چگونه یک رپورتاژ خوب و حرفه ای بنویسیم؟

چگونه یک رپورتاژ خوب و حرفه ای بنویسیم؟

آیا می دانید در بازاریابی محتوایی رپورتاژ چه جایگاهی دارد و نوشتن آن چه اهمیتی دارد؟ آنچه که در این بخش به بررسی آن می پردازیم در این خصوص است.

پیشگفتار

رپورتاژ چیست و چگونه باید آن را تولید کرد؟ شاید این سوالی باشد که بسیاری از شما در خصوص این گونه محتوا داشته باشید. از آنجایی که در دنیای بازاریابی محتوایی، تبلیغات به شدت مورد توجه و اهمیت قرار می گیرند، استفاده از تبلیغات موثر و شیوه های مختلفی که برای بازاریابی محتوایی رایج هستند، می تواند کاربران را به اهدافشان برساند. به همین علت شما باید در این عرصه رقابت، به رپورتاژ نویسی مسلط باشید و اصول مهمی که در این خصوص مطرح است را بدانید. پس با ما در ادامه این بخش آموزشی همراه باشید. زیرا می خواهیم به ترتیب عناوین زیر، شما را برای نوشتن یک رپرتاژ آگهی خوب و قدرتمند آماده کنیم.

مقدمه

رپورتاژ نویسی با سایر محتواهایی که تا به حال نوشته اید قدری متفاوت است. آیا می دانید هدف از تولید این گونه محتوا چیست؟ در واقع باید بگوییم اهداف مختلفی برای نوشتن این محتوا وجود دارد که شما باید با توجه به پرسونای مخاطب، آن را تولید کنید. در تولید رپرتاژ آگهی شما باید قدرت کلمه به کلمه ای که در محتوایتان به کار می برید را به گونه ای بالا ببرید تا باعث جذب مشتری بیشتر شود. حال برای آنکه بدانید رپرتاژ در تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد، تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

منظور از رپورتاژ نویسی چیست؟

رپورتاژ چیست و چگونه می توان آن را تولید کرد؟ به طور کلی در بخش توضیح انواع محتوا، شما با یک سری از سبک های مختلف محتوا نویسی آشنا شدید. محتوای خبری، محتوای همیشه سبز، محتوای زرد و... همگی جزو انواع محتوا هستند که شما می توانید با توجه به موضوع سایت و پرسونای مخاطب آنها را تولید کنید. رپورتاژ در واقع تلفیقی از انواع محتوا است اما در یک نگاه کلی به هیچ یک از آنها شباهت ندارد! شاید کمی تعجب کنید اما این یک سبک تعریف شده برای این نوع محتواست.

در رپرتاژ نویسی شما باید نوعی وبلاگ بنویسید که هم جنبه آموزشی داشته باشد و هم جنبه تبلیغاتی! سپس بخشی از محتوا به گونه ای باشد که کاربران را به صفحه خرید هدایت کند تا فروش افزایش پیدا کند. در صورتی که محتوای شما نقصی در این خصوص داشته باشد، قطعا به مشکل برمی خورید و ممکن است آن بازدهی قابل انتظار را دریافت نکنید.

در واقع شما می توانید با استفاده از رپورتاژ نویسی، محصولات یا خدماتی که مد نظر دارید را به مشتریان معرفی کنید و سپس آنها را به خرید و استقبال از خدمات ترغیب کنید. خوب است تا بدانید تولید متن رپورتاژ در روزنامه ها و مجلات نیز کاربرد دارد. زیرا مردم به واسطه همین متون جذاب است که به سمت یک برند خاصی جذب می شوند.
 
در تولید رپورتاژ نویسی خلاقیت به خرج دهید

شما با رپورتاژ نویسی، قدرت برند یا خدمات را به مخاطبان معرفی می کنید. این کار باعث می شود تا افراد زیادی از خدمات و محصولات استقبال کنند و به مرور زمان برندسازی و شهرت اتفاق بیفتد. به همین علت باید آن را جدی بگیرید و با رعایت اصول مهم برای تولید این گونه محتوا پیش بروید.

یک رپورتاژ آگهی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

رپورتاژ نویسی حساسیت های خاص خودش را دارد. پس شما هرگز نمی توانید آن را ساده بگیرید و مانند یک وبلاگ معمولی بنویسید. اصلی ترین هدف از تولید رپورتاژ، تبلیغ است. اما تبلیغات باید به صورت نامحسوس و غیر مستقیم انجام شود. بنابراین در این قسمت مهارت نویسندگی و خلاقیت شما است که به محتوا جذابیت می بخشد. با توجه به این نکته مهم و اصلی بهتر است تا به سراغ سایر ویژگی های مهم در تولید این گونه محتوا بپردازیم.

•    محتوا در مورد دغدغه یا مشکلات کاربران باشد

یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های رپورتاژ این است که باید به بررسی مشکلات و دغدغه کاربران بپردازد. در واقع زمانی مخاطب جذب می شود که بتواند نیازها و دغدغه هایش را پس از خواندن محتوا برطرف کند. پس فراموش نکنید که این محوریت اصلی محتوا است.

•    جذاب و داستان گونه باشد

شاید روزانه هزاران محتوای مختلف در اینترنت آپلود شود. اما مردم همیشه به سمت محتواهایی می روند که جذاب باشد و لحنی داستان گونه داشته باشد. حقیقت این است که مردم بیشتر مایلند تا داستان محصولات یا برندها را دنبال کنند. این در حالیست که اطلاعات مهم و ضروری همیشه بر روی کاتالوگ محصول درج شده است! پس رپورتاژی که تولید می کنید، باید با لحن جذاب و در صورت امکان داستان گونه باشد.
 
طراحی داستان برای تولید رپورتاژ

•    طول محتوا استاندارد باشد

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های یک رپورتاژ جذاب و تاثیرگذار این است که تعداد کلمات محتوا در قالب استاندارد باشند. معمولا تعداد کلمات مناسب برای این گونه محتواها بین 700 تا 1500 کلمه است. همچنین باید در نظر داشته باشید که از اضافه گویی و بیان یک جمله در چند بخش محتوا پرهیز کنید. زیرا این کیفیت محتوای شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه یک رپورتاژ حرفه ای و استاندارد بنویسیم؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبلی به شما ارائه دادیم، قدم اول برای نوشتن محتوا از نوع رپورتاژ این است که شما یک داستان خلاقانه و مجازی در ذهن خود مجسم کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید در خصوص لیزر موهای زائد، رپرتاژ بنویسید، می توانید از تجربیات یک خانم یا آقا در این خصوص شروع کنید. داستانی که طراحی می کنید باید شامل تمام موارد مهمی که در رپرتاژ نویسی از آن استفاده می شود، باشد.

برای اینکه بتوانید دغدغه و نیاز مخاطبان را برطرف کنید، می توانید از یک مشکل، نوشتن محتوا را شروع کنید. به طور مثال می توانید در خصوص دغدغه ها و سختی های اپیلاسیون یا سایر روش هایی که به نوعی در لیزر موهای زائد رقابت می کنند، بنویسید. در این صورت مخاطب دنبال وجه مشترکی که با داستان شما دارد می گردد و خواندن ادامه محتوا برایش جذاب می شود.
 
مهارت در نویسندگی برای نوشتن رپورتاژ

به خاطر داشته باشید در تولید رپورتاژ آگهی شما در مرحله آخر باید به تبلیغات بپردازید و مخاطبان را با ارزش کسب و کار یا خدمات خود آشنا کنید. در تمام طول محتوا می توانید با نگارش خلاقانه خود، سوالات و ابهاماتی در ذهن مخاطب به وجود آورید. به عنوان مثال انجام لیزر در سالن های آرایشی که خطراتی را برای آنها به دنبال دارد. و یا می توانید از مبتدی بودن اپراتورهایی بگویید که در نهایت منجر به تلف شدن وقت و هزینه مشتریان می شود. در این صورت شما مخاطب را متقاعد می کنید که برای انجام لیزر باید به سراغ کلینیک های معتبر برود.

زمانی که شما در پایان رپورتاژ به تبلیغ می پردازید، در واقع مخاطب را مورد هدف خود قرار دادید. تجربه ثابت کرده است که مخاطبان به مطالبی که صرفا از اول تا آخر جنبه تبلیغاتی دارند، اعتنایی نمی کنند. پس شما باید به پرسونای مخاطب توجه ویژه ای داشته باشید و آن را جدی بگیرید.

چند ترفند کاربردی برای تولید رپورتاژ موفق

در رپورتاژ نویسی این خلاقیت شما است که باعث برتری آگهی تان نسبت به سایر رقبا می شود. پس تا می توانید در تولید این گونه محتوا خلاقیت به خرج دهید. فراموش نکنید بخش مهمی از کاریابی و موفقیت در کار تولید محتوا به تبلیغ و معرفی اصولی بستگی دارد. بنابراین با توجه به اهمیت رپرتاژ نویسی و تاثیر آن در کسب و کارها، لازم است تا علاوه بر موارد بالا شما را با یک سری ترفندهای جذاب آشنا کنیم.

•    روی مخاطبان سرمایه گذاری کنید

محتوایتان را با هدف سرمایه گذاری روی مخاطبان بنویسید. زمانی که شما در تولید رپورتاژ آگهی، مبنای اصلی کار را سرمایه گذاری روی مخاطبان قرار می دهید، قطعا می توانید مشتریان جدیدی به لیست مشتریان خود اضافه کنید. با این کار کسب و کار را گسترش می دهید و افراد بیشتری از محصول یا خدمات استقبال می کنند یا حتی با آن آشنا می شوند.

•    به متن اصلی خود وفادار باشید

یادتان باشد در هیاهوی رپورتاژ نویسی و به خرج دادن خلاقیت، از اصل مطلب غافل نشوید. زیرا این از اهمیت بالایی برخوردار است که شما به اصل متن خود وفادار باشید و هیچ گاه از مسیر اصلی خارج نشوید.
 
به اصل محتوا وفادار باشید!

•    کال تو اکشن داشته باشید

اگر رپورتاژی که می نویسید در خصوص ارائه خدمات است، حتما کال تو اکشن داشته باشید و مشتریان را به عمل فرا بخوانید. بهتر است با کال تو اکشن و انواع آن آشنایی پیدا کنید تا بتوانید با شیوه های مناسب، مخاطبان را به استفاده از خدمات خود ترغیب کنید.

•    آغاز و پایان مناسبی داشته باشید

به نحوه شروع و پایان رپورتاژ توجه خاصی داشته باشید. اینکه شما چطور نوشتن محتوا را شروع کنید، باعث جذب مخاطب می شود. اما اینکه چطور آن را پایان دهید، باعث افزایش فروش و جذب مشتری می شود. پس به نقطه شروع و پایان محتوای خود اهمیت ویژه ای دهید تا به هدفتان برسید.

خلاصه کلام

تولید رپورتاژ آگهی در درجه اهمیت بسیار بالایی قرار دارد. در این بخش به تمامی موارد مهمی که لازم است در خصوص تولید این نوع محتوا بدانید، اشاره کردیم. در نهایت شما باید با استفاده از ترفندهای مختلف بازاریابی و همچنین مهارت خود در نویسندگی، محتوایی با کیفیت و اصولی تولید کنید. بدین ترتیب می توانید بازخورد مطلوبی از نتیجه کار بگیرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *