به جای تبلیغات از تولید محتوا استفاده میکنیم؟
تولید محتوا میتواند مخاطبها را آگاه کند و به آنها مطالب جدید بیاموزد. تولید محتوا اگر حرفهای نوشته شود و جذاب و سرگرم کننده باشد میتواند به جذب مشتری کمک کند. تولید محتوای حرفهای میتواند مخاطب را به مشتری تبدیل کند و سپس فروش شما را بالا ببرد. استفاده از تولید محتوا برای جذب مخاطب زمان بیشتری نسبت به تبلیغات لازم دارد. تبلیغات معمولا سرعت فروش را بالا میبرند. اما در کل تولید محتوا از تبلیغات تاثیرگذار تر است. بسیاری از مخاطبها هرگز روی تبلیغات کلیک نمیکنند پس با این وجود ممکن است شما مخاطبهای کافی را دریافت نکنید. تولید محتوا به صورت ناملموس تبلیغ میکند و معمولا تاثیر بیشتری دارد.
چطور میتوانم کارشناس تولید محتوا شوم؟
مسیر نویسنده تولید محتوا شدن برای همه یکسان نیست. اما یک چیز برای همه یکسان است و آن تقویت رزومه است. شما برای کارشناس محتوا شدن باید رزومه قوی بسازید، مهارتهای اساسی را یاد بگیرید. برای استخدام شدن به عنوان کارشناس محتوا باید نظر کارفرما را جلب کنید. شما میتوانید برای اینکه کارشناس محتوا شوید. خود را بروز نگه دارید و رزومه خود را برای هر شرکتی که کارشناس محتوا نیاز دارد بفرستید. رزومه فرستادن به شما یاد میدهد که چه مهارتهای دیگری را در راستای استخدام شدن باید بلد باشید.
-
مهارتهای کارشناس تولید محتوا
کارشناس تولید محتوا، یک سری وظایف تخصصی دارد. او علاوه بر وظایف تخصصیای که دارد، باید مسئولیت پذیر باشد و مهارتهای لازم را داشته باشد. وظایف تخصصی کارشناس تولید محتوا عبارتند از دانش کلی از اصول تولید محتوا، یادگیری نرم افزارهایی که به کیفیت تولید محتوا کمک میکنند. داشتن مهارت سئو، استفاده از نرم افزارهای آنالیتیکس و آشنایی با اصول نویسندگی و غیره اهمیت زیادی در وظایف نویسنده محتوا دارند. یک نویسنده محتوا باید مهارتهای خود را بروز کند و هر روز در حال یادگیری باشد.
-
وظایف کارشناس تولید محتوا
کارشناس تولید محتوا، تمام محتواهایی را که در شبکههای اجتماعی مختلف آپلود میشود را کنترل و مدیریت میکند. کارشناس تولید محتوا میتواند اختصاصی محتوای وب سایت را بررسی کند و یا شبکه اجتماعی و یا هر دو را باهم. کارشناس تولید محتوا به کمک استراتژیهای بازاریابی محتوای سایت را به روز نگه میدارد و با سایر همکاران ارتباط صمیمی دارد. کارشناس تولید محتوا میتواند به صورت حضوری یا غیر حضوری فعالیت کند. او میتواند به صورت ثابت برای سازمانی کار کند و یا به صورت پروژهای فعالیت کند.
توضیحاتی در مورد استراتژی و برنامه ریزی تولید محتوا
تولید محتوا باید با یک استراتژی و برنامه ریزی پیش برود تا بتواند هدفمند باشد. تنها با برنامه ریزی دقیق است که شما میتوانید اعتماد مخاطبها را با تولید محتوای با کیفیت جذب کنید. برای برنامه ریزی باید یک سری معیارها را هدف گذاری کنید و سپس محتوای با کیفیت خواهید داشت. در ادامه این معیارها را مشخص میکنیم. این معیارها همان نقشه راه هستند و به شما کمک خواهند کرد.
-
تعیین هدف محتوا
برای نوشتن محتوا باید هدف مشخصی داشته باشید. تعیین هدف محتوا در تاثیرگذار بودن محتوا هم اهمیت دارد. شما باید مشخص کنید که موضوع محتوا درباره چه باشد؟ سپس باید مشخص کنید که چه مقدار متن میخواهید تولید کنید؟ طولانی یا کوتاه، عکس یا ویدیو و غیره. لحن متن را با توجه به مخاطبها و نوع کسب و کارتان تعیین کنید. مشخص کردن هدف هر یک از این معیارها، هدف کلی محتوا را شکل میدهد. یک محتوای هدفمند همیشه جذابیت خود را خواهد داشت و هیچوقت کهنه نمیشود.
-
تعیین پرسونای مخاطب
قبل از تولید محتوا باید مخاطب هدف را به خوبی بشناسیم و فکر نکنیم که نیازهای مشابه دغدغههای ما است. اگر مخاطب را به خوبی بشناسیم، بهتر میتوانیم خواستههای او را برآورده کنیم و تصویر شفاف تری را به او ارائه میدهیم. برای اینکه بهترین محتوا را به مخاطب ارائه دهیم، باید خود را جای او بگذاریم و ببینیم که او واقعا چه میخواهد. اگر پرسونای مخاطب را داشته باشیم، آنوقت به علاقه آنها پی میبریم و سپس تصمیم میگیریم که چه محتوایی تولید کنیم. اگر با رعایت پرسونای مخاطب محتوا تولید کنیم، میتوانیم مخاطبها را به مشتری تبدیل کنیم.
o نقش و اهمیت مخاطب هدف
مخاطب هدف آن دسته از کاربرانی هستند که تعداد زیادی از آنها از خدمات شما استفاده میکنند، یا مطالب شما را میخوانند و یا محصولاتتان را خریداری میکنند. شناختن این افراد خیلی اهمیت دارد، زیرا آنها ویژگیهای مشابه دارند. به عنوان مثال ممکن است مخاطبهای شما در گروه سنی مشخص قرار داشته باشند و یا سلیقه شان نزدیک به هم باشد. از آنجایی که شما میخواهید محتوا را برای آنها تولید کنید، باید ابتدا آنها را به خوبی بشناسید. پس از اینکه مخاطبهای خود را به خوبی شناختید باید محتواهای خود را براساس علاقه آنها پیش ببرید. توجه به مخاطبها به این دلیل است که شما قرار است نیاز آنها را برطرف کنید. پس حواستان باشد که مخاطبهای خود را هیچوقت فراموش نکنید.
-
انتخاب فرمت مناسب برای محتوا
قبل از انتخاب فرمت محتوا باید مخاطب را بشناسید و بدانید که چرا این محتوا را جستجو کرده است؟ مثلا کاربرانی که دنبال اطلاعات هستند، محتوای فروشگاهی برای آنها مناسب نیست. این مسائل به کنار، هر کدام از فرمت تاثیرهای مختلف روی کاربران میگذارند. عکسها میتوانند بسیار خلاقانه تولید شوند و جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب داشته باشند. مخاطب با خواندن پاراگرافهای طولانی خسته میشود و برای سرگرم شدن به تصاویر یا اینفوگرافیکها هم نیاز دارد. فرمت ویدئویی میتواند خیلی خلاقانه تولید شود و پیام و عکس را همزمان به مخاطب نشان دهد بنابراین تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. محتوای متنی همیشه لازم است؛ بعضی وقتها نمیتوان با عکس یا فیلم چیزی را بیان کرد، بنابراین متن لازم است. استفاده از فرمت صوتی یا پادکست هم کاربرد دارد اما نمیتوان آن را به سرعت خواندن متن، گوش کرد.
-
ممیزی کردن محتوا
ممیزی محتوا نوعی چک لیست برای سنجش کیفیت محتوای وب سایت است. اگر دنبال این هستید که محتوای با کیفیت تولید کنید، حتما باید این مرحله را انجام دهید. در ممیزی محتوا محتواها را بازنگری میکنیم و میخواهید اثر گذاری آن را بیشتر کنید. دادههای وب سایت خود را بررسی کنید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. با تجزیه و تحلیل آمار سایت میتوانید وب سایت خود و مخاطبهای آن را بهتر بشناسید. سرعت بارگذاری سایت را چک کنید و سئوی آن را بهبود ببخشید. کلا در مرحله ممیزی، شما باید تمام اطلاعات موجود را دریافت کنید و آنها را تحلیل کنید.
-
پروموت یا ترویج محتوا
محتوا پس از تولید شدن باید پروموت شود، پروموت یعنی اینکه محتوا باید ترویج پیدا کند و به دست مخاطبهای هدف رسانده شود. محتوای با کیفیت هرچقدر هم جامع باشد ولی به دست مخاطب نرسد فایدهای ندارد. ممکن است محتوای با کیفیت را در سایت منتشر کرده باشید اما هنوز آن را ترویج نداده اید. ترویج دادن یعنی محتوا را به صورت خلاصه در شبکههای مختلف اجتماعی قرار دهید و مخاطبها را به مطالعه آن دعوت کنید. روشهای مختلفی را برای ترویج محتوا در اینجا آورده ایم، حتما آنها را مطالعه کنید تا بتوانید به خوبی خود را پروموت کنید.
o تبلیغات در شبکههای اجتماعی
شما میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی نیز تبلیغات خود را انجام دهید. یک سوم جمعیت جهان در شبکههای اجتماعی هستند، پس تبلیغات در شبکههای اجتماعی بسیار موثر میباشد. شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام تعداد زیادی کاربر ایرانی دارند و برای تبلیغات کسب و کار خیلی اهمیت دارند. برای تبلیغ در فضای شبکههای اجتماعی میتوانید از اینفلوئنسرهای اینستاگرام کمک بگیرید تا کسب و کارتان را معرفی کنند. میتوانید به صفحاتی بروید که تمرکز مخاطبهای شما است و با کامنت گذاشتن نظر مخاطبها را جلب کنید. البته روشهای بسیار زیاد و خلاقانه دیگری وجود دارد که میتوانید برای تبلیغات از آنها بهره بگیرید. بازاریابی در تلگرام و اینستاگرام روشهای خاص خود را دارد ولی در همین حد بدانید که این دو برای تبلیغات ابزار مناسبی هستند.
o ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ قسمتی از استراتژی بازاریابی است. در ایمیل مارکتینگ، شما به مخاطبهای هدف پیام میفرستید. میتوانید از طریق ایمیل مارکتینگ کسب و کار خود را گسترش دهید. ایمیل زدن به مخاطبها برای این است که شما برایشان یادآوری باشید تا دوباره به شما سر بزنند. ایمیل زدن یک وقتهایی برای معرفی محصولات جدید است و میخواهید مشتریان خود را خبردار کنید. ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی مقرون به صرفه است و معمولاً با سرعت بیشتری بازاریابی صورت میگیرد. یکی دیگر از خوبیهای ایمیل مارکتینگ این است که مخاطبها در هر زمان که بخواهند، پیام شما را باز میکنند و شما برای آنها مزاحمتی ایجاد نمیکنید. با ایمیل مارکتینگ میتوانید تبلیغات خود را از طریق ایمیل به مخاطبهای خود ارائه دهید.
o تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی همانطور که از اسمش پیداست یعنی هزینه تبلیغات شما به اندازه کلیکهایی است که روی تبلیغ شما انجام میشود. در این نوع تبلیغ دیگر نیاز نیست بابت دیده شدن تبلیغ هم پول بپردازید و فقط به اندازه کلیک خوردن هزینه میپردازید. تبلیغات کلیکی نسبت به سئو زودتر بازخورد میگیرد. اما یکی از بدیهای تبلیغات کلیکی این است که بستگی بودجه شما دارد و اگر تمام شود، مقدار کلیک و ورود به وب سایت شما قطع میشود. این را در نظر داشته باشید که برخی از کاربران روی تبلیغات کلیک نمیکنند و بنابراین ممکن است تعدادی کاربر را از دست بدهید.
o توزیع محتوا یا تکرار محتوا
معمولا این سوال وجود دارد که برای انتشار محتوای با کیفیت یکسان در شبکههای مختلف، متن را به صورت تکرار آپلود کنیم یا نه. برای آپلود محتوای یکسان در شبکههای متفاوت دو راه وجود دارد. اینکه یک محتوا را در چند شبکه قرار دهیم، کار بسیار خوبی است زیرا باعث میشود کسب و کار گسترش پیدا کند و توسط مخاطبین بیشتر دیده شود. روش اول این است که محتوای ویدیویی و متنی را به صورت تکراری در کانال و شبکههای مختلف قرار بدیم. روش دوم این است همان محتوا را با توجه به مخاطبین با کمی اقتباس در شبکههای دیگر قرار دهیم.
منظور از توزیع محتوا یعنی یک محتوا را با فرمتهای مختلف در شبکههای مختلف قرار داده میشود و محتوای شما را در چند جا ذخیره دارد. توزیع محتوا این اجازه را به شما میدهد که به کمک اقتباس و یا فرمتهای مختلف چند صدتا محتوا تولید در روز تولید کنید. توزیع محتوا حول محور یک موضوع اصلی میچرخد. ابتدا یک موضوع مشخص را تعیین میکنید سپس آن را با تم مختلف و در فرمتهای مختلف در کانالهای مختلف قرار میدهید. در نهایت میتوانید جزئیات بیشتری در مورد آن موضوع را ارائه میدهید. نکته مهم دیگری که لازم به ذکر است این است که سبک خاص خودتان را در توزیع محتوا داشته باشید.
به عنوان مثال شما یک فایل متنی را میخواهید در چند کانال قرار دهید. برای این کار میتوانید آن را به پادکست تبدیل کنید و یا برعکس صوت را به فایل متنی تبدیل کنید و قرار دهید. شما با توجه به مخاطبین موجود در هر شبکه مجازی میتوانید محتوای خود را آپلود کنید. مثلا اگر مخاطبین شما افراد سن بالا هستند، پس فضای تیک تاک برای کسب کار شما مناسب نیست؛ تلگرام و اینستاگرام مناسب تر هستند. قبل از اشتراک گذاری بسنجید که کدام محیط مناسب کسب و کارتان است و مخاطبین شما کجا بیشتر یافت میشوند.
o هم نشری محتوا (Syndication)
هم نشری محتوا بازنشر یک محتوا در سایتی دیگر است و شخصی ثالث با اجازه شما محتوای شما را بازنشر میدهد. محتوای کپی با هم نشری محتوا فرق دارد. درسته که هر دو از روی یک محتوای دیگر نوشته میشوند اما مثل هم نیستند.
نکاتی برای فریلنسرهای تولید محتوا
یک فریلنسر نویسنده تولید محتوا باید سعی کند دنبال موضوعهای مورد علاقه خود برود و در آن تخصص پیدا کند. او باید همیشه مهارت جدیدی را یاد بگیرد. علاوه بر اصول تولید محتوا و سئو، نویسنده محتوا باید رزومه اش را قوی کند. فریلنسرها باید مسئولیت پذیر باشند و حقوق خود و کارفرما را رعایت کنند. هر سوالی که برای نویسنده محتوا بوجود میآید، باید کارفرما را در جریان بگذارد و ابهامی برایش باقی نماند. اگر قسمتی از کار را بلد نیستید حتما از همکارها و یا بقیه افراد متخصص کمک بگیرید. مخاطب هدف را بشناسید و نکاتی که در ادامه گفته شده را نیز در نظر داشته باشید.
-
بررسی نحوه کار تولید محتوا به صورت دورکاری و پروژه ای
نحوه کار تولید محتوا اینگونه است که نویسنده محتوا باید با اصول محتوا را بلد باشد و با هدف شرکت یا کسب کار مورد نظر آشنا است. نویسنده محتوا باید مخاطبهای خود را به خوبی بشناسد و نیازهای آن را بداند. سپس با توجه به نیاز مخاطبهای خود محتواها را تولید کند. پس از دانستن این نکات، میتوانید به سایتهایی که استخدام نویسنده محتوا دارند پیام دهید و کار خود را شروع کنید.
-
نحوه کاریابی به صورت فریلنسری در زمینه تولید محتوا
قبل از اینکه دنبال کار در زمینه تولید محتوا باشید، حتما مهارتهای لازم برای نوشتن را بیاموزید. شما میتوانید برای شرکتهای مختلف رزومه کاری خود را ارسال کنید تا در بخشهای مختلف تولید محتوا با آنها همکاری کنید. اگر نمونه کار ندارید میتوانید متنهایی را که به صورت تمرینی نوشتید، را به عنوان نمونه کار ارسال کنید. روشی دیگر برای پیدا کردن کار این است که در شبکههای مختلف اجتماعی صفحه بسازید و از صفر شروع کنید. در شبکههای مختلف میتوانید نمونه کار خود را قرار دهید و به روشهای خلاقانه دیگر تولید محتوا کنید.
-
مشخصات یک فریلنسر موفق
یک فریلنسر موفق باید مدیریت کردن را بلد باشد. او نباید هر پروژهای را قبول کند و باید شرایط را در نظر بگیرد. یک فریلنسر باید برای همکاری قرارداد ببندد، این کار هم به نفع کارفرما است و هم به نفع فریلنسر. نویسنده محتوا باید در نوشتن دقیق باشد و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کند. او باید در نوشتن و تولید محتوا خلاق باشد باید ایدههای جدید خلق کند تا مخاطبها را جذب کند. یک فریلنسر موفق همیشه خوش قول است، زیرا او برنامه خود را مدیریت میکند و برای خود یک برنامه ریزی درست دارد. یک فریلنسر باید مسئولیت تمام کارهایی را که انجام میدهد را بپذیرد. او باید برای پروژههایی که به او داده میشود احساس مسئولیت کند.
-
چالشهای پیش رو برای فریلنسر تولید محتوا
فریلنسرهای تولید محتوا با چالشهای زیادی روبرو خواهند شد. یکی از چالشهایشان این است که شغلشان هنوز خیلی بین مردم شناخته شده نیست. مردم فریلنسینگ را یک شغل تمام وقت نمی دانند و شما دائما باید به آنها توضیح دهید. چالش دیگر بحث درآمد است، شما درآمد ثابت نخواهید داشت مخصوصا در اوایل کار راه پر فراز نشیبی را طی خواهید کرد. برای فریلنسینگ در زمینه تولید محتوا باید مهارتهای(سئو، کپی رایتینگ و غیره) مختلفی را در خود ارتقا دهید.
وقتی انتخاب میکنید که فریلنسر باشید، آماده شروع یک زندگی جدید باشید. در زندگی فریلنسرها معمولا کار با زندگی گره خورده است. از آنجایی که محیط کار با محیط زندگی یکی است، پس مرز بین آن دو را خودتان باید تعیین کنید. برای تحویل پروژهها محدودیت زمان کاری ندارید، این امر هم خوب است هم بد. زمان کاری دست خودتان است، اینکه چقدر در روز کار کنید، یعنی خودتان مدیر خودتان هستید. در فریلنسینگ باید اصول مدیریت پروژهها را هم یاد بگیرید.
-
مزایای تولید محتوا به صورت دورکاری
تولید محتوا مانند بقیهی شغلهای دورکاری مزایا و معایب خود را دارد. مزایای کار کردن به عنوان نویسنده محتوا به صورت دورکار، این است که ساعت کاری منعطف دارید. برای کار کردن نیاز نیست جایی حضور داشته باشید. میتوانید در خانه یا اتاق خود کارتان را انجام دهید و از استرس محیط کار دور باشید. یکی دیگر از خوبیهای تولید محتوا در خانه این است که میتوانید بدون هزینه رفت و آمد شغل خود را داشته باشید. میتوانید مهارتهای مختلف را یاد بگیرید و بدون اینکه نیازی باشد در محل کار حضور داشته باشید. خودتان تصمیم میگیرد در چه زمانی چه کاری را انجام دهید.
حقایقی در مورد بازار کار تولید محتوا
تولید محتوا فقط به معنی نوشتن و تولید یک متن نیست. تولید محتوا میتواند در فرمتهای مختلف باشد و یا برای هدفهای مختلفی نوشته شود. محتوا قرار نیست به تنهایی معجزه کند، شما باید آن معجزه را تولید کنید. یک نویسنده محتوا باید خیلی بخواند و هر روز در حال یادگیری باشد. علاوه بر افزایش مهارت تولید محتوا باید مهارت مختلف از جمله مدیریت کار و جست و جو کردن حرفهای را نیز یاد بگیرید.
-
چطور از طریق تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟
شما به راحتی میتوانید با تولید محتوا به کسب درآمد برسید و فقط کافی است یک سری نکات را رعایت کنید. از آنجایی که تعداد نویسندگان محتوا روز به روز در حال افزایش است، دیگر نویسنده بودن کافی نیست و باید نویسندهای با کیفیت باشید جوری که مخاطبها با خواندن محتوای شما کنجکاو شوند و به مطالعه آن بپردازند. اگر میخواهید از طریق تولید محتوا کسب درآمد کنید باید محتوایی خاص تولید کنید محتوایی که میدانید آینده دارد و پول ساز خواهد بود. برای تولید محتوا نباید خساست به خرج دهید، باید هر آنچه بلد هستید را در اختیار کاربر قرار دهید و به زبانی ساده برای او توضیح دهید. اگر احساس کردید که نیاز به تبلیغات دارید حتما این کار را انجام دهید. برای انجام تبلیغات به مبلغی که میخواهید خرج کنید بستگی دارد. تا آنجا که ممکن است مهارت خود را در زمینه تولید محتوا گسترش دهید.
-
چه شرکتهایی به تولید کننده محتوا و نویسنده سئوکار نیاز دارند؟
از آنجایی که رقابت در بازار تولید محتوای با کیفیت بسیار داغ است، پس منطقی است که شرکتهای بسیار زیادی دنبال استخدام تولید کننده محتوا هستند. شرکتها برای استخدام تولید کننده محتوا پارامترهای مختلفی را در نظر میگیرند. بنابراین شرکتها هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری نویسنده محتوا میپردازند. یک نویسنده محتوا قبل از استخدام شدن بهتر است نکات لازم در جهت تولید محتوا را یاد بگیرد. شرکت رایا مارکتینگ یکی از بزرگترین شرکتهای استخدام نویسنده محتوا است که بیش از 7000 نویسنده دارد. شرکت دیگری است که نویسندگان با تجربه دارد. شرکتهای بسیار زیادی وجود دارند و نمیتوان همه را تک تک نام برد.
مدرسه اتک نیز قصد دارد با آموزش جامع و کامل تولید محتوا، نویسندگانی با استعداد را جذب کند تا بتوانند با تولید محتوا و نویسندگی به درآمد عالی برسند.
-
میزان درآمد تولید کننده محتوا
میزان درآمد نویسنده تولید محتوا بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ تخصصی بودن موضوع، فوری بودن سفارش و عوامل دیگر. بازار به نویسندههای تولید محتوای زیادی نیاز دارد و روز به روز متقاضی تولید محتوا بیشتر و بیشتر میشود. اما نکتهای که وجود دارد، این است که نویسنده باید بیش از آنکه به فکر تولید محتوا باشد به فکر بازدهی و کیفیت آن باشد. میزان درآمد شما به این بستگی دارد که چقدر در طول روز برای تولید محتوا وقت میگذارید. معمولا عوامل مختلفی در قیمت گذاری پروژههای تولید محتوا بستگی دارد و کیفیت نویسنده نیز یکی از آن عوامل است. با 8 ساعت تولید محتوا در روز میتوانید تا 7 تومان یا بیشتر در ماه درآمد داشته باشید.
-
مسیر شغلی تولید محتوا در آینده
اگر نگران آینده شغلی تولید محتوا هستید و یا فکر میکنید که رباتها میتوانند جایگزین شما در نویسندگی شوند، کور خواندید! درست است که نویسنده محتوا مانند بقیه مشاغل نواسانهای خود را دارد اما این به آن معنی نیست که آینده این شغل درخشان نیست. افراد قبل از اینکه محصولی را خریداری کنند ترجیح میدهند محتوای متنی و یا خلاصه آن را مطالعه کنند. این را در نظر داشته باشید که هر کسب و کار و هر سایتی در روز محتوا تولید میکند اما آن کسی موفق میشود که محتوای با کیفیت تولید کند. باید در تولید محتوا آنقدر کیفیت داشته باشید که با خواندن متن مخاطبها جذب محتوای کسب و کارتان شوند.
شرایط استخدام فریلنسر تولید محتوا در مدرسه اتک
حالا دیگر از تولید محتوا، آینده آن و عوامل موثر در کیفیت آن مطلع شدید و دنبال این هستید که استخدام شوید. کافی است وارد سایت مدرسه اتک شوید. برای اینکه در مدرسه اتک به عنوان فریلنسر تولید محتوا استخدام شوید کافی است یک سری مراحل را طی کنید. ابتدا باید قسمت استخدام غیر حضوری را کلیک کنید و فرم درخواست استخدام را پر کنید. سپس نمونه کار و رزومه خود را ارسال کنید. پس از تایید رزومه، نویسنده به شرکتهای تولید محتوا معرفی میشود.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید