مشخصات یک پادکست ایده آل

مشخصات یک پادکست ایده آل

پادکست ایده آل یعنی چه؟ اگر نمی دانید که چطور باید یک پادکست ایده آل و بی نقص بسازید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

پیشگفتار

پادکست ایده آل یعنی چه؟ یک پادکست خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در هیچ کجای دنیا به شما فرمول بی نقص بودن را ارائه نمی کنند؛ چه برای یک پادکست و چه برای تولید هر محتوای دیگری. اگر در مرحله شروع تولید پادکست هستید یا در حال بهبودِ محتوای پادکستی که مدت هاست از انتشار ِاپیزود های مختلف ِآن می گذرد، باید توجه داشته باشید که یک پادکست وقتی ایده آل می شود که در آن هماهنگی وجود داشته باشد. با این حال، همیشه ایرادات و نقص های ریز و درشتی وجود دارند که باید با آنها کنار بیایید. زیرا همانطور که گفتیم، هیچ چیز در جهان کامل و بدون ایراد نیست! در ادامه ی این مطلب به بررسی ویژگی ها و مشخصات یک پادکست ایده آل می پردازیم تا به شما کمک کنیم یک محتوای صوتی یا پادکست غنی در اختیار مخاطبان تان قرار دهید.

مقدمه

•    پادکست ایده آل یعنی چه؟
•    برای تولید پادکست ایده آل، روی یک ایده‌ی خاص تمرکز کنید
•    تولید کننده‌ی یک پادکست ایده آل مخاطب را پادشاه می بیند
•    داشتن برنامه‌ی انتشار منظم برای پادکست
•    ساختار پادکست تان را برای مخاطبان توضیح دهید

پادکست ایده آل یعنی چه؟

قبل از شروع باید در مورد پادکست ایده آل صحبت کنیم. اینکه چه عواملی یک پادکست ایده آل را می سازند، با توجه به نوع و ماهیت ِآن پادکست مشخص می شوند. ایده آل بودن یک مفهوم نسبی است؛ مثلا ممکن است شما یک اپیزود خاص از یک پادکست را ایده آل بدانید در حالی که شخص دیگری آن را معمولی یا حتی بد بداند. گاهی پیش می آید که گروه بیشماری از مردم یک محتوای خاص را به یک اندازه دوست داشته باشند. همچنین گروهی از افراد می توانند یک نوع محتوا را به عنوان یک اثر ِمحبوب قلمداد کنند. 
اینکه پادکست شما چگونه می تواند برای طیف کثیری از مردم محبوبیت یکسانی کسب کند، به عوامل مختلفی وابسته است. در این مطلب به این عوامل می پردازیم. اما در عین حال این نکته را نباید فراموش کنید که یونیک بودن و منحصر به فرد بودن برای تولید محتوای صوتی یا پادکست بسیار اهمیت دارد. در اصل، تفاوت های میان شما با سایر تولید کنندگان پادکست ها در سراسر جهان است که می تواند روی محبوبیت یا عدم محبوبیت تان تاثیر بگذارد. پس باید آن را جدی بگیرید.

تولید پادکست ایده آل

برای تولید پادکست ایده آل، روی یک ایده‌ی خاص تمرکز کنید

هر پادکستی که در دنیای امروز منتشر میشود حرفی برای گفتن به مخاطب دارد. این حرف در تک تک اپیزود های آن پادکست تکرار می شوند. اما حرفی که شما قرار است با پادکست تان به مخاطب بزنید چیست؟ آیا تا به حال به آن فکر کرده اید؟ مثلا یک پادکست می تواند در مورد یک دیدگاه سیاسی مشخص یا به اشتراک گذاشتن داده های دنیای فناوری با مخاطبانش صحبت کند. در هر اپیزود از یک پادکست باید اطلاعاتی در یک زمینه ی خاص به مخاطب منتقل شود. همین مسئله دلیلی بر پیدایش و استفاده از پادکست ها است. شما باید در کل مدت تولید، ضبط پادکست، ویرایش فایل صوتی پادکست و انتخاب یک نمونه از بین انواع پادکست ها، این ایده را حفظ کنید.
ایده اصلی برای ساخت پادکست ایده آل باید از همان ابتدای شروع برنامه ریزی برای تولید پادکست مشخص شود. شما باید در زمان ساخت پادکست تان به درستی بدانید که قرار است:
1.     چه ایده ای را بسط دهید؟
2.     بهترین راه برای بیان و بسط این ایده چیست؟
مثلا اگر پادکست آموزش زبان انگلیسی دارید اما 80 درصد از محتوای آن را به گفتگو با مخاطبان در مورد وقایع و اخبار روز اختصاص می دهید، نباید انتظار داشته باشید که مخاطبان برای تک تک اپیزود های پادکست شما مشتاق و منتظر باشند. هر اپیزود از یک پادکست، دارای یک قولِ ضمنی است؛ آن هم اینکه: «سازنده یا گروه تولید کننده‌ی پادکست قرار است ایده‌ی اصلی تولید پادکست را در مرکز و هسته‌ی آن بگنجانند و به حاشیه نپردازند.»

پادکست ایده آل

تولید کننده‌ی یک پادکست ایده آل مخاطب را پادشاه می بیند

اهمیت دادن به مخاطب در روال تولید پادکست ایده آل بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از پادکست هایی که امروزه در ایران و جهان معروف شده اند، توجه به مخاطب را در اولویت ِکار خود قرار داده اند. به همین خاطر موفق شده اند. تفاوت پادکست ها با تولید برنامه های رادیویی این است که در برنامه های رادیویی زمان کمی وجود دارد. گوینده در این زمان ِکم باید تا جایی که می تواند مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند. اما در روال تولید پادکست، یک پادکستر حرفه ای میداند که مخاطبانش چه کسانی هستند و به چه موضوعاتی علاقه دارند. به این کار، به نوعی به بازی گرفتن مخاطب هم گفته می شود. به این خاطر که تا زمانی که شما نتوانید مخاطب را به هر شکلی تحت تاثیر قرار دهید، نمی توانید پادکست ایده آل تولید کنید.
عاملی که باعث می شود تا یک پادکست ایده آل تولید شود این است که پادکستر های آن، مخاطبان خود را می شناسند. این شناخت منجر به درک نیاز های مخاطب می شود. شما باید به درستی بدانید که مخاطب با چه هدفی و دقیقا برای رفع چه مشکلی به سراغ محتوای صوتی شما می آید. زیرا به هر حال، نمی توان از مزیت های تولید پادکست و استفاده از آن چشم پوشید. برای اینکه بدانید چگونه می توانید مخاطب را به درستی بشناسید پیشنهاد می کنیم مطلبِ بهبود کیفیت پادکست را مطالعه کنید.

انتشار پادکست

داشتن برنامه‌ی انتشار منظم برای پادکست

یک پادکست ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟ اینکه به موقع، سر وقت و در طی یک بازه‌ی زمانی مشخص منتشر می شود. شما نمی توانید هر زمان که دوست داشتید نسخه‌ی جدید از پادکست تان را منتشر کنید و انتظار داشته باشید که مخاطب از آن استقبال کند. مردم – به جز در مواردی نادر – اتفاقات و رویداد های غیر منتظره را دوست ندارند چون در آن نظمی نمی بینند.
شنوندگان یک پادکست ایده آل از تولید کنندگان ِآن انتظار دارند که طبق یک روال مشخص اقدام به انتشار ِاپیزود های جدید از پادکست شان کنند. آپلود پادکست هم درست مثل یک برنامه تلویزیونی است؛ باید در زمان از پیش تعیین شده و درست سر وقت پخش شود تا مخاطب را به سمت خود جذب کند. همچنین شما باید اپیزود هایتان را روی انواع و اقسامِ سرویس های میزبانی پادکست، منتشر کنید. زیرا با انجام این کار به مخاطبان کمک می کنید تا با دسترسی بیشتری بتوانند به پادکست شما گوش دهند. انتشار پادکست روی یکی  دو اپلیکیشن یا یکی دو سایت، کار چندان عاقلانه ای نیست!
نکته: علاوه بر موارد گفته شده، بهره‌گیری از بهترین نرم افزار های ساخت پادکست به شما کمک می کند تا تجربه ی بهتری را برای شنوندگان پادکست تان رقم بزنید.

محتوای صوتی یا پادکست

ساختار پادکست تان را برای مخاطبان توضیح دهید

خودتان را به جای مخاطب بگذارید. فرض کنید قرار است به یک پادکست جدید گوش دهید که چندان اطلاع زیادی از محتوا و کیفیت آن ندارید. آیا اگر در ابتدای صحبت گوینده از ساختار پادکست مطلع شوید، با لذت بیشتری به آن گوش نخواهید داد؟ بهترین پادکست های دنیا، ساختار از پیش تعیین شده ای دارند و توضیحات مرتبط با آن را با مخاطب در میان می گذارند. شاید تعدادی پادکست شنیده باشید که گوینده در ابتدای آنها شرح و توضیح کافی در مورد تک تک بخش های پادکست می دهد و به شما (به عنوان مخاطب) اعلام می کند که قرار است با چه چیزهایی روبرو شوید. این نوع پادکست ها، صمیمیت بیشتری بین خود و مخاطبان شان ایجاد می کنند. به همین دلیل است که گوش دادن به آنها لذت بخش است و شما را برای شنیدن کل ِآن ترغیب می کند. اینطور نیست؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *