رپورتاژ آگهی یعنی چه؟ مزایای رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یعنی چه؟ اگر قصد نوشتن رپورتاژ داشته باشید این اولین سوالی است که باید به خوبی پاسخ آن را درک کنید تا محتوایی با کیفیت بنویسید.
رپورتاژ آگهی یعنی چه؟ این سوالی است که شاید برای بسیاری از افرادی که به هر نحوی با تبلیغات و مارکتینگ در ارتباط هستند، ایجاد شود؛ به ویژه نویسنده هایی که قصد دارند وارد حیطه رپورتاژ نویسی و تولید محتوای تبلیغاتی شوند. استفاده از رپورتاژ آگهی در تبلیغات یکی از متداول ترین روشها برای هدایت ترافیک ارگانیک به یک سایت محسوب میشود و اگر قصد فعالیت در حوزه نوشتن رپورتاژ را دارید لازم است ابتدا با برخی اصول مرتبط با نگارش رپورتاژ آگهی آشنا شوید.
وقتی صحبت از این باشد که رپورتاژ آگهی یعنی چه، چندین نکته مهم مطرح میشود که در این مطلب قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم. ابتدا لازم است دقیقا با مفهوم و تعریف رپورتاژ آگهی آشنا شویم. سپس در ادامه تفاوت بین رپورتاژ آگهی و سایر انواع محتواهای تبلیغاتی را بررسی میکنیم. در نهایت نیز به ذکر نکاتی خواهیم پرداخت که به شما کمک میکنند تا یک رپورتاژ آگهی حرفه ای و با کیفیت بنویسید.
فهرست مطالب
1. مفهوم و تعریف رپورتاژ آگهی
2. تفاوت بین رپورتاژ آگهی و محتوای تبلیغاتی
3. نحوه نوشتن یک رپورتاژ آگهی موثر
4. آیا تاثیر و کارایی رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی کمتر است؟
مفهوم و تعریف رپورتاژ آگهی
در پاسخ به این سوال که رپورتاژ آگهی یعنی چه، باید گفت که رپورتاژ آگهی به آن دسته از محتواهای تبلیغاتی گفته میشود که به جای تبلیغات آشکار، از روشهای نا محسوس تر برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده میکنند. ساختار هر رپورتاژ غالبا مشابه متون خبری یا مقالات کاربردی است اما هدف اصلی نویسنده و ناشر آنها، تبلیغات است.
تصور کنید قصد خرید بلیط هواپیما دارید اما نمیدانید از کجا باید شروع کنید. در نتیجه «خرید بلیط هواپیما» را جستجو میکنید. در لیست نتایج، به مطلبی در یک سایت خبری برمیخورید که به شما توضیح میدهد چطور برای رزرو بلیط اقدام کنید که بهترین و کمترین قیمتها را پیدا کنید. مشتاقانه به خواندن ادامه میدهید و متوجه تکنیکهایی میشوید که برای رزرو بسیار مفید خواهند بود. حال میبینید در بخشی از مطلب، به سایت یک آژانس گردشگری هم اشاره شده که خدمات خوبی ارائه میدهند و میتوانید برای رزرو بلیط از آنها کمک بگیرید. چه میکنید؟ به احتمال زیاد روی لینک کلیک کرده و وارد پروسه خرید بلیط میشوید یا حداقل سری به سایت میزنید تا قیمتها را چک کنید. این محتوا، یک رپورتاژ آگهی است. محتوایی به ظاهر بیطرف و کاملا کاربردی با کال تو اکشن های (دعوت به انجام عمل) درست و به جا، که شما را به سایت دیگری هدایت خواهد کرد که تبلیغات در اصل برای آنها است.
رپورتاژها در دنیای مارکتینگ و بازاریابی طرفداران زیادی دارند. امروزه هیچ راه گریزی از تبلیغات برایمان نمانده است. ما مداوما در برابر سیل عظیمی از پیامهای تبلیغاتی قرار داریم که ما را تشویق به انجام کارهای مختلفی میکنند. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد نسبت به تبلیغاتِ آشکار، بی اعتماد باشند. با توجه به این موضوع، عجیب نیست که برخی روشهای تبلیغاتیِ دیگر مانند نشر رپورتاژ آگهی در سایت پر طرفدار که پر سر و صدا نبوده و واقعا مفید هستند، بازده بیشتری برای برندها و شرکتها داشته باشند.
تفاوت بین رپورتاژ آگهی و محتوای تبلیغاتی
حال که میدانیم رپورتاژ آگهی یعنی چه، بیشتر به بررسی تفاوت آن با سایر انواع محتواهای تبلیغاتی میپردازیم. محتواهای تبلیغاتی وظیفه دارند توجه مخاطب را جلب کرده و او را به سمتی هدایت کنند که از خدمات یا محصولات برند مورد نظر، استفاده کند. با توجه به این موضوع، تبلیغات روز به روز رنگارنگ تر و جذاب تر شده اند و از عناصر مختلفی استفاده میکنند. این نوع از تبلیغات، کاملا آشکار و واضح هدف خود را مبنی بر جذب مخاطب، نشان میدهند.
حال در مقابل، نوع دیگری از تبلیغات وجود دارد که به هیچ وجه آشکار و پر سر و صدا نیست. به این دسته از تبلیغات، تبلیغات همسان (Native Ad) گفته میشود. رپورتاژ آگهی هم یکی از زیر مجموعه های تبلیغات همسان است. همین نکته به خوبی تفاوت بین رپورتاژ آگهی با سایر روشهای مارکتینگ را به خوبی نشان میدهد.
نحوه نوشتن یک رپورتاژ موثر
با گذر از اینکه رپورتاژ آگهی یعنی چه، به این سوال میرسیم که اصلا چطور باید یک رپورتاژ آگهی با کیفیت نوشت؟ آمارها نشان میدهند که احتمال خوانده شدن رپورتاژها چندین برابر تبلیغات معمولی است. با توجه به بازده بالای این دسته از تبلیغات، به عنوان نویسنده لازم است با تکنیکهایی آشنا باشیم که به ما برای تولید محتوای رپورتاژها کمک میکنند. در ادامه برخی از مهمترین نکاتی را بررسی میکنم که برای نوشتن یک رپورتاژ موثر لازم است حتما آنها را مد نظر داشته باشیم.
خلاق باشید
فراموش نکنید رپورتاژها رنگ و بوی تبلیغاتی ندارند. برای نوشتن متن رپورتاژ آگهی لازم است مخاطب را به خوبی با خود همراه کنید و ضمن استفاده درست از کال تو اکشن ها (CTA)، اطلاعات مورد نظر را با خواننده به اشتراک بگذارید. برای این کار باید با روشهای مختلف داستان پردازی های تبلیغاتی آشنا باشید. پس به خلاقیت خود اجازه دهید که فرمان تولید محتوا را به دست بگیرد.
صادق باشید
در توضیح این که رپورتاژ آگهی یعنی چه، گفتیم که این دسته از متون، مفید و کاربردی هستند. در تهیه رپورتاژ آگهی قصد نداریم کاربر را گول بزنیم، بلکه به جای استفاده از شعارهای پر شر و شور، صادقانه از ویژگیهای خدمات یا محصولات برند میگوییم و کاربر را به استفاده از آنها تشویق میکنم.
استفاده از تصاویر مرتبط و با کیفیت در رپورتاژ آگهی
استفاده از تصویرگری های جذاب، تصاویر با کیفیت یا سایر موارد این چنینی به افزایش خوانایی متن کمک زیادی میکنند. به همین دلیل توصیه میشود حدودا بعد از هر 250 کلمه، از یک تصویر در متن خود استفاده کنید. نوشتن کپشن برای تصاویر نیز به شدت توصیه میشود.
تیتر جذاب و میان تیترهای درست
تیتر و عنوان اصلی متن باید مخاطب را به خواندن آن تشویق کند. زیرعنوان ها هم اهمیت زیادی دارند و باید با دقت تنظیم شوند تا به ویژه به افزایش خوانایی متن کمک کنند.
تهیه پرسونا برای رپورتاژ آگهی
تهیه پرسونای مخاطب یک روش عالی برای تولید محتوا است. منظور از پرسونا برخی جزئیات احتمالی در مورد مخاطبانی است که احتمالا قرار است عمده خوانندگان متن شما را تشکیل دهند . با تهیه چنین اطلاعات به خوبی میتوانید شیوه نگارش متن را عینا متناسب با مخاطب احتمالی آن تنظیم کنید.
در نظر داشتن اصول سئو
بسیاری از مواردی که گفته شد میتوانند به عنوان زیر مجموعه ای از اصول سئوی متنی قرار بگیرند. سئو (SEO) یا بهینه سازی موتور جستجو، به این هدف به کار گرفته میشود که ضمن شناسایی الگوریتم های موتورهای جستجوی محبوب مانند گوگل، به سایت ها کمک کند تا خود را در نتایج سرچ در این موتورها، بالا بکشند. تهیه و تولید محتوا یکی از مهمترین ابزارهای سئو برای دستیابی به این هدف است. به همین دلیل برای تولید هر محتوایی در فضای وب، به عنوان نویسنده لازم است با اصول سئوی متنی آشنا باشید تا محتوایی متناسب با شیوه کار موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) بنویسید.
آیا تاثیر و کارایی رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی کمتر است؟
برعکس. همانطور که در توضیح این که رپورتاژ آگهی یعنی چه، گفته شد، بازده این نوع از تبلیغات در بسیاری از مواقع نسبت به سایر روشهای بازاریابی و مارکتینگ، بیشتر است. به شرطی که به درستی از آن استفاده شود و محتوای تولید شده با کیفیت باشد.
نتیجه گیری
در این مطلب به بررسی این سوال پرداختیم که رپورتاژ آگهی یعنی چه و چرا استفاده از آن توصیه میشود. برای انتشار رپورتاژ آگهی در گوگل لازم است ضمن در نظر داشتن نکات گفته شده خلاق هم باشید و به بهترین نحو ممکن، مخاطب را با محتوا درگیر کنید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید