بررسی انواع سبک لوگو

بررسی انواع سبک لوگو

در این مطلب به بررسی انواع سبک لوگو خواهیم پرداخت. در پایان مطلب نیز ویژگی ها و باید و نبایدهای طراحی لوگو را مطالعه خواهید کرد.

پیشگفتار

سبک لوگو چیست و برای طراحی یک علامت تجاری چگونه می توانیم سبک مناسبی را انتخاب نماییم؟ یک دیزاینر باید با انواع سبک های مختلف طراحی لوگو آشنایی کامل را داشته باشد تا بتواند لوگویی حرفه ای و متفاوت را طراحی نماید. 

مقدمه

1.    بررسی 5 سبک لوگو
2.    سبک مناسب برای دیزاین لوگو را چگونه انتخاب نماییم؟ 
3.    سبک اول: به کار بردن سبک فضای منفی در طراحی لوگو (Negative Space) 
4.    سبک دوم: به کار بردن سبک هنر خط یا لاین آرت در دیزاین لوگو (Line Art) 
5.    سبک سوم: به کار بردن سبک چند ضلعی
6.    سبک چهارم: به کار بردن سبک همپوشانی در دیزاین لوگو 
7.    سبک پنجم: سبک لوگو 3D*2D
8.    نقش ایده پردازی در دیزاین یک علامت تجاری 
9.    بررسی طرح علامت تجاری رقبا 
10.    باید و نبایدهای طراحی لوگو
11.    سخن پایانی

بررسی 5 سبک لوگو 

اولین چیزی از یک برند که مشتریان و مخاطبین با آن مواجه می گردند علامت تجاری است. اگر شما تمایل دارید لوگویی که طراحی کرده اید مدت های طولانی در ذهن مخاطبین ماندگار باشد بهتر است دیزاینری را برای دیزاین لوگویتان انتخاب نمایید که با انواع تکنیک های کاربردی طراحی لوگو و سبک لوگو آشنایی کامل را داشته باشد.

 سبک های مختلف لوگو
سبک مناسب برای دیزاین لوگو را چگونه انتخاب نماییم؟ 

سبک لوگو را به گونه ای انتخاب کنید که لوگو بتواند پیام برند تجاری شما را به راحتی به مشتری منتقل کند. در زمان انجام دیزاین لوگو می توانید از سبک ها و تکنیک های کاربردی طراحی لوگو زیر استفاده کنید: 

سبک اول:به کار بردن سبک فضای منفی در طراحی لوگو (Negative Space) 

فضای منفی در واقع همان فضایی می باشد که در اطراف متن لوگو یا تصویر لوگو باید ایجاد گردد. استفاده از فضای خالی در اطراف لوگو باعث می شود تا ظاهر لوگو خاص و متفاوت تر به نظر برسد. فضای خالی به طراح لوگو کمک می کند که بتواند از خلاقیت خود به خوبی استفاده کند. هدف اصلی از به کار بردن این سبک لوگو در دیزاین لوگو ایجاد جذابیت بصری می باشد. 
برخی از دیزاینرها فضای خالی که در اطراف لوگو وجود دارند را بدون استفاده باقی می گذارند. در صورتی که اگر دیزاینر خلاق باشد می تواند از این قسمت خالی نشان هایی را نیز خلق نماید که در این صورت طرح لوگو به یادماندنی تر به نظر می رسد. 

سبک دوم: به کار بردن سبک هنر خط یا لاین آرت در دیزاین لوگو (Line Art) 

سبک لوگو لاین آرت از انواع روش های طراحی لوگو محبوب به شمار می رود. به کمک این سبک می توان لوگوهایی ساده را ایجاد کرد. 
در این نوع تکنیک منحنی ها و خط های مستقیم به شکل کاملا خلاقانه ای آرم برند را تشکیل خواهند داد. خط های مستقیم یا منحنی ها به صورت جدا از یکدیگر روی پس زمینه ای بدون سایه و ساده اعمال می شوند. 
به کمک این سبک لوگو می توانید به راحتی و به کمک خط های ضخیم یا نازک جذابیت و پیچیدگی های علامت تجاری تان را تکمیل نمایید. تمامی لوگوهایی که به کمک سبک هنر خط طراحی می شوند دارای ویژگی های زیر می باشند: 
1.    در طراحی این نوع لوگوها خط هایی تمیز و بدون سایه مشاهده می شوند. 
2.    پس زمینه لوگو ساده و در بیشتر موارد بدون سایه می باشد. 
3.    در طرح لوگو خط های پر رنگی مشاهده می شوند که این خطوط به پس زمینه خود دارای تضاد زیادی هستند. 
4.    لوگوهایی که به کمک سبک لوگو لاین آرت طراحی می شوند دارای طرحی دقیق و واقع گرایانه نمی باشند. این نوع سبک می تواند مخاطبین را در درک مفهوم اصلی به چالش زیادی بکشد. 

به کار بردن سبک فضای منفی در طراحی لوگو

سبک سوم: به کار بردن سبک چند ضلعی

در این سبک لوگو از اشکال مثلث شکل و طیف های رنگی جذاب برای دیزاین لوگو استفاده می گردد. زمانی که فردی تمایل دارد برند کسب و کارش بیانگر نبوغ و نوآوری باشد می تواند از این سبک برای طراحی لوگو استفاده کند. 

سبک چهارم: به کار بردن سبک همپوشانی در دیزاین لوگو 

سبک همپوشانی یکی دیگر از انواع سبک لوگو محبوب و پرطرفدار می باشد. برای دیزاین لوگو به کمک این سبک، طراح لوگو برخی از المان ها را روی یکدیگر قرار می دهد همچنین در این نوع سبک از سایه ها، رنگ ها و فونت برای ایجاد لوگوی سه بعدی استفاده می شود. 
اگر شما تمایل دارید مخاطب در زمان مشاهده طرح لوگوی شما احساس ازدحام نماید می تواند از این سبک در طراحی لوگو استفاده نماید. 

سبک های مختلف برای طراحی علامت تجاری

سبک پنجم: سبک لوگو 3D*2D

سبک سه بعدی در دو بعدی یکی از جدیدترین انواع سبک لوگو به شمار می رود. به کمک این روش شما می توانید یک جلوه سه بعدی را در لوگویی که به صورت دو بعدی طراحی کرده اید ایجاد نمایید. 
به کمک این سبک طراح می تواند به کمک طیف مختلف رنگ ها در یک طرح لوگوی دو بعدی ساده، بافت و عمق مناسب را ایجاد نماید. اگر شما تمایل دارید لوگویی خاص و حرفه ای داشته باشید می توانید از سبک لوگو 3D*2D برای دیزاین لوگو استفاده کنید. 

نقش ایده پردازی در دیزاین علامت تجاری 

ایده پردازی تاثیر زیادی روی طراحی لوگو دارد. 3 مرحله مؤثر برای شروع ایده پردازی علامت تجاری عبارتند از: 

1.    بیان ایده: 

قبل از طراحی لوگو هر ایده ای که به ذهن شما خطور می کند را بیان نمایید. هرگز ایده هایتان را سانسور نکنید و هر چیزی که در به ذهن شما خطور می کند را روی کاغذ ثبت کنید. 

2.    نوشتن ایده ها: 

هر ایده طراحی لوگو که به ذهن شما خطور می کند را روی کاغذ بنویسید. تجربه طراحان لوگو بیانگر این است که حتی بدترین ایده ها نیز می توانند به طراح لوگو در خلق ایده هایی جدید کمک نمایند. در نتیجه شما باید بدون در نظر گرفتن کیفیت یک ایده فقط آن را یادداشت کنید. 

3.    انتخاب رنگ و سبک لوگو: 

بعد از اتمام ایده پردازی باید رنگ، سبک و تکنیک طراحی لوگو را انتخاب نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که شیوه های طراحی لوگو متفاوت هستند و هر دیزاینری با توجه به میزان مهارت و تجربه ای که دارد می تواند از بین این شیوه های مختلف، روشی مناسب را انتخاب کند. 

نقش ایده پردازی در دیزاین یک علامت تجاری

بررسی طرح علامت تجاری رقبا 

قبل از شروع به طراحی لوگو باید رقبای برندتان را شناسایی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هرگز نباید از طرح لوگوی رقبای خود برای طراحی لوگو برند تجاری تان ایده بگیرید و تقلید کنید. برای اینکه بتوانید تمامی رقبا را شناسایی کنید می توانید طبق مراحل زیر پیش روید: 
1.    تهیه لیستی کامل از رقبای کاری کسب و کار یا شرکت 
2.    برای تهیه لیست رقبا می توانید به جستجوی آنلاین بپردازید. 
3.    بعد از شناسایی کلیه رقبای تجاری تان باید طرح لوگوی آن ها را آنالیز کنید. 
4.    در زمان آنالیز طرح لوگو تمامی موضوعات مخرب یا سازنده طرح لوگوی رقبایتان را شناسایی نمایید. در این صورت می توانید لوگویی حرفه ای را طراحی نمایید. 
5.    با طراحی یک لوگوی حرفه ای و داشتن تبلیغاتی حرفه ای می توانید از رقبایتان پیشی بگیرید. در نتیجه در زمینه کسب و کار خود به موفقیت های زیادی خواهید رسید.  

باید و نبایدهای طراحی لوگو

باید و نبایدهایی برای طراحی لوگو وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    طرح های اولیه را به صورت رنگ سیاه و سفید تهیه نمایید. 
2.    در طراحی لوگو بیش از حد اندازه از ترکیب رنگ های متنوع استفاده نکنید. 
3.    در زمان دیزاین لوگو از فونت مناسب و کاربردی استفاده نمایید. 
4.    لوگو را به گونه ای طراحی نمایید که در عین سادگی دارای جذابیت خاصی باشد. 
5.    در زمان طراحی لوگو به فاصله گذاری ها، فضای منفی و ترکیبات استفاده نمایید. 
6.    برای طراحی یک لوگو هرگز تقلید نکنید. هر چقدر شما خلاقیت به خرج کنید و ایده پردازی نمایید می توانید یک لوگوی حرفه ای و کاربردی را طراحی نمایید. 
7.    برای دیزاین لوگو از ترکیب چند فونت استفاده نکنید زیرا طرح لوگو شلوغ به نظر می رسد. 

باید و نبایدهای طراحی لوگو

سخن پایانی

با گسترش فناوری هر شرکت و کسب و کاری نیاز دارد که با داشتن یک لوگوی خلاقانه بتواند شناخته شود. برای طراحی یک لوگو کاربردی و حرفه ای باید طراح لوگو با انواع سبک لوگو و تکنیک های مدرن طراحی لوگو آشنایی کامل را داشته باشد. طراح همچنین باید با اصول اولیه دیزاین لوگو، انواع برنامه های لوگو ساز و ... نیز آشنا باشد تا بتواند لوگویی کاربردی را طراحی نماید. 

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *