یادگیری اصول پایه تدوین
اگر قصد دارید به یک تدوینگر حرفه ای تبدیل شوید قبل از هر کاری بهتر است با اصول پایه تدوین آشنا شوید.
پیشگفتار
اصول پایه تدوین به مجموعه نکات و مواردی گفته می شود که در تدوین فیلم باید به صورت صحیح و اصولی رعایت شوند. یک تدوینگر برای ویرایش ویدیو و تدوین فیلم های مختلف با کیفیت بالا باید روی این اصول مسلط باشد. در ادامه به بررسی مختصر برخی از اصول پایه تدوین خواهیم پرداخت.
مقدمه
1. ورود اطلاعات مورد نیاز به سیستم از مهمترین اصول پایه تدوین
2. مرتبسازی و سازماندهی بخش های مهم فیلم
3. برش کلی از دیگر اصول پایه تدوین
4. برش جزئی
5. برش نهایی به چه منظور انجام می گیرد؟
6. برش هموار از دیگر اصول پایه تدوین
7. چرا احساس جهت در تدوین فیلم اهمیت دارد؟
8. تداوم روشن و واضح در تدوین فیلم باید حفظ گردد
9. تطابق رنگ مایه ها
10. قانون سهگانه از دیگر اصول پایه تدوین
11. تنظیم و تصحیح سرعت فیلم در تدوین
12. توجه به صدا در تدوین فیلم
ورود اطلاعات مورد نیاز به سیستم از مهمترین اصول پایه تدوین
برای تدوین فیلم نخستین کاری که باید انجام گیرد ورود فیلم های مورد نظر به سیستم رایانه ای می باشد. شما قادر به انجام امور زیر در سیستم رایانه ای خود هستید:
- مرتبسازی تمام ویدیو ها
- برش دادن تمام کلیپ های قابل استفاده
- قرار دادن فیلم های غیرقابل استفاده در سطل زباله
- برچسب گذاری موارد مهم
لازم به ذکر است که این مرتبسازی در زمان برچسب گذاری فیلم ها و جستجوی بخش خاصی از یک صحنه تا حد زیادی باعث صرفه جویی در زمان می شود. یکی از مهمترین اصول پایه تدوین و اولین مرحله تدوین فیلم، وارد کردن فیلم به سیستم است. این اصل در آغاز کار تدوین بیانگر کیفیت فیلم و نقاط قوت و ضعف آن است.
مرتبسازی و سازماندهی بخش های مهم فیلم
مهمترین اصول پایه تدوین سازماندهی و ترتیب بندی بخش های مختلف یک فیلم است زیرا جبران کوچکترین اشتباه در این مرحله به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. در این مرحله قادر به مشاهده تمام فیلم های ثبت شده خواهید بود و همچنین می توانید فیلم های ثبت شده را در جدول زمانی مناسب با داستان فیلم قرار دهید. این امر برای فیلم های بلند کاری طاقت فرسا و طولانی است و به دقت خاص نیاز دارد.
برش کلی از دیگر اصول پایه تدوین
از دیگر اصول پایه تدوین می توان به برش کلی اشاره کرد. پس از ترتیب بندی و سازماندهی کلیپ ها و بخش های مختلف فیلم در این مرحله از تدوین فیلم تدوینگر باید فیلم را به صورت کامل از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار دهد. تدوینگر در این مرحله قادر به حذف بخش های طولانی و غیرضروری فیلم با هماهنگی کارگردان و مدیر پروژه خواهد بود.
برش جزئی
یکی دیگر از مهمترین اصول پایه تدوین، برش جزئی می باشد. پروسه برش جزئی باید با دقت و حوصله انجام گیرد. در این مرحله از تدوین فیلم سکانس ها و بخش های مختلف فیلم باید با دقت تحت نظر قرار گیرند. در این مرحله تدوینگر قادر به حذف بخش های زیر با نظر کارگردان و مدیر پروژه خواهد بود:
- موارد جزئی همچون پلک زدن یک بازیگر به صورت متعدد
- صحنه هایی که در آن سکوت بیش از حد حاکم است.
برش نهایی به چه منظور انجام می گیرد؟
یکی دیگر از مهمترین اصول پایه تدوین، برش نهایی است که زحمات کل بازیگران و اکیپ فیلمبرداری را انعکاس می دهد. محصول نهایی فیلم در این مرحله به دست خواهد آمد. یک تدوینگر باید روی لحظات اتصال سکانس ها در تدوین تمرکز کند و برای برش فریم مناسب را انتخاب نماید. بخش های مختلف فیلم در این مرحله باید به نحوی به یکدیگر متصل شوند که بیننده ناپیوستگی و از هم گسستگی پروسه فیلمبرداری را متوجه نشود.
برش هموار از دیگر اصول پایه تدوین
از دیگر اصول پایه تدوین می توان به برش هموار اشاره کرد. با استفاده از برش هموار دو نما به صورتی به یکدیگر پیوند می خورند که تغییر ایجاد شده لرزش محسوس ایجاد نمی کند. برای دستیابی به برش هموار اندازه نماها و میزان تغییر زاویه و اندازه تصویر باید توسط تدوینگر ثبت گردد.
چرا احساس جهت در تدوین فیلم اهمیت دارد؟
رعایت احساس جهت از دیگر اصول پایه تدوین محسوب می گردد. در صورت نمایش دو نیروی متخاصم روی پرده و نیاز به القای احساس برخورد بین آن ها، تداوم روشن و واضح جهت باید حفظ شود.
مثال حفظ جهت از اصول پایه تدوین
در صورت بیرون رفتن هنرپیشه از سمت راست قاب پرده نمای بعدی باید از سمت چپ وارد گردد. در تدوین این فیلم این برش قابل قبول است اما در صورت ورود از سمت راست برش قابل قبول نخواهد بود. زیرا احساس می شود هنرپیشه بی دلیل و با سرعت بالا 180 درجه چرخیده است.
تداوم روشن و واضح در تدوین فیلم باید حفظ گردد
از دیگر اصول پایه تدوین که هنگام تدوین فیلم باید در نظر گرفته شود، حفظ تداوم روشن و واضح می باشد. به طور کلی می توان عنوان کرد در اکثر فیلم های کلاسیک فصلی که محل تازه ای را به تماشاچی معرفی می کند باید رابطه توپو گرافیک بین بازیگر و پس زمینه را مطرح کند.
تطابق رنگ مایه ها
از دیگر اصول پایه تدوین می توان به انطباق رنگ مایه ها اشاره کرد. هنگام تدوین فیلم، تدوینگر باید نهایت دقت را به کار گیرد تا نماها با کیفیت نوری متفاوت را با یکدیگر برش نزند. این امر باعث خواهد شد تا نظر تماشاچی به تغییر تصویر جلب شود.
در تدوین فیلم برش هایی که از لحاظ مکانیکی هموار نیستند را می توان با عبور صدا از روی آن ها بهبود ببخشید. البته در این رابطه باید این نکته را به خاطر داشت که برش مورد نظر نباید حاوی نکاتی باشد زیرا این امر باعث خواهد شد تا صحنه های فیلم ناهموار به نظر برسند. لازم به ذکر است هرچند قواعد مکانیکی همواره باید در نظر گرفته شوند اما در پیوند دو نما به یکدیگر اصول اساسی و تعیین کننده ضرورت دراماتیک انتقال هستند.
قانون سهگانه از دیگر اصول پایه تدوین
از دیگر اصول پایه تدوین فیلم می توان به قانون سهگانه اشاره کرد. قانون سهگانه در حقیقت یکی از مبانی تدوین سینمایی می باشد. در این قانون تاثیر نمای روی مخاطب به نماهای قبل و بعد آن وابسته می باشد. ارتباط بین نماها باعث ایجاد معنا در تدوین فیلم می شود. یک تدوینگر حرفه ای باید بداند شخصیت اصلی در صحنه در کدام موقعیت فیلم نامه قرار دارد. هنگام تدوین فیلم در هر سکانس این سه نکته باید در نظر گرفته شوند:
- کارکتر در مقایسه با مخاطب اطلاعات بیشتری دارد.
- اطلاعات مخاطب بیشتر از کارکتر است.
- اطلاعات هر دو به یک اندازه است.
تدوینگر در هنگام تدوین باید بداند شخصیت اصلی در هر سکانس در کدام موقعیت قرار گرفته و برش ها را با توجه به این موضوع انجام دهد.
تنظیم و تصحیح سرعت فیلم در تدوین
نمای دوربین به اندازه کافی باید روی صفحه قرار گیرد تا درک آن توسط مردم راحت شود. به طور کلی باید صحنه توسط تماشاچی درک شده و حس برقرار شود. نما باید به قدری طولانی باشد که مخاطب خسته شود.
سرعت پلان ها و سکانس ها باید استحکام و ثبات داشته باشند و تغییرات ناگهانی در سرعت باعث خواهد شد صحنه نامناسب به نظر برسد. لانگ کلوز آپ، شات ساده، فیلم ها و شات های بدون حرکت که روی سهپایه ضبط شده اند باید کوتاه باشند. در شات ها و اکستریم لانگ شات ها و شات ها با جزئیات زیاد نیز برای طولانی مدت باید روی صفحه به نمایش درآیند.
توجه به صدا در تدوین فیلم
از دیگر اصول پایه تدوین فیلم می توان به توجه به آن در هنگام تدوین اشاره کرد. از ایجاد تغییرات ناگهانی در سطح صدا و سکوت محض باید خودداری کرد. تنها در صورتی می توان در سطح صدا تغییرات ناگهانی ایجاد کرد که بخواهید مخاطب و بیننده را شگفت زده کنید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید