رپورتاژ آگهی ژورنالیستی چیست و چگونه تهیه می شود؟
رپورتاژ آگهی ژورنالیستی نوعی از رپورتاژ آگهی است که امکان موفقیت بالایی را برای کمپین تبلیغاتی فراهم می کند اما نیازمند بهره بردن از نویسنده های متخصص است.
مقدمه
رپورتاژ آگهی ژورنالیستی مانند بسیاری از انواع رپورتاژ های آگهی، برای انجام تبلیغات در قالب محتواهای ارزشمند و کاربردی است. رپورتاژ ژورنالیستی برای تاکید بر نقاط قوت یک محصول و یا خدمت تولید می شود. دستور تولید محتوا در این زمینه بر عهده ی تیم بازاریابی است. این نوع از رپورتاژ آگهی تا کنار قدرتمند بودن ممکن است با تبلیغات منفی همراه شود. به این ترتیب استفاده از رپورتاژ ژورنالیستی می تواند برای یک برند کاری ریسکی باشد. بنابراین تیم های بازاریابی نگارش رپورتاژ ژورنالیستی را صرفاً به نویسندگان حرفه ای محول می کنند. در این مقاله مروری بر رپورتاژ ژورنالیستی و روش تهیه ی آن می پردازیم.
در ادامه خواهیم خواند؛
1- رپورتاژ آگهی ژورنالیستی چیست؟
2- تفاوت رپورتاژ آگهی ژورنالیستی با دیگر روش های تهیه رپورتاژ آگهی
3- نحوه تهیه رپورتاژ آگهی ژورنالیستی
کلام آخر
رپورتاژ آگهی ژورنالیستی چیست؟
رپورتاژ آگهی ژورنالیستی از مجموعه انواع رپورتاژ های آگهی است. مانند سایر رپورتاژ های آگهی این نوع نیز برای تاکید بر ویژگی های مثبت یک محصول و یا خدمت طراحی می شود. تفاوت رپورتاژ ژورنالیستی با سایر انواع رپورتاژ را می توان در روند تولید محتوا درک کرد. در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که رپورتاژ آگهی خوب باید توسط تیم بازاریابی درخواست، تدوین و تصحیح شود.
برای تولید رپورتاژ ژورنالیستی معمولاً تیم بازاریابی یک سازمان با یک آژانس بازاریابی همکاری می کند. آژانس های بازاریابی، محتوای تولید شده را بر اساس نوع محصول و یا خدمت تدوین می کنند. محتوای رپورتاژ ژورنالیستی شامل توصیف محصول، اطلاعات علمی و صنعتی، مصاحبه با کارشناسان و همچنین نظرات مشتری های سابق است. پس از تدوین یک محتوای ژورنالیستی، آژانس بازاریابی به سراغ خبرگزاری ها، مجلات، روزنامه ها و ... می روند. پس از این، خبرگزاری و یا مجله ی مورد نظر وظیفه دارد تا در خلال محتواهای اصلی این متن را بدون این که به عنوان یک تبلیغ مشخص باشد، در معرض نمایش قرار دهند.
همانطور که پیشتر توضیح دادیم، اگر چه که استفاده از رپورتاژ ژورنالیستی می تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. به همین دلیل است که برای یک سازمان و یا برند اهمیت دارند که رپورتاژ ژورنالیستی صادقانه، شفاف و با اطلاعات علمی و صنعتی مناسب تدوین شده باشد. به این ترتیب احتمال تبلیغات منفی و بی اعتمادی مشتری ها کمتر می شود.
تفاوت رپورتاژ آگهی ژورنالیستی با دیگر روش های تهیه رپورتاژ آگهی
برای این که با تفاوت های رپورتاژ ژورنالیستی و سایر انواع رپورتاژ های آگهی چیست بهتر است ابتدا به این موضوع که رپورتاژ آگهی چیست نگاهی دوباره بیاندازیم. رپورتاژ آگهی یک متن تبلیغاتی است که برخلاف تبلیغات سنتی، یک معرفی محصول مستقیم و ساده نیست. رپورتاژ های آگهی به داشتن اطلاعات سودمند و علمی شهرت دارند. حال به سراغ تفاوت رپورتاژ ژورنالیستی با سایر رپورتاژ ها مانند رپورتاژ آگهی خبری، می رویم.
نخستین و مهم ترین تفاوت رپورتاژ ژورنالیستی با سایر رپورتاژ ها، نوع ارائه ی محتوا به مشتری ها و مخاطبان هدف است. این دست از رپورتاژ های آگهی به عنوان یک مقاله ی مستقل تدوین می شوند. این متن ها از محتواهای علمی و نظر کارشناسان و مشتری های سابق پر شده اند. البته این اطلاعات به صورتی ارائه می شوند که مخاطب هدف احساس نکند که در حال مطالعه ی یک متن تبلیغاتی است. این دست از محتوای ژورنالیستی توسط یک خبرگزاری و یا مجله در خلال متن های دیگر ارائه می شود. به این ترتیب رپورتاژ آگهی ژورنالیستی در میان متن ها و سایر محتواهای ثابت یک خبرگزاری و مجله و ... مخفی می شود. این نوع رپورتاژ همچنین بهخاطر ساختار خاص خود میتواند بهعنوان یک رپورتاژ آگهی دائمی شناخته شود، زیرا معمولاً برای مدت طولانی در میان محتواهای اصلی رسانه باقی میماند.
با توجه به این موضوع می توان ادعا کرد که رپورتاژ ژورنالیستی به گونه ای طراحی شده است که بیطرفانه، مخفی و در سکوت عمل کند. قدرت این نوع از رپورتاژ نیز از همین موضوع می آید. در حالی که تبلیغات سنتی و سایر رپورتاژ های آگهی رگه هایی از تبلیغات مانند CTA دارند، رپورتاژ ژورنالیستی بسیار ساده به نظر می رسد. این رپورتاژ ها بسیار شبیه به متن های ساده و علمی به نظر می رسند. البته باید توجه داشته باشید که این موضوع به معنای فریب مخاطب نیست. موضوعات مطرح شده در این دست از رپورتاژ ها شفاف، علمی و دقیق هستند.
نحوه تهیه رپورتاژ آگهی ژورنالیستی
برای تهیه ی یک رپورتاژ ژورنالیستی نیاز است تا چند گام اساسی را برداشت. در این بخش به بررسی این گام ها خواهیم پرداخت.
1. دریافت هدف: برای شروع کار نیاز است که اهداف نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی را به صورت واضح درک کرد. به این منظور باید با تیم بازاریابی سازمان مورد نظر به خوبی گفت و گو کرد و از اهداف مد نظر آن ها آگاهی پیدا کرد.
2. تدوین یک متن قانع کننده: محتوای شما باید هدفمند و جذاب تدوین شود. هیچکدام از این دو مورد نباید فدای دیگری شود. هدفمند بودن متن و دادن اطلاعات موثق باید در کنار نحوه ی نگارش جذاب قرار گیرد. این امر باعث می شود که قدرت تاثیرگزاری متن افزایش پیدا کند.
3. ایجاد ارتباط نزدیک با خبرگزاری ها و مجلات و روزنامه ها: برای این که متن شما بتواند در میان متن های اصلی یک خبرگزاری نشان داده شود نیاز دارید تا با آن ها ارتباط نزدیک داشته باشید. نوع نگارش متن باید مطابق فرمت اصلی متون آن ها باشد. این امر باعث می شود که تاثیر رپورتاژ ژورنالیستی افزایش پیدا کند.
4. دریافت تایید از بخش های مرتبط در تولید محتوا: پس از تولید محتوای رپورتاژ ژورنالیستی نیاز است که از سازمان مورد نظر، بخش بازاریابی و همچنین خبرگزاری مرتبط تائیدیه دریافت کنید. نگارش یک رپورتاژ آگهی خلاقانه زمانی اهمیت می یابد که در راستای اهداف اصلی قرار بگیرد. پس با دریافت تائیدیه اطمینان حاصل کنید که متن با اهداف آن ها مطابقت داشته باشد.
با طی کردن این مراحل می توانید که رپورتاژ خود را به بهترین نحو تدوین کنید.
کلام آخر
رپورتاژ آگهی ژورنالیستی یکی از انواع رپورتاژ های آگهی است که نگارش آن نیازمند تخصص خاص می باشد. جدا از تخصص برای نحوه ی نگارش، دریافت تائیدیه از بخش بازاریابی و همچنین خبرگزاری نیز در این دست از رپورتاژ های آگهی از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر چه که امکان موفقیت در این دست از رپورتاژ های آگهی بسیار بالا است اما در صورت شکست می تواند یک کمپین تبلیغاتی و یا حتی یک برند را با شکست مواجه کند. برای نگارش این متن بهتر است از نویسنده های متخصص مشورت بگیرید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید