آموزش زبان از طریق پادکست+ معرفی بهترین پادکست ها

آموزش زبان از طریق پادکست+ معرفی بهترین پادکست ها

آموزش زبان از طریق پادکست روشی نوین است که مزیت های بسیار زیادی را دارد. از این رو پادکست مناسب هر زبان آموز با سطح یابی قابل انتخاب است.


آموزش زبان از طریق پادکست یک راه اعجاز انگیز برای یادگیری، تمرین و بهبود زبان به خصوص از لحاظ تلفظ است. پادکست های آموزش زبان مهارت های گفتاری را تقویت کرده و به ساخت جملات و عبارات کمک شایانی می کنند. 
راه های زیادی مانند تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی های زبان اصلی وجود دارد که سبب یادگیری و تقویت زبان می شوند. اما هر کدام از این راهکار ها بیانگر نحوه صحبت ما در زندگی روزمره نیستند. زبان آموزان از هر وسیله و راه حلی برای بهبود توانایی یادگیری زبان استفاده می کنند. در این بین پادکست ها جهت بهبود توانایی شنیداری زبان آموزان بسیار حائز اهمیت هستند.


عناوین مقاله


برای آنکه آموزش زبان از طریق پادکست را بهتر معرفی کنیم، لازم است سر فصل های زیر را مورد بررسی قرار دهیم :
1-چرا آموزش زبان با پادکست طرفداران زیادی دارد؟
2- چگونه با گوش دادن به پادکست‌ ها بهترین نتیجه را در یادگیری زبان به دست بیاوریم؟
3- نکات مهم در انتخاب پادکست‌ های آموزش زبان
4- چگونه با استفاده از پادکست‌ های زبان، مهارت گفتاری خود را بهبود ببخشیم؟
5- بهترین روش‌ های یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از پادکست
6- چالش های یادگیری زبان از طریق پادکست
7- مقایسه پادکست و برنامه های رادیویی برای یادگیری زبان
8- بهترین پادکست‌ های آموزش زبان برای مبتدیان


چرا آموزش زبان با کمک پادکست طرفداران زیادی دارد؟


آموزش زبان با پادکست بسیار پرطرفدار است زیرا:
•    پادکست ها زمان یادگیری زبان را کاهش می دهند
•    استفاده از پادکست ها راحت و کارآمد است
•    اکثر پادکست ها رایگان هستند
•    پادکست ها مهارت های شنیداری و گفتاری زبان آموزان را تقویت می کنند
•    پادکست زبان، گرامر و واژگان را بهبود می بخشد
•    مهارت خواندن شما را ارتقا می بخشد
•    پادکست ها سبب درک بهتر انواع فرهنگ ها می شوند
•    پادکست ها بسیار متنوع هستند

چالش های یادگیری زبان از طریق پادکست
چگونه با گوش دادن به پادکست‌ ها بهترین نتیجه را در یادگیری زبان به دست بیاوریم؟


گوش دادن به پادکست پیشنهاد بسیار مناسبی است تا روند یادگیری زبان را تسریع یابد. اما لازم است در حین گوش دادن به پادکست یادداشت برداری را نیز فراموش نکنید. در این صورت مطالب ذکر شده در پادکست در حافظه بلندمدت شما ذخیره می شود.‌ بطور کلی موثرترین راه برای نتیجه گرفتن بهتر یادگیری زبان عبارتند از:
مرحله ی اول: گوش دادن به پادکست
مرحله دوم: نگاه کردن به متن همراه با گوش دادن به پادکست
 مرحله سوم: ضبط کردن صدای خودتان
مرحله چهارم: ترنسکرایب کردن پادکست
مرحله پنجم: تکنیک تقویت رایتینگ
در مرحله ی چهارم و پنجم کافی است هر آنچه را که در پادکست گوش دادید روی کاغذ بنویسید. شاید در ابتدا کار سختی به نظر برسد اما بسیار موثر مفید خواهد بود.


نکات مهم در انتخاب پادکست‌ های آموزش زبان


در مورد انتخاب پادکست‌ های آموزش زبان رعایت این نکته حائز اهمیت است که به سراغ پادکست های معتبر برویم. در غیر این صورت با گوش دادن آموزش های نادرست به اشتباه خواهیم افتاد. نکته ی بعد در مورد انتخاب پادکست، انتخاب موضوع مورد نظر است. درست است که بطور کلی به دنبال آموزش زبان هستید اما خود این حوزه نیز دارای سر فصل های متعددی است. پس با انتخابی درست روند آموزش و یادگیری آسان تر می شود.
موضوع دیگر درباره ی آموزش زبان از طریق پادکست، انتخاب لهجه ی مورد نظر است. لهجه ی راویان پادکست ها تاثیر بسزایی روی تلفظ واژگان دارد. پس زبان آموزان باید روی این موضوع حساسیت زیادی به خرج دهند تا زبان را اصولی یاد گیرند.

بهترین پادکست‌ های آموزش زبان
چگونه با استفاده از پادکست‌ زبان، مهارت گفتاری خود را بهبود ببخشیم؟


پادکست‌ های زبان با استخراج معنی از شنیده ها مهارت گفتاری را بهبود می بخشند. این همان کاری است که بچه ها در سنین پایین برای یادگیری زبان انجام می دهند. بدین ترتیب در همان هنگام که مشغول تقویت توانایی شنیداری هستید، می توانید با تکرار آنچه می شنوید به تقویت (مهارت گفتاری) نیز کمک کنید. گوش دادن به متنی که به زبان اصلی بیان می شود سبب می شود مهارت در تلفظ کلمات نیز بالا رود. 
آموزش زبان از طریق پادکست اگر با همخوانی متن همراه باشد نتیجه ی بسیار مطلوب تری حاصل می شود. اگر گوش دادن به پادکست را همراه با نوشتن آنچه می شنوید انجام دهید، علاوه بر مهارت گفتاری، مهارت یادگیری املای صحیح کلمات را نیز تقویت کرده اید.


بهترین روش‌ های یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از پادکست


بهترین روش‌ های یادگیری زبان خوب گوش دادن و تکرار است. در حین گوش دادن به پادکست اگر تلفظ کلمه ای را درست متوجه نشدید چندین بار به عقب بازگردید تا تلفظ صحیح را متوجه شوید. با این روش پس از چندین بار تلاش، به راحتی می توانید متن را همراه با راوی پادکست تکرار کنید. بطور کلی برای یادگیری زبان با پادکست، رعایت این سه نکته بسیار حائز اهمیت است:
•    توجه به کلیات متن
•    کمک گرفتن از سرنخ ها
•    موشکافی در صورت وجود ابهام
در ابتدا سعی کنید درکی درست از کلیت موضوع podcast پیدا کنید. در ادامه به دنبال کلمات آشنا بگردید که برای شما حکم سر نخ را دارند. به طور مثال اگر در متن کلماتی مانند : sale و cost را شنیدید، متوجه می شوید متن در مورد خرید و فروش است.

انتخاب پادکست‌ های آموزش زبان
چالش های یادگیری زبان از طریق پادکست


چالش های یادگیری زبان از طریق پادکست عبارتند از:
•    فهم ناکافی از متن
•    سرعت بالای راوی
•    لهجه ی راوی
•    ترجمه ی خالص متن
•    انتخاب پادکست مناسب

بزرگ ترین چالش یادگیری زبان از طریق پادکست، این است که زبان آموزان به دلایل مختلفی درک درستی از مطالب ذکر شده در پاکست را ندارند. البته یکی از این دلایل می تواند مبتدی بودن زبان آموزان و انتخاب نادرست پادکست باشد. در برخی از پادکست ها نیز راوی نه تنها در گفتار سرعت بسیار بالایی دارد بلکه لهجه ی وی نیز غیر قابل فهم است. در این صورت نیز زبان آموز دچار مشکل می شود. بنابراین برای برطرف کردن این چالش ها کافی است پادکستی انتخاب شود که مناسب شرایط زبان آموزان باشد.


مقایسه پادکست و برنامه های رادیویی برای یادگیری زبان


مقایسه پادکست و برنامه های رادیویی با بیان سه تفاوت انجام می شود:
•    پادکست بروز تر است
•    شکل پادکست آزادتر از رادیو است
•    زبان پادکست از رادیو آزادتر است
بطور کلی پادکست ها در دسترس تر و بروزتر هستند. برای گوش دادن به برنامه های رادیویی، زبان آموزان ملزم هستند تا زمان یادگیری خود را با زمان شروع شدن برنامه تنظیم کنند. اما برای گوش دادن به پادکست هر زمان که اراده شود می توان این کار را انجام داد. پادکست ها منعطف تر از برنامه های رادیویی هستند.
در مقایسه پادکست و برنامه های رادیویی این نکته نیز وجود دارد که در برنامه های رادیویی وقت مشخصی برای درست کردن برنامه ی مورد نظر در نظر گرفته می شود. بدان معنا که راویان پادکست ها دستشان باز است و هر وقت بدانند حق مطلب ادا شده، پادکست را خاتمه می دهند. اما در برنامه های رادیویی اینگونه نیست و آنها موظف هستند تا زمان مقرر برنامه را ادامه دهند.


بهترین پادکست‌ های آموزش زبان برای مبتدیان


بهترین پادکست‌ های آموزش زبان برای مبتدیان عبارتند از:
•    پادکست Learn English
•    پادکست English Class 101
•    پادکست Breaking News English
•    پادکست Espresso English
این که زبان آموزان بدانند در چه سطحی هستند و متناسب با سطح خود پادکست را انتخاب نمایند بسیار مهم و ضروری است. در این صورت فرآیند آموزش و یادگیری سرعت می یابد.


نتیجه گیری


آموزش زبان از طریق پادکست روشی است بروز که به برنامه های رادیویی ارجحیت دارد. برای انتخاب پادکست مورد نظر بهتر است اول سطح یابی صورت گیرد تا پادکست مناسب انتخاب شود. برای یادگیری بهتر، لازم است همراه با گوش دادن، یادداشت برداری نیز انجام شود. همچنین تکرار هر آنچه که می شنوید نیز کمک شایانی به تقویت مهارت گفتاری می کند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *