انواع کارت ویزیت کدامند؟

انواع کارت ویزیت کدامند؟

انواع کارت ویزیت براساس ویژگی ها و یا طرح هایی که دارند، به موارد مختلفی تقسیم می شوند که در این قسمت به بررسی کامل آن ها می پردازیم.

پیشگفتار

کارتهای ویزیت امروزه دارای تنوع زیادی هستند. پیشتر در مورد مزایای کارت ویزیت و تعریف کلی کارت ویزیت اطلاعاتی ارائه شد. در این بخش به بررسی تمام انواع کارت ویزیت می پردازیم. انواع کارت ویزیت می تواند با توجه به فاکتورهای مختلفی دسته بندی شود. این نوع ابزارهای تبلیغاتی می توانند براساس انواع جنس کارت ویزیت، نوع طرح، کاربری و یا موارد دیگر، در مدل های مختلفی قابل دسترسی باشند که در این قسمت می خواهیم کمی بیشتر راجع به آن صحبت کنیم. شما می توانید با آشنایی بیشتر با این دسته از کارت ها و ویژگی های مختلف آن، در انتخاب صحیح یک کارت تبلیغاتی متناسب با کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

مقدمه

کارت های ویزیت انواع مختلفی دارند. همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، استفاده از انواع کارت ویزیت می تواند در طرح ها و کاربری های متفاوتی نقش داشته باشند. شما می‌توانید با درک کاربرد کارت ویزیت، بهترین مدلی را که ممکن است برای کسب و کار شما وجود داشته باشد را انتخاب کنید. در ادامه ما می خواهیم به صورت کامل راجع به انواع کارت های ویزیتی که در ایران و جهان وجود دارند صحبت کنیم. همچنین تلاش می کنیم تا یک معرفی کامل از این نوع کارت ها و ویژگی‌هایی که دارند به شما ارائه نماییم. مطالب این بخش تحت فهرست زیر در دسترس هستند که به شرح زیر می باشند:

انواع کارت ویزیت کدامند؟ 

در ابتدا باید یک مقدمه کلی راجع به اینکه دسته بندی های انواع کارت ویزیت چیست و چه مدل هایی برای این نوع کارت ها وجود دارند را برای شما معرفی کنیم. بسته به اینکه تعریف شما از کارت ویزیت چیست، در چه کسب و کاری از آن استفاده می کنید و یا چه میزان بودجه برای آن هزینه می کنید، استفاده از کارت های ویزیت در قالب های مختلفی در دسترس هستند. به طور کلی این نوع ابزارهای تبلیغاتی را می توان با 5 فاکتور مهم طبقه بندی کرد که عبارتند از:

•    جنس

یکی از مهم ترین عواملی که در سفارش کارت های ویزیت حتما به آن برخورد خواهید کرد، جنس کارت ها است. قبل از شروع طراحی کارت ویزیت، باید جنس این نوع ابزارها را تعیین کنید. هرچقدر جنس به کار رفته در چاپ و تولید کارت های ویزیت با کیفیت تر باشد، مشتری شما در اولین برخورد با تبلیغات فیزیکی کسب و کارتان، بیشتر جذب می شود. به همین خاطر مهم است که با انواع جنس کارت های ویزیت آشنایی داشته باشید.

•    کاربری

دومین مورد، نوع کاربری کارت های ویزیت است که به طور معمول در زمان طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ یا سایر ابزارها مهم می شود. چرا که طراح باید بتواند با توجه به نوع مشاغل یا کسب و کاری که دارید، از یک قالب مرتبط استفاده کند. شما می توانید با مشاهده انواع کارت ویزیت در سبک کاری خود، از مدل های طراحی شده الگوگیری کنید و آن را برای طراح پیشنهاد دهید.

•    طرح

سومین و شاید تنها عاملی که می تواند موجب افزایش یا کاهش درآمد طراح کارت ویزیت بشود، نوع طرح های کارت ویزیت است. از طراحی های مینیمال گرفته تا لوکس و یا ساده، همگی می توانند در این موضوع مهم باشند.

•    پوشش

علاوه بر طراحی و چاپ خود کارت، پوشش هایی نیز بر روی آنها اعمال می شود که در قسمت مربوطه به آن می پردازیم.

•    ضخامت و انعطاف پذیری

ممکن است برای برخی از افراد، ضخامت و منعطف بودن کارت های ویزیت نیز مهم باشند. به همین دلیل کارت های ویزیت می توانند براساس این فاکتور نیز به زیر شاخه هایی تقسیم شوند از جمله کارت های ویزیت نازک، ضخیم و یا با اندازه متوسط.

انواع کارت ویزیت چیست؟

انواع کارت ویزیت از نظر جنس

ابتدا لازم است به انواع کارت ویزیت از نظر جنس آنها بپردازیم. از یک قرن گذشته پس از ورود کارت‌های ویزیت به ایران تاکنون، تفاوت‌های زیادی در جنس و طراحی کارت های ویزیت ایجاد شده است. انواع جنس کارت های ویزیت عبارتند از:

•    کاغذ

کاغذ پرکاربردترین نوع جنس به کار رفته در ساخت کارت های ویزیت است. از ویژگی های مهم این ماده می توان به ارزان و در دسترس بودن آن اشاره کرد. همچنین این ماده می تواند در رنگ، اشکال و سایز های مختلفی فراهم شود و وزن کمی دارد.

•    پلاستیک

اگر متریالی با ویژگی‌های جنس قبلی می خواهید اما ترجیح می دهید تا کاغذ استفاده نشود، پلاستیک جایگزین مناسبی خواهد بود. مزیت این ماده، دوام بیشتر آن است که می تواند انواع مختلفی از طرح ها و اشکال را در خود جای دهد. از سوی دیگر، استفاده از کارت های ویزیت پلاستیکی با ضخامت بالا می تواند به زیبایی و خوش دست شدن آنها کمک کند. این گونه مواد سطوح صافی دارند و شما می توانید در محیط هایی که نیاز به وزن سبک در کارت های ویزیت دارید، از آنها بهره ببرید.

•    فلزی

مورد کمتر استفاده شده در انواع کارت ویزیت، مدل فلزی آن است. این متریال برای آن دسته از انواع کارت ویزیت حرفه ای که وزن سنگینی دارند، مناسب خواهد بود. شما می توانید در این حالت، برخی طرح های کارت ویزیت را پیاده کنید که شامل برش ها و یا پانچ ها می شوند. به لطف جنس مناسبی که در این مواد به کار رفته، آنها نمی شکنند و فرم خود را حفظ می کنند. 

•    چوب

نوعی جنس منحصر بفرد است که ویژگی های آن را می توان بین متریال پلاستیک و فلز دانست. در این حالت شما می توانید از چوب های غان سبک، گیلاس گرم و یا گردوی ناهموار استفاده کنید و از ویژگی های بافت آنها در تبلیغات خود استفاده نمایید.

•    چوب پنبه

چوب پنبه از گیاهان چوبی و به طور خاص، از پوست آنها به دست می آید اما با وجود ظاهرش در واقع چوب نیست. از ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت، قابلیت بازیافت و نیز تجدید پذیر بودن آن اشاره نمود. این مدل می تواند برای کسب و کارهای حامی محیط زیست مناسب باشد. 

کارت ویزیت از نظر جنس

انواع کارت ویزیت از نظر کاربری

در ایجاد یک کارت ویزیت حرفه ای، مهم است که شما بتوانید از این ابزارهای تبلیغاتی در انواع مختلف آن متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید. به همین خاطر دسته بندی دیگری وجود دارد که انواع کارت ویزیت را براساس نوع کاربری آنها تقسیم می کند. در این حالت طراح باید کوشش کند تا با استفاده از ایده ها و سلیقه ای که مخاطبان آن کسب و کار دارند، یک کارت ویزیت مناسب خلق کند. به عنوان مثال می توان انواع کارت های ویزیت را بر حسب کاربری که دارند، به دسته بندی های زیر تقسیم کرد که عبارتند از:

•    آرایشی

به طور معمول بیشتر مخاطبان این نوع از کارت ها، زنان و دختران جوان هستند. بنابراین باید در طراحی از رنگ هایی که به سلیقه این مخاطبان نزدیک است استفاده کنید. بررسی دقیق جزئیات، به کارگیری طرح های زیبا، رعایت لحن مودبانه و جنس با کیفیت کارت ها، از عواملی هستند که می توانند در جذب بیشتر این نوع ابزارهای تبلیغاتی موثر باشند.

•    پزشکی

این مورد از انواع کارت ویزیت برای کسانی که در حوزه پزشکی و دارویی فعالیت می کنند، در سبک های متفاوتی طراحی می شود. به طور معمول طیف رنگی نزدیک به این دسته از کسب و کارها به رنگ های روشن نزدیک تر است. بنابراین استفاده از رنگ های سبز، سفید و آبی به واسطه حس اطمینان و پاکی آنها کاربرد بیشتری دارد. 

•    وکالتی

در انواع کارت ویزیت وکالت معمولا از تم های رنگی رسمی و قهوه ای استفاده می کنند. این نوع از کارت های ویزیت باید به صورت رسمی طراحی شده و بیانگر خصوصیات و ویژگی های این دسته از کسب و کارها باشد.

•    مواد غذایی

سبک انواع کارت ویزیت در این حالت به گونه ای است که باید محصولات و خدماتی که ارائه می کنند، به صورت کامل معرفی گردد. همچنین محتوا و بک گراند آن بایستی به صورتی باشد که کاربران را به خرید از این مجموعه ترغیب نماید. 

کارت ویزیت از نظر کاربری

انواع کارت ویزیت از نظر طرح

بسته به سلیقه مخاطبین و یا کسب و کاری که دارید، انواع کارت ویزیت می تواند در طرح های مختلفی پیاده سازی شود. از طرح های ساده گرفته تا نمونه های مینیمال، لوکس و شلوغ، همگی جزوی از دسته بندی های این قسمت هستند. برخی از مهم ترین این نوع کارت ها عبارتند از:

•    ساده

نمونه های ساده در بازار کار طراحی کارت ویزیت به وفور مشاهده می شوند. در این مدل، طراح گرافیک می تواند با قرار دادن نام لوگو و برند شما، کارت ویزیتی را خلق کند. همانطور که از نام این نوع کارت ها هم پیداست، طراحی آنها معمولا در رنگ بندی های کم و با اشکال ساده ای انجام می شود که در آن به جزئیات دقت نمی شود. این مورد می تواند برای کسانی که قصد صرف هزینه کمتر و یا پخش تعداد زیادی کارت تبلیغاتی در میان جمعیت را دارند، مناسب باشد.

•    مینیمال

مهم ترین ویژگی طرح های مینیمال در انواع طرح کارت ویزیت، رعایت هارمونی خاص بین اجزای آن است. به طور معمول طرح های مینیمال بدون هجو و اضافه کاری، المان های کمی دارند. طوری که شما حس می کنید همه چیز در بهترین حالت و شکل ممکن در سر جای خود به کار رفته است. مشتریان می توانند از کارت های ویزیت مینیمال تجربه تمیز، نرم و ساده ای داشته باشند. 

•    لوکس

در این دسته از انواع کارت ویزیت خاص، رنگ بندی و جنس کار مهم است. برای صاحبان کسب و کاری که مشتریان آنها افراد خاص، قدرتمند و با جایگاه بالایی هستند، طراحی کارت های ویزیت لوکس اهمیت بالایی دارد. در این حالت تلاش می شود تا از بهترین متریال در کنار یک طراحی منحصر بفرد استفاده شود. کارت های ویزیت لوکس معمولا از رنگ بندی های طلایی و مشکی یا قرمز تشکیل می شوند و اشکال به کار رفته در آن ها، حس قدرت و ثروت را منتقل می کنند. 

•    خلاقانه

مورد دیگری از انواع کارت ویزیت وجود دارند که ظاهر آنها با دیگر کارت ها متفاوت است. به عنوان مثال می توان به انواع کارت ویزیت فانتزی در این دسته اشاره کرد. ویژگی مهم این نوع استایل ها، دوری از طرح های خسته کننده و خاص بودن آنها است که باعث می شود تا شکل کارت های ویزیت نیز در برخی موارد متفاوت باشند.

انواع کارت ویزیت از نظر طرح

انواع کارت ویزیت از نظر پوشش

دسته‌ی دیگری از انواع کارت ویزیت وجود دارند که براساس نوع پوششی که بر روی آنها سوار می شود، دسته بندی می گردند. این المان ها می توانند در افزایش طول عمر و نیز جذابیت ظاهری کارت های ویزیت موثر باشند. از انواع آن ها می توان گفت:

•    کارت ویزیت با پوشش UV

ممکن است کارت های تبلیغاتی را در دستان خود گرفته باشید که با کمی حرکت دادن آن ها، لوگو، اسم و نوشته روی کارت براق بنظر برسد. در این حالت پوشش UV به کار رفته است که روش مناسبی برای جلوه بخشی بیشتر به کارت های شما و جذب مشتریان می باشد.

•    کارت ویزیت لمینت

این نوع از کارت های ویزیت، معمولا دارای ابعاد 4 – 6 سانتی متر عرض و 8 – 9 سانتی متر طول هستند. جنس کارت های لمینت از کاغذ گلاسه است که می تواند در دو حالت مات و براق چاپ گردد. این نوع از کارت ها معمولا دوام و ماندگاری بالایی دارند.

•    کارت ویزیت سلفون

نوع دیگری از پوشش ها از جنس کاغذ گلاسه است که بر روی کاغذ چسبانده شده و دارای سه حالت مات، براق و مخملی می باشند.  

کارت ویزیت از نظر پوشش

طراحی انواع کارت ویزیت

در تمام روش های طراحی کارت ویزیت، لازم است به یکسری پرسش ها پاسخ دهید و گام هایی را طی کنید که مطابق با آن، می توانید در میان انواع کارت ویزیت، مدل مناسب را انتخاب کنید. این موارد عبارتند از:

•    شکل کارت ویزیت

امروزه در طراحی های مدرن از اشکالی استفاده می شوند که گوشه های نرمی دارند. این حالت می تواند به این ابزارهای تبلیغاتی جلوه زیباتری ببخشد که باعث خواهد شد تا مشتری به آن جذب شود.

•    سایز

به طور معمول، اندازه کارت های ویزیت از ابعاد استاندارد و پیش فرضی پیروی می کنند که در غالب سبک های طراحی کارت ویزیت مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا این ابعاد حول اندازه 55 در 85 میلی متر یا 50.8 در 88.9 میلی متر هستند.

•    رنگ بندی

در رنگ بندی کارت های ویزیت، معمولا دو عامل یعنی رنگ کسب و کار و لوگو برند شما مهم است. شما باید از رنگ هایی که با این موارد سازگار هستند استفاده کنید. لوگوها و طرح های رنگی دو انتخاب مهم بصری برای برندسازی هستند. این عناصر نه تنها نقش مهمی در ایجاد کارت ویزیت شما ایفا می کنند، بلکه به سایر زمینه ها مانند چیدمان و هویت کسب و کارتان نیز کمک می کنند.

طراحی انواع کارت ویزیت

انواع چاپ کارت ویزیت

در نهایت با توجه به امکاناتی که در زمینه چاپ کارت های ویزیت وجود دارند، شما می توانید انواع کارت ویزیت را با قابلیت های آنها تهیه کنید. کارت های ویزیت می توانند به صورت نقره کوب، طلاکوب و یا با فویل رنگی ساخته شوند. در این حالت شما می توانید متن و یا رنگ پس زمینه را جذاب تر کنید. همچنین شما قادر هستید در این نوع ابزارها از متریال های مختلفی مانند چوب و یا فلز استفاده کنید. در این حالت محتوای کار شما با یک پوشش بر روی آن اعمال شده و یا حک می شود. قیمت انواع کارت ویزیت بسته به فاکتورهای مختلفی که تاکنون اعلام کردیم، می تواند در رنج مختلفی تغییر کند. شما می توانید برای طراحی کارت های ویزیت خود، از خدمات طراحی و چاپ ما بهره مند شوید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *