آموزش گام به گام رکوردینگ در پادکست

آموزش گام به گام رکوردینگ در پادکست

رکوردینگ در پادکست مهم ترین مرحله بعد از برنامه ریزی برای تولید پادکست است. برای اینکه بدانید در این مرحله چطور عمل کنید، حتما این مطلب را بخوانید.

پیشگفتار

رکوردینگ در پادکست چگونه انجام می شود؟ رکوردینگ در پادکست اولین مرحله درست بعد از برنامه ریزی برای تولید پادکست و تهیه متن و محتوا و همچنین انتخاب موضوع پادکست است. بعد از اینکه تصمیم گرفتید برای چه موضوعاتی و با چه هدفی محتوای صوتی یا پادکست تولید کنید و همچنین زمانی که تم و مضمون پادکست تان را انتخاب کردید، وقت آن است که برای رکوردینگ در پادکست اقدام کنید. در این مطلب نکاتی بیان خواهند شد که به شما کمک می کنند تا رکوردینگ بهتر و با کیفیت تری داشته باشید.

مقدمه

•    رکوردینگ در پادکست چگونه انجام می شود؟
•    رکوردینگ در پادکست از طریق برنامه های ویدئو کنفرانس
•    رکوردینگ در پادکست از طریق یک پلتفرم ِاز راه دور
•    رکوردینگ پادکست با کمک یک دستگاه قابل حمل
•    کدام روش ضبط برای تولید پادکست بهتر است؟
•    رشد پادکست در آینده نزدیک 

رکوردینگ در پادکست چگونه انجام می شود؟

در اصل راه های مختلفی برای رکوردینگ در پادکست وجود دارد. این راه ها به شما اجازه می دهند تا به راحتی بتوانید پادکست خود را ضبط کنید و سپس برای ویرایش فایل صوتی پادکست اقدام کنید. شما می توانید این روش ها را بر اساس بودجه ای که برای تولید پادکست در نظر گرفته اید (با توجه به در نظر گرفتن هزینه تولید پادکست) و شرایط پادکست تان انتخاب کنید. شما می توانید از طریق روش های زیر برای انجام ضبط اقدام کنید:

  • ضبط مستقیم در نرم افزار ویرایش فایل صوتی پادکست ( که در مطلب نرم افزار های ساخت پادکست به آن پرداختیم.)
  • ضبط پادکست به صورت مستقیم در نرم افزار های طراحی شده برای برگزاری کنفرانس های ویدیویی مثل زوم (Zoom) و یا اسکایپ (Skype).
  • ضبط پادکست از طریق یک پلتفرم ضبط از راه دور که به طور اختصاصی برای این منظور طراحی شده است.
  • رکوردینگ در پادکست با استفاده از یک دستگاه ضبط قابل ِحمل (Portable).
    در مورد نحوه رکوردینگ در پادکست طبق راه های معرفی شده، در ادامه‌ی این مطلب بیشتر توضیح خواهیم داد.

رکوردینگ پادکست

رکوردینگ در پادکست از طریق برنامه های ویدئو کنفرانس 

شما می توانید برای رکوردینگ در پادکست از پلتفرم هایی مانند اسکایپ و زوم استفاده کنید. اما همانطور که میدانید، این برنامه ها به طور خاص برای برگزاری کنفرانس های ویدیویی طراحی شده اند. کیفیت صدا در این برنامه ها معمولا بسیار کم است و تمرکز در آنها بر روی کیفیت تصویر و انتقال ِبه موقع ِآن است. اگر دوست دارید از طریق اسکایپ برای ضبط پادکست استفاده کنید، باید از نرم افزار دیگری مانند ecamm call recorder استفاده کنید. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا صدای خود را با انعطاف بیشتری ضبط کنید. همچنین این برنامه به شما اجازه می دهد تا کیفیت  صدای خود را موقع ضبط افزایش دهید تا مجبور نباشید بعد از ضبط برای ارتقای کیفیت ِآن تلاش کنید. اما اگر از برنامه زوم استفاده می کنید، تنظیمات آن را دست کاری کنید تا به شما اجازه دهد کیفیت صدای خود را موقع صحبت کردن و ضبط پادکست افزایش دهید.

رکوردینگ در پادکست از طریق یک پلتفرم ِاز راه دور

این پلتفرم ها به طور خاص برای رکوردینگ در پادکست ساخته شده اند. پس اگر از آنها برای رکوردینگ در پادکست استفاده کنید، آن هم با یک میکروفون خوب و در یک فضای ساکت با میزان نویز کم، می توانید ضبط پادکستِ موفقی داشته باشید. پلتفرم های مختلفی مثل Zencastr، Soundcast و Riverside.fm برای این منظور طراحی شده اند. شما می توانید با این پلتفرم ها حتی برای گفتگوی دو نفره و ضبط پادکست به صورت ویدیویی اقدام کنید. این پلتفرم ها برای اینکه بتوانید نسخه ی تصویری پادکست خود را داخلِ یوتیوب و رسانه های مشابه منتشر کنید، گزینه ی مناسبی هستند.

رکوردینگ پادکست با کمک یک دستگاه قابل حمل 

بسیاری از پادکستر ها برای رکوردینگ در پادکست از یک دستگاه ضبط قابل حمل استفاده می کنند. این روش بسیار سنتی و نوستالژیک است. شما می توانید از این دستگاه ها برای ساختن یک پادکست مصاحبه ای با افراد مختلف استفاده کنید. خبرنگار ها در گذشته (و حتی امروزه) از این دستگاه ها استفاده می کنند تا بتوانند صحبت های افرادی که با آنها مصاحبه می کنند را ضبط کرده و بعدا از آن استفاده کنند. بسیاری از دستگاه هایی مانند Zoom H6  و یا  Zoom Podtrak برای این منظور مناسب هستند. زیرا سبک و کاربردی بوده و می توانید از آنها به عنوان یک رابط صوتی استفاده کنید.  شما می توانید برای ضبط پادکست حتی از طریق یک دستگاه قابل حمل برای چندین مصاحبه در چندین موقعیت مختلف هم استفاده کنید.
شما همچنین می توانید از این دستگاه های قابل حمل یا کیت پادکست قابل حمل استفاده کنید. این کیت ها به شما این امکان را می دهند تا در هر مکانی بتوانید بدون محدودیت ضبط پادکست داشته باشید. بهتر است در مراکز فروش محصولات مربوط به پادکست ها به دنبال این دستگاه های ضبط قابل حمل یا کیت ها باشید. قطعا به راحتی می توانید آنها را پیدا کنید.

رکوردینگ در پادکست

کدام روش ضبط برای تولید پادکست بهتر است؟

اینکه برای رکوردینگ در پادکست کدام روش را انتخاب می کنید، چندان اهمیتی ندارد. شما باید کیفیت ضبط پادکست تان را در اولویت قرار دهید. پس روشی را انتخاب کنید که برای شما مقرون به صرفه است و بهترین نتیجه را می توانید از آن دریافت کنید. توجه داشته باشید که روشی که برای ضبط پادکست (در شروع) انتخاب می کنید می تواند تا مدت ها پشتیبان شما برای تولید پادکست باشد.
مثلا اگر برای رکوردینگ در پادکست روش ضبط به کمک نرم افزار های مخصوص ویدئو کنفرانس ها را انتخاب می کنید، باید برای چند اپیزود بعدی تان هم به همین روش عمل کنید. بنابراین اگر یک روش برای شما کار نکرد یا بسیار سخت و هزینه بر بود، بهتر است قید آن را بزنید. سپس به سراغ سایر روش ها بروید. مثلا برخی افراد روش ضبط پادکست در استودیو های حرفه ای را انتخاب می کنند. این انتخاب خوبی است. اما آیا تا به حال به هزینه ی اجاره یا راه اندازی یک استودیوی حرفه ای فکر کرده اید؟ شما می توانید در یک اتاق کوچک با کمترین میزان بازتاب صدا و نور ضبط پادکست تان را انجام دهید. اتاقی که انتخاب می کنید باید سقف کوتاهی داشته باشد و تا جای ممکن بدون پنجره، نویز و کف ِسرامیک یا کاشی باشد. زیرا به این واسطه شما می توانید با صدای متمرکز تری ضبط خود را انجام دهید.

تولید پادکست

رشد پادکست در آینده نزدیک 

شما می توانید با چند پرده ضخیم، کوسن و مبل های بزرگ راحتی،  فرش های ضخیم و ... برای خودتان استودیو خانگی راه اندازی کنید. این کار به سادگی انجام می شود و نیاز نیست که هزینه های گزاف برای آن بپردازید. بعد از اینکه برای ساخت پادکست و ضبط آن اقدام کردید و سپس چند اپیزود منتشر کردید، می توانید برای اجاره استودیو حرفه ای و بهبود فعالیت خود فکر کنید. اما داشتن محیط حرفه ای و ابزار بسیار مدرن در همان ابتدای کار عملا ممکن نیست و به ضررتان تمام می شود. شما می توانید بعدا اقدامات بهتری انجام دهید تا بتوانید پادکست خود را رشد و توسعه دهید.
در صورتی که از این مطلب لذت بردید می توانید به سایر مطالب منتشر شده در سایت ما نیز سری بزنید. همچنین پیشنهاد می کنیم که برای بهبود روند توسعه پادکست تان حتما مطلبی که با عنوان «ادیت فایل صوتی پادکست» در همین وب سایت منتشر شده است را مطالعه کنید. شما می توانید با اطلاعاتی که داخل این سایت در مورد نحوه تولید پادکست درج شده است، محتوایی غنی و مناسب برای مخاطبان خود تولید کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *