دلایل محبوبیت پادکست چیست؟

دلایل محبوبیت پادکست چیست؟

دلایل محبوبیت پادکست چه می باشد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد و با هم مزایای پنهان پادکست ها را بررسی می کنیم.

پیشگفتار

دلایل محبوبیت پادکست چه می باشد؟ مزایای استفاده از پادکست قابل چشم پوشی نیست. همین مزایا به محبوبیت هر چه بیشتر پادکست ها در ایران و سایر نقاط دنیا دامن زده است. یکی از دلایل جذابیت پادکست ها را می توان به جذابیتِ شنیدن قصه ها و افسانه ها ربط داد. اگر یادتان باشد والدین بسیاری از ما، معمولا شبها قبل از اینکه به خواب برویم برایمان قصه ها و حکایت های مختلفی را تعریف کرده اند. بسیاری از این داستان ها را در یک سفر طولانی، در حالی که در تلاش بوده ایم تا در قطار یا ماشین ِدر حال حرکت به خواب برویم، از زبان ِآنها شنیده یا در یک کتاب خوانده ایم. برای همه ی آدم ها در سراسر دنیا نوستالژیک بودن ِشنیدن ِ یک قصه یا یک روایت واقعی، از زبان شخص دیگر جذاب است. 
سکوت و گوش دادن به پادکست حس خوشایندی را در افراد زنده می کند و این عامل را می توان مهمترین دلیل از بین ِسایر دلایل محبوبیت پادکست ها به حساب آورد. اما آیا فقط همه چیز به همینجا خلاصه می شود؟ مشخص است که نه! در ادامه ی این مطلب که نهایتا 5 دقیقه از وقت ارزشمند شما را می گیرد، بیشتر در مورد این موضوع صحبت کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه

   چرا پادکست ها اینقدر محبوب شدند؟ ‌مزیت های تولید پادکست
•    پادکست ها مانند سریال ها، اپیزود های به هم مرتبط دارند
•    پادکست های خبری در سرویس های میزبانی پادکست، دنیا را متحول کردند
•    چرا مردم بسیاری از پادکست ها را دوست دارند؟
•   پادکست ها شخصیت دارند و به همین دلیل محبوب هستند!

چرا پادکست ها اینقدر محبوب شدند؟ ‌مزیت های تولید پادکست

دلایل محبوبیت پادکست ها متعدد است. به عنوان مثال در سال 2005 اولین تحول در دنیای پادکست ها رخ داد. در این تاریخ بود که استیو جابز اعلام کرد که اپ آی تونز از پادکست ها پشتیبانی خواهد کرد. این مسئله موجب شد تا بسیاری از مردم به شنیدن پادکست ها و محتوای آنها تمایل نشان دهند. Steve Jobs معتقد بود که آینده در دستان پادکست ها است؛ همانطور که معتقد بود، محتوا است که پادشاهی ِآینده را در دست خواهد گرفت.
در هر دو حالت، حق با استیو جابز بود. پس از سال 2005 بود که هم تعداد پادکست ها افزایش پیدا کرد و هم مردم ِبیشتری از خود تمایل نشان دادند تا به پادکست های مختلف گوش دهند. امروزه، حداقل 34 درصد از جمعیت کل دنیا به پادکست گوش داده اند. از بین تمام کشور های دنیا، مردم کره‌ی جنوبی به شنیدن پادکست علاقه ی فراوان دارند. حداقل نیمی از جمعیت کره‌ی جنوبی، به پادکست گوش می دهند! این آمار در نوع خود اطلاعات شگفت انگیزی در مورد محبوبیت پادکست ها به ما می دهد. پس چندان بیراه نیست که به شما بگوییم اگر قصد ساخت پادکست را دارید، اول بازار کار تولید پادکست را خوب بررسی کنید و سپس برای ساخت آن اقدام نمایید. زیرا به طور معمول، اکثر مردم در ایران و جهان به گوش دادن ِپادکست علاقه و تمایل دارند.

پادکست ها مانند سریال ها، اپیزود های به هم مرتبط دارند.

دلایل محبوبیت پادکست بیشتر به سریالی بودن ِآنها نیز مربوط می شود. بسیاری از پادکست های ژانر جنایی یا ژانر وحشت در قالب چند اپیزود مختلف، یک داستان خیالی یا واقعی را برای علاقه مندان روایت می کنند که این موضوع در نوع خود باعث اشتیاق بیشتر مردم برای گوش دادن به اپیزود های جدید یک پادکست می شود. پادکست های جنایی و ترسناک، بعد از سریال های تلویزیونی توانسته اند با استقبال خوبی از جانب مردم رو به رو شوند و بخشی از رسانه را تحتِ اشغال خود درآورند. فیلیپا گودریچ، خبرنگار فناوری کسب و کار می گوید:
«این پادکست‌های اپیزودیک بودند که تحولی در دنیای محتواهای صوتی ایجاد کردند. برخلافِ یک برنامه‌ی رادیویی که تازه بعد از پخش شدن در رادیو، در اینترنت آپلود می شود، پادکست ها به محض انتشار، در دسترس علاقه مندان قرار می گیرند.»

پادکست

پادکست های خبری در سرویس های میزبانی پادکست، دنیا را متحول کردند.

دلایل محبوبیت پادکست به ورود آنها به دنیای روزنامه نگاری و ارائه اخبار روز هم مربوط می شود. اولین بار، پادکستی که با میزبانی مایکل باربارو (روزنامه نگار) ساخته شد و The Daily نام داشت که توسط نیویورک تایمز انتشار می یافت، این روال را در پیش گرفت. البته داستان به همینجا ختم نشد. در بسیاری از کشور های دنیا مثل بلژیک و فنلاند، تولید و انتشار پادکست های خبری و ژورنالیستی محبوبیت ویژه ای پیدا کردند. بعد ها، پادکستر های بیشتری از سایر کشور های دنیا برای مخاطبان خود طبقِ این سبک، محتوای صوتی تولید کردند. 
امروزه سرویس های میزبانی پادکست محبوب، میزبان تعداد بیشماری از پادکست های خبری یا پادکست هایی هستند که توسط منابع خبری و معتبر در دنیا انتشار پیدا می کنند. مایکل باربارو جملات جالبی در این مورد دارد. او می گوید:
در گذشته این رادیوی ملی بود که برای مردم جذابیت داشت. پس از مدتی به خاطر تقاضای مردم، رادیوهای دیجیتال تکامل پیدا کردند. پادکست ها به تازگی راه خود را در دنیای رادیو های دیجیتال پیدا کرده اند. در حال حاضر هر سازمان خبری می تواند پادکست بسازد. (مایکل باربارو، The Daily، نیویورک تایمز)

مایکل باربارو

چرا مردم بسیاری از پادکست ها را دوست دارند؟

تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، عرضه هم وجود خواهد داشت. توجه مردم از تلویزیون به سمت شبکه های اجتماعی کشیده شده است. ماهیت «لذت بردن» به آنها گوشزد می کند که به دنبال محتوای جذابتر بروند و آن را استفاده کنند. در پادکست ها جذابیت صوتی و محتوایی وجود دارد. امروزه تعداد پادکست ها آنقدر زیاد است که به مردم حق انتخاب می دهد تا از بین تمامی ِآنها، محتوای محبوب و مورد نیاز خود را گوش کنند.
یکی از دلایل محبوبیت پادکست، به در دسترس بودن ِآن مربوط می شود. کافی است همین حالا کلمه ی پادکست را داخل Google سرچ کنید تا با تعداد بیشماری از پادکست های رنگارنگ روبه رو شوید. درست است که هر نوع پادکستی تاریخ انتشار ِخاص خود را دارد و در فواصل زمانیِ مشخصی تولید می شود، اما مجبور نیستید تا مانند برنامه های تلویزیونی یا رادیویی منتظر اعلام برنامه ها بمانید یا دائما به آنها مراجعه کنید تا بدانید که دقیقا اپیزود بعدی ِپادکست مورد نظرتان کی پخش می شود.
به همان اندازه که استفاده از پادکست های امروزی آسان تر بوده و در دسترس تر هستند، تولید کردنشان هم به اندازه ی ویدئو های کوتاه یا فیلم ها چندان هزینه بر نیست. زیرا عملا تصویری در پادکست ها فیلمبرداری و تدوین نمی شود. هر آنچه هست، صداست! با اینکه مراحل ساخت پادکست یا ویرایش فایل صوتی پادکست چندان هم آسان و بی دردسر نیست، اما در هر صورت از روال تولید فیلم هزینه ی کمتری دارد. اما به همان نسبت، شما می توانید مخاطبان بیشتری را درگیر محتوای خود کنید.

مزایای استفاده از پادکست

پادکست ها شخصیت دارند و به همین دلیل محبوب هستند!

معنی شخصیت داشتنِ پادکست ها دقیقا چیست؟ هر پادکست هویت خاص خود را دارد. چیدمان محتوا و اطلاعاتی که داخل هر پادکست برای شما بیان می شود با یک پادکست دیگر – ولو با موضوع مشابه – متفاوت است. زیرا دست اندرکاران ِ آن افراد مختلفی هستند که هر کدام دیدگاه خود را دارند. مثلا ممکن است با گوش دادن به یک پادکست در مورد شبکه های اجتماعی، اخبار، رویداد های فرهنگی و هنری، دنیای فناوری و غیره اطلاعات به روز پیدا کنید. اما در یک پادکست دیگر، همین اطلاعات را به شیوه ای دیگر دریافت کنید. مثلا دست اندرکاران آن پادکست تصمیم می گیرند تا اخبار و رویداد های  فرهنگی و هنری و اجتماعی را با لحن خودمانی و کمی هم با چاشنی طنز برای شما بازگو کنند. اینکه شما کدام پادکست را انتخاب کنید به سلیقه خودتان و هویت پادکست مورد نظر مربوط می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *