راهنمای طراحی کاراکتر مفهومی

راهنمای طراحی کاراکتر مفهومی

طراحی کاراکتر مفهومی از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که قصد دارد یک موضوع را در ذهن مخاطبان ماندگار کند.

طراحی کاراکتر مفهومی از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که قصد دارد یک موضوع را در ذهن مخاطبان ماندگار کند. طراحی کاراکتر خلاقانه با توجه به پیام و مفهومی که دارد باید تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. طراحی شخصیت مفهومی تنها به جذابیت آن وابسته نیست بلکه نیاز به هویت بخشی مناسبی دارد. 
می توانید برای هویت بخشی به کاراکترهای مفهومی از نقاشی و کمیک استریپ ها کمک بگیرید. جالب است بدانید که یک کاراکتر مفهومی نباید حتما به صورت الزامی پیام مثبت را انتقال دهد بلکه شما می توانید یک کاراکتر منفی را طراحی کنید. اصول طراحی کاراکتر مفهومی به عنوان یک فعالیت بسیار پیچیده و دشوار شناخته می شود. 


مقدمه


اصول طراحی کاراکتر مفهومی چیست؟


طراحی کاراکتر مفهومی باید بر اساس اصول تخصصی انجام بگیرد. ابتدا مشخص کنید کاراکتر شما باید برای چه کسی طراحی شود باید در کجا قرار بگیرد. ممکن است شما بخواهید یک کاراکتر تبلیغاتی طراحی کنید یا یک شخصیت برای انیمیشن تفاوتی نمی کند باید همه جوانب را بسنجید تا بتوانید یک کاراکتر جذاب از لحاظ بصری داشته باشید. 
طراحی شخصیت مفهومی را باید به وسیله خطوطی طراحی انجام دهید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن به توصیف شخصیت بپردازید. با استفاده از خطوط قدرتمند می توانید ریتم لازم را برای نمایش کاراکتر به وجود بیاورید. برای اینکه بتوانید یک کاراکتر مفهومی را به درستی نشان دهید بهتر است از بزرگنمایی و اغراق کمک بگیرید. استفاده از بزرگنمایی و ویژگی های اغراق آمیز باعث می شود که مخاطبان خصوصیات واقعی شخصیت را به راحتی درک کنند. بزرگنمایی به عنوان یک کلید برای تاکید بر روی ویژگی های کاراکترهای مفهومی به کار می رود. 
طراحی شخصیت مفهومی را می توانید با استفاده از رنگ ها هویت ببخشید. برای اینکه بر قابلیت های خاص آن ها تاکید کنید می توانید از لباس و اکسسوری مناسب شخصیت ها استفاده کنید. این وظیفه طراح است که تعیین کند بر کدام ویژگی شخصیت تاکید شود. آن ها با استفاده از ویژگی های شخصیتی می توانند به راحتی مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. 

طراحی کاراکتر
استفاده بیش از حد از طراحی شخصیت مفهومی ممنوع


شخصیت های مفهومی معمولا نمایانگر خصایص مختلف انسانی هستند که قصد دارند بر معانی خاصی تاکید کنند. ممکن است برخی از افراد عقیده داشته باشند که استفاده از رنگ های تند و زیاد باعث می شود که این شخصیت ها بیشتر به چشم بیایند و مورد توجه قرار بگیرند. اما زمانی که شما با رنگ ها یک فضای شلوغ ایجاد کنید مخاطبان سردرگم می شوند و نمی دانند به کجا نگاه کنند. در این مواقع نه تنها شخصیت مورد نظر تاثیرگذار نیست بلکه باعث دلزدگی مخاطب هم می شود. جالب است بدانید که طراحی کاراکترهای مفهومی به عنوان قسمتی از فرایند طراحی است که چند کانسپت آرت را ایجاد می کنند. پس از آن مشخصات و ویژگی های کاراکتر مورد نظرشان را با همدیگر مقایسه می کنند و از میان آن یک شخصیت که نزدیکترین شباهت را با طرح آن ها دارد انتخاب می کنند. 
طراحی کاراکتر مفهومی در ارتباط با ایجاد یک طراحی منسجم است که بر اساس درک و اهمیت فضای مورد نظر طراحی می شود. معمولا این نوع کاراکترها می توانند برای نمایش بصری داستان انتخاب شوند تا بتوانند یک دیدگاه خاص را انتقال بدهند. شما می توانید از یک کاراکتر مفهومی در بازی های ویدیویی یا انیمیشن استفاده کنید و به این ترتیب به انتقال دیدگاه و تنظیم لحن آن بپردازید. استفاده از شخصیت های مفهومی باعث می شود طراحان بتوانند به یک نقطه مرجع قوی دسترسی داشته باشند. 

طراحی شخصیت
استفاده از کاراکترهای مفهومی چه مزایایی دارد


طراحان می توانند برای طراحی کاراکتر و تصویرگری از سبک های مختلفی استفاده کنند. استفاده از سبک های مختلف باعث می شود بتوانند کاراکترهای متفاوتی را در این زمینه خلق کنند. طراحی کاراکترهای مفهومی باید بر اساس یک فرایند کاملا دقیق انجام بگیرد. 
طراحی شخصیت مفهومی امروزه با استفاده از ابزار طراحی کاراکتر مهم مانند نرم افزار طراحی کاراکتر ایلوستریتور انجام می گیرد. شما برای ایجاد این نوع کاراکتر به یک کتابخانه بصری قدرتمند نیاز دارید. این کتابخانه باید مانند پایگاه های داده ای از ایده ها عمل کند. ایده ها ، اشکال، بافت ها و سایر مفاهیم هم باید عملکردی مانند سایر مفاهیم داشته باشند. طراحان برای ایجاد یک شخصیت مناسب باید به شکل مکرر ایده های جدیدی را بر اساس خلاقیت خاص خود ایجاد کنند.
معمولا کارفرمایانی که خواستار طراحی یک کاراکتر مفهومی هستند جزئیات مختصری را به طراحان ارائه می کنند. در ادامه این وظیفه طراح است که به آفرینش کاراکتر مورد نظر بر اساس فضای مورد نظر بپردازد. زمانی که طراحان کاراکتر چند ایده جالب را پیدا می کنند با استفاده از تجهیزات طراحی دیجیتال می توانند مفاهیم مورد نظر خود را به شکل یک رندر کامل ارائه کنند. معمولا از طراحی کاراکتر مفهومی در انیمیشن سازی استفاده می کنند. 


چگونه کاراکترهای مفهومی را ایجاد کنیم


طراحی شخصی مفهومی به این شکل است که طراح باید بر روی اصول تمرکز کند. امروزه برای طراحی کاراکتر خلاقانه و مفهومی نیاز به آشنایی با تجهیزات طراحی دیجیتال است. شما باید تعیین کنید که قصد دارید چه چیزی را طراحی کنید. آیا به دنبال طراحی موجودات هستید یا فضای کار مد نظرتان است پس از تعیین این موضوع می توانید مسیر مورد نظرتان را دنبال کنید. برای طراحی کاراکتر منحصر به فرد لازم است به شکل عمیق به طراحی سبک مورد نظرتان پرداخته و همه تمرکز خود را بر روی ایجاد آن بگذارید. 

برای طراحی کاراکتر دو بعدی و سه بعدی به صورت مفهومی باید مواردی را رعایت کنید. در ابتدای امر سعی کنید ویژگی های مختلف کاراکتر را در نظر بگیرید و آن ها را با همدیگر مقایسه کنید. زمانی که طرح مورد نظرتان را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دادید می توانید به یک طراحی منسجم بر اساس درک مخاطبان برسید. شما با استفاده از طراحی مفهومی در هنگام طراحی کاراکترهای تبلیغاتی می توانید به برند مورد نظر هویت لازم را ببخشید. 

طراحی شخصیت مفهومی
سخن پایانی


طراحی کاراکتر مفهومی باید بر اساس یک پایه منطقی انجام بگیرد. این طرح باید نمایانگر احساسات و عواطف درونی شما باشد. با استفاده از طراحی مفهومی باید یک پیام را انتقال بدهید. می توانید از مفهوم مورد نظرتان به عنوان یک ایده استفاده کنید و از آن برای برانگیختن احساسات مخاطبان استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که مطرح کردن مفاهیم نوعی سلیقه شخصی به شمار می رود. اینکه ایده های شما در کاراکتر چگونه نمود پیدا کند به سلیقه ی شما بستگی دارد. برای اینکه بتوانید یک طراحی صحیح داشته باشید لازم است هدف خود را مشخص کرده و تعریفی برای آن ایجاد کنید. می توانید برای انتقال مفاهیم پیچیده از کاراکترها استفاده کنید که حس عمیقی را به مخاطبان انتقال می دهند. 
کاراکترها در دنیای واقعی به نمایش در می آیند. بنابراین باید بر اساس یک مفهوم عمیق و بر مبنای پژوهش های لازم طراحی شوند. برای اینکه نتیجه بهتری دریافت کنید لازم است افرادی را که با این طراحی در تعامل هستند را مورد بررسی قرار دهید. در برخی موارد می توانید طراحی کاراکترهای دیگران را مورد بررسی قرار داده و از آن ها الهام بگیرید. جالب است بدانید که مفاهیم به شکل اساسی از فکر به وجود می آیند. می توانید برای ایده یابی از کلمات استفاده کنید. 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *