تعریف کلی کارت ویزیت
کارت ویزیت یکی از ابزارهای قدیمی اما رایج در بازاریابی و تبلیغات کسبوکارها است که میتوانید به کمک آن با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و خود را معرفی کنید.
پیشگفتار
کارت ویزیت چیست؟ امروزه استفاده از کارت های ویزیت برای تبلیغ کسب و کارها، معرفی و حتی نشان دادن راه های ارتباطی افراد استفاده می شود. با این وجود ممکن است بسیاری از افراد با آن آشنایی نداشته باشند. افرادی که از کارت های ویزیت نیز برای تبلیغات و معرفی برند خود استفاده می کنند، لازم است راجع به این ابزارها اطلاعات کافی داشته باشند. موضوعاتی در رابطه با این کارت ها از جمله استاندارد های طراحی، مزیت ها و دلایل استفاده از آن، هزینه ها و انواع کارت هایی که چاپ می شود.
مقدمه
کارت ویزیت که با عنوان Visiting Card یا Business Card نیز شناخته می شود، از ابزارهای تبلیغاتی است که قدمت آن در ایران به یک قرن قبل باز می گردد. با این حال استفاده از این کارت ها از دو دهه گذشته با وجود ابزارهای قدرتمند طراحی گرافیکی و چاپ صنعتی، بیشتر از گذشته رواج یافته است. در ادامه شما می توانید فهرست مطالبی که برای معرفی کارت های ویزیت در این مقاله برای شما توضیح داده شده است را مشاهده کنید:
• کارت ویزیت چیست؟
• محتوای کارت ویزیت چه چیزی است؟
• انواع کارت ویزیت
• موارد استفاده از کارت ویزیت
• نکات مهم در کارت ویزیت چیست؟
• قیمت کارت های ویزیت
کارت ویزیت چیست؟
کارت ویزیت در یک تعریف بسیار ساده، تکه کاغذ یا کارت کوچکی است که در آن یک شخص یا کسب وکار، در ارتباط با خدمات و محصولات خود، توضیحاتی را ارائه می کند. این کارت ها می توانند از جنس مواد مختلفی ساخته شوند. آنها می توانند به مشتریان و کسانی که می توانند مخاطب کسب و کار شما باشند، ارائه شوند. در دنیای امروز، امکانات و بستر مناسبی برای مهارت آموزی مهیا شده است که به همین خاطر شاهد رشد کسب و کارها و افراد حرفه ای در بسیاری زمینه ها هستیم. اما مهم ترین چالشی که پس از کسب دانش و تجربه برای این دسته از افراد ایجاد می شود فروش، جذب مشتری و ارائه خدمات است.
برای همین بسیاری از افراد به بازاریابی روی می آورند که یکی از بهترین و متداول ترین روش های آن، استفاده از کارت ویزیت است. کارت های ویزیت با نام Visiting card شناخته می شوند. قدمت استفاده از این ابزارهای تبلیغاتی نخستین بار به سال های 1750 – 1760 باز می گردد که در کشورهای فرانسه و ایتالیا استفاده شدند. با این حال، ورود کارت های ویزیت امروزی به ایران در حدود صد سال پیش رخ داد که امروزه با پیشرفت صنعت چاپ، شاهد طراحی انواع آن هستیم.
محتوای کارت ویزیت چه چیزی است؟
ممکن است از خود بپرسید دقیقا چه محتوا و اطلاعاتی در کارت ویزیت نوشته می شود. در ابتدا گفتیم که کارت ویزیت یک ابزار رایج بازاریابی است که مهم ترین هدف آن، جذب مخاطب از طریق ارائه اطلاعات کسب و کار یا خدمات شما به مشتری می باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که بدانید چه اطلاعاتی باید بر روی کارت های ویزیت نگارش شود. این موارد عبارتند از:
• لوگو
logo یا لوگو، مهم ترین تصویر بصری از برند شما است که در ذهن مخاطب حک می شود. لوگو باید با حداکثر کیفیت ممکن (300dpi) بر روی کارت ها ثبت شده و توضیحات متنی نزدیک آن درج نشود. برای طراحی کارت های ویزیت لازم است این بخش را در یک قسمت جدا با فاصله خالی از محیط اطراف قرار دهید تا به صورت کامل برای مخاطب نمایش داده شود. اینها نکاتی هستند که در طراحی کارت ویزیت باید به آنها توجه شود.
• نام شرکت
هر ابزار تبلیغاتی باید نام کامل شرکت، کسب و کار یا فرد و برند تبلیغاتی او را نمایش دهد. بهترین محل برای درج این مشخصات، در کنار لوگو یا بالا و در وسط کارت ها است. به همین خاطر لازم است تا نام کامل کسب و کارتان را در کارت های تبلیغاتی درج نمایید.
• شعار
یکی دیگر از مواردی که باعث ماندگار شدن کسب و کار شما در ذهن مخاطب می شود، درج یک شعار خاص برای برند و کسب و کارتان است. این متن باید کاملا خلاصه، بیانگر هدف شما و صادقانه باشد.
از دیگر اجزایی که به عنوان محتوای کارت های ویزیت وجود دارند عبارتند از: راه های ارتباطی، آدرس فروشگاه فیزیکی یا وب سایت، آدرس تمام شبکه های اجتماعی که در آن فعالیت می کنید از جمله اینستاگرام، تلگرام، ذکر خدمات و محصولات شما.
ابعاد کارت ویزیت
یکی از مهم ترین ویژگی ها در انواع کارت های ویزیت، کوچک بودن آنها است. اما این بدین معنا نیست که در روش های طراحی کارت ویزیت، هر ابعادی را بتوان برای آن تعیین کرد؛ چرا که این کارت های تبلیغاتی در قالب ها و سایزهای استانداردی، طراحی و ارائه می شوند. به طور کلی برای آنکه بتوانید سبک های طراحی کارت ویزیت موثری داشته باشید، لازم است سه ناحیه اصلی را برای طراحی کارت های تبلیغاتی خود درنظر بگیرید. این کار باعث می شود تا خروجی کار شما تمیز باشد:
• ناحیه Bleeding
این قسمت که به اصطلاح به آن ناحیه خونریزی نیز گفته می شود، یک بخش اضافی است که سفیدی برش کارت ها در آن ایجاد خواهد شد. به همین خاطر معمولا قسمتی اضافی در اطراف کارت های ویزیت با همان بک گراند درنظر گرفته می شود.
• ناحیه Actual
در این ناحیه، کارت های ویزیت شما برش زده می شود.
• ناحیه Safe
بخش امن، جایی است که عناصر اصلی در آن قرار می گیرند. شما می توانید در این ناحیه از ایده های خود برای جذاب تر کردن طرح و محتوای آن استفاده کنید تا یک کارت ویزیت خاص داشته باشید.
ابعاد استاندارد و متداول در ایران برای طراحی انواع کارت های ویزیت عبارتند از:
کارت ویزیت ابعاد متنوعی دارد که می توان متناسب با سلیقه و سایر عوامل تاثیرگذار، ابعاد مناسب را انتخاب کرد. رایج ترین ابعاد کارت ویزیت در ادامه شرح داده خواهد شد.
• کارت مستطیلی
8.5 در 4.8 سانتی متر (طول در عرض).
-
کارت دورگرد
سایز کارت ویزیت در این حالت شامل 2 ابعاد 5.5 در 5.5 و 5.9 در 5.6 است.
• کارت دایره ای
کارت ها در این اشکال دارای قطر هایی با سایزهای 3، 4، 5.5 و 7.5 می باشند.
انواع کارت ویزیت
کارت ویزیت می تواند بسته به طراحی، جنس و یا ابعادی که دارد در سبک های مختلفی ارائه شود. از جمله انواع کارت های ویزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
• کارت ویزیت معمولی
این نوع از کارت ها معمولا 300 گرم وزن دارند.
• کارت لمینتی
در این نوع کارت ها از کاغذ گلاسه استفاده می شود و طرح آن می تواند به صورت مات یا براق چاپ شود. لمینت می تواند در برابر خمیدگی و رطوبت مناسب باشد.
• کارت سلفونی
از جمله انواع کارت های ویزیت متداول است که انعطاف پذیری بالاتر ولی استحکام کمتری نسبت به لمینتی دارند. استفاده از این مدل کارت ها مقرون به صرفه تر است. این نوع از کارت ها در ابعاد 8.5 در 4.8 سانتی متر ساخته شده و روکش آن از جنس سلفون مات می باشد. شما می توانید در برخی از قسمت های کارت، امکان UV موضعی را به کار ببرید که جذابیت آن را بیشتر می کند.
• کارت ویزیت PVC
از جمله کارت های مقاومی است که نمی توان آن را شکست و در سه نوع ساده، هوشمند و مغناطیسی ارائه می شود.
• کارت مگنتی
در این حالت کارت های ویزیت خاصیت آهنربایی دارند و می توان آن ها را به راحتی بر روی سطوح فلزی نصب کرد.
• کارت گلاسه
این مدل در حالت یک یا دو رو از جنس گلاسه ساخته شده و بر روی آن روکش سلفونی مات یا براق کشیده می شود.
• طرح دار
طرح کارت ویزیت نیز از فاکتورهایی است که می تواند آنها را زیباتر کند. برخی از کارت های ویزیت وجود دارند که قسمت های خاصی از آن برجستگی دارد. مانند لوگو، نام یا پس زمینه آن. این کارت ها معمولا دارای 280 – 300 گرم هستند.
• مقاوم در برابر پارگی
در این مدل از نوعی کاغذ مقاوم 200 میکرون استفاده می شود که دوام و کیفیت بالایی دارد.
• کارت ویزیت مات و براق
یکی دیگر از دسته بندی هایی که در طراحی و سفارش کارت ویزیت وجود دارد، نوع مات و یا براق آن است. هردو این نوع از کارت ها معمولا در ابعاد 8.5 در 4.8 و نیز 8.9 در 5.8 ساخته می شوند. در این حالت می توان گفت:
- کارت های ویزیت مات از جمله پرکاربردترین نوع کارت های ویزیت صنعتی هستند که ظاهر جذابی دارند.
- کارت های ویزیت مات خاصیت بازتاب نور را ندارند.
- یکی از تفاوت های مهم دیگر این 2 کارت ها، آن است که کارت براق می تواند درخشندگی و انعکاس نور خاصی داشته باشد.
- به طور معمول کارت های ویزیت مات، گران تر از مدل براق هستند و هر دو دارای ضخامت 300 گرم می باشند.
- استفاده از کارت های براق می تواند در کنار رنگ های شاد آن جذاب تر باشد. در مقابل اگر بک گراند کار شما مشکی و تیره است، می توانید از مدل های مات آن استفاده کنید.
موارد استفاده از کارت ویزیت
استفاده از کارت ویزیت از گذشته تاکنون در موارد مختلف استفاده شده است. به طور خلاصه به چند مورد از آن می توان اشاره کرد که عبارتند از:
• معرفی خدمات و محصولات
استفاده از این نوع کارت ها می تواند راهکار ساده ای باشد تا شما خدمات و محصولات خود را تیتروار معرفی کنید.
• ارائه راه های ارتباطی
ممکن است مشتری بخواهد تا در زمان دیگری با شما ارتباط برقرار کند. شما می توانید از کارت های ویزیت برای معرفی راه های ارتباطی خود استفاده کنید.
• بازاریابی
شما می توانید به کمک کارت های ویزیت، مشتریان جدیدی را بیابید. کارت های ویزیت به طور معمول طرح های زیبا و ابعاد کوچکی دارند که می توانند به راحتی جابه جا شده و پخش شوند.
• تبلیغات
شما می توانید از کارت های ویزیت برای تبلیغات در اماکن مختلف استفاده کنید. کافیست کارت های خود را در اماکن عمومی، ویترین ها و مکانی که فکر می کنید جامعه هدف شما در آن قرار دارد، قرار دهید.
• جذابیت
جالب است بدانید بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و یا اشخاص مهم از کارت ویزیت لاکچری استفاده می کنند. این کار می تواند یکی از راهکارهای جذاب تر نشان دادن شما و یا کسب و کارتان باشد.
چرا باید از کارت ویزیت استفاده کنیم؟
مزایای ساخت کارت ویزیت شامل موارد مختلفی است که باعث می شود تا بسیاری از شرکت ها و اشخاص صاحب کسب و کار از آن استفاده کنند. از دلایلی که می توان برای تهیه و به کار بردن این نوع کارت ها بیان کرد، باید گفت:
- دسترسی سریع: کارت های ویزیت دسترسی سریعی را به اطلاعات شما ارائه می کنند.
- ارتباط با مشتری: استفاده از کارت های ویزیت می تواند میزان تماس و ارتباط شما با مشتری را بهبود بخشد.
- معرفی کوتاه اما کامل: شما می توانید یک معرفی اجمالی از کسب و کار و برند خود در کارت های ویزیت داشته باشید.
- هزینه کمتر: کارت های ویزیت، از کم هزینه ترین راه های تبلیغاتی هستند که می توانید با کمک آن کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید.
- برندسازی: یکی دیگر از مزایای ساخت کارت ویزیت و دلایلی که برای استفاده از این ابزارها باید بیان کرد، برندسازی است. شما می توانید با ارائه کارت های ویزیت به مشتریان خود، در برند سازی و تصویرسازی از کسب و کارتان بهتر عمل کنید. در این حالت بهتر است به طراحی، لوگو، رنگ های به کار رفته و کیفیت کار بیشتر از قبل توجه نمایید.
نکات مهم در کارت ویزیت چیست؟
استفاده از کارت ویزیت به شما امکان آن را می دهند تا بتوانید به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و کسب و کار خود را به آن ها معرفی کنید. اما در این میان برخی نکات وجود دارند که می توانند در کیفیت کار و استفاده از این ابزارها موثر باشند. از جمله آنها می توان گفت:
• طراحی
برای افزایش تاثیر گذاری کارت های ویزیت، بهتر است به طراحی آن توجه بیشتری شود. در این حالت شما می توانید از فایل کارت ویزیت لایه باز (نمونه های طراحی شده از قبل) استفاده کنید. اما پیشنهاد می شود تا برای برند خود اهمیت قائل شده و با کمک یک طراح گرافیک خبره، کارت های تبلیغاتی جذاب و منحصر بفرد خود را طراحی کنید.
• رنگ بندی
بسیار مهم است که رنگ در طراحی کارت ویزیت به درستی انتخاب شده و با توجه به کسب و کار و برند شما تعیین شود. از سوی دیگر شما باید از رنگ هایی استفاده کنید که هارمونی خوبی با یکدیگر دارند. در نظر گرفتن این نکات می تواند منجر به جذب بیشتر مشتریان شده و آنها را در استفاده از کارت های تبلیغاتی شما راغب تر کند.
• نحوه استفاده
با توجه به موارد کاربرد کارت ویزیت، برای اثر گذاری بهتر این نوع ابزارها بهتر است آن ها را در زمان مناسب استفاده کنید. در این زمینه به این نکته توجه کنید که کارت های ویزیت می توانند برای مشتریانی که قصد خرید کالاهای شما را دارند، مناسب باشد. همچنین این کارت ها می توانند برای کسانی که در خرید از محصولات شما تعلل دارند و یا دو دل هستند، ارائه شود. این کار باعث می شود تا آنها در صورت تمایل بتوانند دوباره با شما ارتباط برقرار کرده محصول شما را در ذهن خود داشته باشند. همچنین شانس بازگشت مشتری و فروش کالا افزایش خواهد یافت.
قیمت کارت های ویزیت
قیمت این نوع ابزارهای تبلیغاتی بسته به چاپ کارت ویزیت، تعداد کار، رنگ های به کار رفته، ابعاد و کیفیت آن متفاوت است. به همین خاطر ممکن است بازه قیمتی مختلفی را در هنگام سفارش مشاهده کنید. کسانی که می خواهند از این نوع ابزارهای تبلیغاتی استفاده کنند، بایستی در ابتدا یک طرح برای کارت های ویزیت کسب و کار خود طراحی نمایند. طراحی این نوع کارت ها هزینه های جداگانه ای دارد که باید تحت عنوان درآمد طراح کارت ویزیت به متخصص آن پرداخت شود. شما می توانید از نمونه کارت ویزیت های از قبل طراحی شده و یا سفارشی استفاده کنید که در قیمت نهایی کارت های ویزیت تاثیر گذار هستند. حال نوبت آن است که بر حسب نیازتان جنس، ابعاد و تعداد چاپ کارت ها را تعیین کنید. شما می توانید با ارسال طرح های خود و بررسی نهایی، از قیمت سفارش کارت ویزیت مطلع شوید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید