روش های افزایش مخاطبان پادکست

روش های افزایش مخاطبان پادکست

افزایش مخاطبان پادکست چگونه ممکن می شود؟ در این مطلب قصد داریم به شما کمک نحوه‌ی افزایش تعداد مخاطبان خود را به شکل اصولی بیاموزید.

پیشگفتار

افزایش مخاطبان پادکست چگونه ممکن می شود؟ این سوالی است که معمولاً اغلب ِپادکستر ها می پرسند. زیرا رشد مخاطبان و افزایش تعداد آنها در نوع خود معضل بزرگی به حساب می آید. زیرا این تنها مخاطبان هستند که به دیده شدن و رشد یک پادکست کمک می کنند. اصلا بدون وجود تعداد مخاطبان کافی، چه نیازی به تولید پادکست وجود دارد؟ 
در اینجا تصور می کنیم که شما در مورد شروع تولید پادکست اطلاعات خوبی دارید. همچنین برای پادکست تان برنامه ریزی کرده اید. به علاوه، یک نوع پادکست را از بین انواع پادکست ها انتخاب کرده اید. اما شانس کمی برای افزایش تعداد مخاطبان خود دارید و نمی دانید باید چه کنید. زیرا کیفیت محتوای پادکست تان خوب است! 
برآورده نشدن انتظار یک پادکستر حرفه ای از افزایش تعداد مخاطبان پادکست اش، در ازای تولید محتوای با کیفیت موضوعی مهم است که باید هر چه زودتر به آن رسیدگی کنید. پس با ادامه این مطلب همراه باشید.

مقدمه

پادکست برای همه نیست!

موضوع محدود کردنِ مخاطبان و افزایش مخاطبان پادکست، مطلبی جدید و تازه ای نیست. در هر وب سایت و مقاله تخصصی ِدیگری که جستجو کنید خواهید دید که به شما توصیه می شود مخاطبان ِپادکست تان را به درستی شناسایی کنید. سپس برای آنها محتوای صوتی یا پادکست تولید کنید. مخاطبان شما نمی توانند همه ی مردم باشند. بلکه فقط تعداد محدودی هستند که می توانند جزو مخاطبان شما باشند. برای اینکه جایگاه خود را پیدا کنید و یک شبکه ی گسترده از مخاطبان ِخود تشکیل دهید باید از ارزشِ منحصر به فردی که پادکست شما برای مخاطبان خود تولید می کند، به خوبی حمایت کنید. مخاطبانی که به محتوای صوتی شما نیاز دارند یا به آن اهمیت می دهند مهم ترین کسانی هستند که باید برای جلب رضایت شان تلاش کنید.
هرچقدر موضوع مورد نظرتان تخصصی تر باشد، امکان محدود تر کردن مخاطبان هدف بهتر انجام خواهد شد. مثلا به پادکست های موفق توجه کنید. آنها با گروه خاصی از مردم صحبت کرده و ارتباط برقرار می کنند. مثلا یک پادکست می تواند صرفاً برای زنان محتوای صوتی تولید کند. یک پادکست دیگر می تواند به طور خاص برای جامعه‌ی برنامه نویسان و توسعه دهندگان، محتوا تولید کند. این افراد به راحتی می توانند جذب این نوع پادکست ها شوند؛ زیرا با صحبت های تخصصی و اهداف مشخص احاطه می شوند. به یاد داشته باشید که از هر دَری سخن گفتن، به شما کمک نمی کند تعداد مخاطبان تان را گسترش دهید.

انواع پادکست

برای افزایش مخاطبان پادکست، در مورد آنها تحقیق کنید

افزایش مخاطبان پادکست به شرطی ممکن می شود که بدانید مخاطبان ِشما:
•    در چه مناطق و شهرهایی زندگی می کنند؟
•    علایق آنها چیست؟
•    به چه پادکست های دیگری هم گوش می دهند که روی سلیقه و افکارشان تاثیر می گذارد؟
•    و ...
با انجام تحقیقات و رسیدن به پاسخ این سوالات (و پرسش های مشابه) می توانید متوجه شوید که مخاطبان شما در چه حوزه هایی بیشتر فعال هستند. همچنین می توانید متوجه شوید که آنها معمولاً در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند؟ از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند و با چه هدفی؟ آیا هشتگ های خاصی را در سوشال مدیا دنبال می کنند؟ در کدام بخش ها؟ مخاطبان تان چگونه به محتواهای مورد علاقه شان دسترسی پیدا می کنند؟ شما می توانید با مطرح کردن ِاین پرسش ها به صورت مستقیم از مخاطبان خود سوال کنید و اطلاعات لازم و کافی به دست آورید تا بتوانید به افزایش مخاطبان پادکست تان کمک کنید.
افزایش مخاطبان پادکست فقط به شرطی ممکن می شود که بتوانید طبق میل ِمخاطبان تان رفتار کنید. در غیر این صورت باید شاهد زوال پادکست خود و هزینه ای که برای آن صرف کرده اید باشید.

برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطبان 

شما باید بتوانید با مخاطبانی که در گام اول شناسایی کردید، ارتباط برقرار کنید. با آنها ارتباط صمیمانه ایجاد کنید. هیچ چیز جای ارتباط بی واسطه و دوستانه، میان شما و مخاطبان تان را نخواهد گرفت. شما می توانید از طریق یکی دو پلتفرم مناسب مانند اینستاگرام و توییتر با مخاطبان تان ارتباط نزدیک تری برقرار کنید. از آنها سوال بپرسید و جواب شان را در کامنت ها بدهید. در این خصوص، نباید خجالت بکشید یا آن را کاری بیهوده بدانید. ارتباط با مخاطب به شرطی بازخورد خوبی خواهد داشت که بتوانید به آنها نشان دهید که به نظرات شان اهمیت می دهید و براساس این نظرات است که اپیزود های پادکست تان را می سازید.
برای ایجاد یک Community باید فرصت های لازم را برای مخاطبان خود فراهم کنید و با آنها تعامل داشته باشید. وقتی مخاطبان تان احساس کنند که به شما و تیم تولید پادکست تان نزدیک هستند، می توانند به دیگران هم پیشنهاد کنند که به محتوای صوتی شما گوش دهند. 
برای این منظور پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر دو مطلب ِ «مزیت های تولید پادکست» و «موضوع پادکست» را مطالعه کنید. اگر به تصویر زیر دقت کنید، کپشن یکی از پست های پیج یک پادکست خارجی را مشاهده می کنید که از مخاطبان خود در مورد اپیزود بعدی سوال می پرسد.

نمونه ای از برقراری ارتباط با مخاطبان پادکست

فعالیت در شبکه های اجتماعی برای افزایش مخاطبان پادکست 

برای افزایش مخاطبان پادکست باید به درستی از شبکه های اجتماعی به نفع افزایش مخاطبان پادکست تان استفاده کنید. شما باید برای پادکست خود یک صفحه اختصاصی ایجاد کنید. سپس در آن محتوای مناسب تولید کنید. بسیاری از مردم فقط به واسطه‌ی شبکه های اجتماعی است که می توانند با پادکست های جدید آشنا شوند. بنابراین شبکه های اجتماعی می توانند بستر خوبی برای نمایش خروجیِ تک تک اپیزود های شما باشند. شما باید برای ترویج و رشد پادکست خود برخی نکات را حتما رعایت کنید.

شناسایی ویژگی های مخاطبان پادکست

راهکارهای مخاطب پسند برای افزایش مخاطبان پادکست 

  • هر قسمت/ اپیزود از پادکست خود را که منتشر می کنید، در شبکه های اجتماعی بازتاب دهید. با این کار هم به مخاطبان قبلی اطلاع می دهید که اپیزود جدیدی منتشر کرده اید. هم اینکه می توانید صدایتان را به افراد جدیدی که احتمال می دهید از محتوای صوتی شما خوششان بیاید برسانید.

 

  • از هشتگ های مناسب برای دیده شدنِ پست مربوط به پادکست خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. هشتگ ها به صورت رایگان محتوای شما را گسترش می دهند و به دیده شدنِ آن کمک می کنند.  در ضمن باید به یاد داشته باشید که بهتر است از هشتگ های ترند شده استفاده کنید. هشتگ هایی که رقابت بر سر آنها در level متوسط بوده و جلوی دیده شدنِ شما را در مقابل سایر پادکست های حرفه ای نمی گیرند، می توانند انتخاب های مناسبی باشند.

 

  • حتما جواب سوالات یا نظراتی که در شبکه های اجتماعی برای پیج ِ مربوط به پادکست شما گذاشته می دهد را به موقع بدهید. کمی بالاتر هم ذکر شد که برای ایجاد همدلی و ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطب بهتر است که حتما این کار را انجام دهید.

 

  • شما می توانید از ریلز ها و استوری های Instagram برای افزایش قابلیت دیده شدنِ محتوای خود کمک بگیرید. حتما سعی کنید محتوایی تولید کنید که جذابیت بصری داشته باشد و مشابه سایر پادکست ها نباشد. زیرا تنها به این واسطه است که می توانید نظر مخاطبان جدید را به سمت خود جلب کنید.

 

  • حتما از پشت صحنه ی ساخت پادکست تان در شبکه های اجتماعی استفاده کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. این پشت صحنه ها می توانند شامل آماده سازی محل ضبط، گفتگوی خودمانی با عوامل پشت صحنه یا مهمان هایی باشند که به یکی از اپیزود های پادکست تان دعوت می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *