آموزش نگارش انواع رپورتاژ آگهی
برای نگارش انواع رپورتاژ آگهی، لازم است که به خوبی با انواع رپورتاژها و کاربردها و مزایای آنها آشنا باشیم که در این مطلب قصد بررسی همین موارد را داریم.
انواع رپورتاژ آگهی از پر کاربردترین ابزارهای تبلیغاتی برای کسب و کارهای مختلف هستند. استفاده از رپورتاژها که به آنها «گزارش آگهی» هم گفته میشود، یکی از شیوه های تبلیغاتی است که در آن محصولات یا خدمات مورد نظر به صورت غیر مستقیم به مخاطب معرفی میشوند. درصد زیادی از متن رپورتاژها از محتوای مفید و کاربردی تشکیل شده و فقط بخشی از آنها شامل تبلیغات و معرفی محصول میشود. همین موضوع سبب شده تا خواننده بیشتر به این دسته از محتوا اعتماد کرده و احتمال این که آنها را تا انتها بخوانند، بیشتر است.
رپورتاژها از فوت و فن های تبلیغات موفق به شمار میروند. آنها بازده بالایی دارند و در جلب توجه مخاطب همیشه موفق عمل میکنند. نکته اینجاست که رپورتاژها دامنه گسترده ای از تبلیغات را در بر میگیرند. در این مطلب قصد داریم با بررسی انواع رپورتاژ آگهی، ذکر مزایا و معایب استفاده از هر کدام و معرفی کاربرد رپورتاژها، به آموزش رپورتاژ نویسی بپردازیم.
فهرست مطالب
1. آشنایی با انواع رپورتاژ آگهی
2. کاربرد انواع رپورتاژ آگهی
3. مقایسه انواع رپورتاژ آگهی در رسانه های مختلف
4. آیا تکنیک های تهیه انواع رپورتاژ آگهی متفاوت است؟
آشنایی با انواع رپورتاژ آگهی
همانطور که گفته شد رپورتاژها انواعی از تبلیغات هستند که خدمات یا محصولات شما را معرفی میکنند اما این کار را به صورت غیر مستقیم انجام میدهند. نویسنده رپورتاژ متن خود را با نوشتن نکاتی جالب و جذاب و یا مفید و کاربردی آغاز کرده و در ادامه در لا به لای این اطلاعات مفید، میتواند تبلیغ محصولات یا خدمات مورد نظر را هم بگنجاند. همین موضوع سبب میشود تا تبلیغات در محتوا به اصلاح گل درشت نباشد! در نتیجه بیشتر اعتماد و توجه مخاطب را به خود جلب میکند. حال که به خوبی با ماهیت این دسته از تبلیغات آشنا شدیم، در ادامه به بررسی انواع رپورتاژ آگهی و معرفی آنها میپردازیم.
رپورتاژ آگهی اینترنتی
با رشد روز افزون استفاده افراد از اینترنت و فضای مجازی، بدیهی است که درصد قابل توجهی از رپورتاژها در این فضا منتشر شوند. منظور از رپورتاژهای اینترنتی، آگهی هایی است که در سایت ها، شبکه های اجتماعی و سایر انواع پلتفرم های آنلاین قرار میگیرند و میتوانند به صورت نوشتاری، تصویری و... باشند.
رپورتاژ آگهی در رسانه های چاپی
دومین مورد پر کاربرد از انواع رپورتاژ آگهی، آگهی هایی است که در روزنامه ها، مجلات یا بروشورها منتشر میشوند. این دسته از تبلیغات چاپی هستند و استفاده از آنها مزایا (و یا معایب) خود را دارد.
رپورتاژ آگهی در رسانه های صوتی و تصویری
از دیگر انواع رپورتاژ آگهی که طرفداران زیادی هم بین کسب و کارها برای معرفی محصولات و خدمات خود به مخاطبان دارد، آگهی هایی است که از طریق رادیو، تلویزیون و یا پادکست ها منتشر میشوند. این دسته از تبلیغات میتوانند گستره عظیمی از مخاطبان را هدف قرار دهند.
استفاده از انواع رپورتاژ آگهی بستگی به هدف ما از تبلیغات و البته جمعیت مخاطبین ما دارد.
کاربرد انواع رپورتاژ آگهی
انواع مختلف رپورتاژ آگهی برای اهداف مختلف تبلیغاتی و بازاریابی استفاده میشوند. برخی از آنها برای جلب نظر مشتریان کاربرد دارند. میتوان از رپورتاژها برای جلب توجه مشتریان جدید و افزایش فروش کالا یا خدمات استفاده کرد. همچنین از دیگر کاربردهای رپورتاژها، افزایش آگاهی از برند است. انتشار آگهی در رسانه ها و سایت های مختلف باعث افزایش شناخت برند و نام تجاری مورد نظر ما میشود.
از انواع رپورتاژ آگهی برای اطلاع رسانی در مورد تخفیف ها و پیشنهادات ویژه نیز استفاده میشود. میتوان برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات جدید و همچنین اطلاع رسانی در مورد رویدادها و نمایشگاه ها نیز رپورتاژها را به کار برد.
انتخاب بین انواع رپورتاژ آگهی باید به درستی انجام گیرد تا بازده بالایی داشته باشد. هر نوع رپورتاژ با توجه به هدف مشخصی که کسب و کار ما دنبال میکند، میتواند نتایج موثری در حوزه تبلیغات و بازاریابی داشته باشد.
مقایسه انواع رپورتاژ آگهی در رسانه های مختلف
حال میدانیم که به طور کلی رپورتاژها را میتوان به صورت چاپی، رسانه ای و یا اینترنتی منتشر کرد. اگر بخواهیم انواع رپورتاژ آگهی را با توجه به رسانه منتشر کننده آنها با هم مقایسه کنیم باید به هدف تبلیغاتی، جمعیت هدف و بودجه تبلیغاتی توجه کنیم. حال در ادامه تفاوت های مهم در استفاده از انواع رپورتاژ آگهی در رسانه های مختلف را مورد بررسی قرار میدهیم.
رسانه های چاپی (روزنامه، مجله)
از مزایای استفاده از رپورتاژهای چاپی، امکان نشر آنها در یک محدوده جغرافیای خاص است. اگر بخواهیم تبلیغات خود را فقط در اختیار افراد یک منطقه خاص قرار دهیم، رپورتاژهای چاپی بهترین گزینه هستند. همچنین مدت طولانی تری در اختیار افراد باقی میمانند. هرچند از معایب آنها نیز میتوان به این نکته اشاره کرد که نسبتا هزینه زیادی دارد و امکان به روزرسانی تبلیغات در آن بسیار محدود است.
رسانه های آنلاین (وب سایت ها، شبکه های اجتماعی)
مهمترین مزیت نشر رپورتاژ آگهی به صورت آنلاین، دسترسی گسترده به جمعیتی عظیم است. همچنین امکان انتشار فوری و به روزرسانی آسان تبلیغات نیز در این روش وجود دارد. از معایب استفاده از این روش برای تبلیغات نیز این است که رقابت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار بالا بوده و بازار در برخی حوزه ها اشباع شده است. زمان نمایش آگهی نیز در این شیوه تبلیغاتی محدودتر خواهد بود.
رسانه های صوتی و تصویری (رادیو، تلویزیون، پادکست)
مزایای نشر رپورتاژ در رسانه های صوتی و تصویری، اول انتقال راحت تر احساسات است. همچنین این نوع از تبلیغات بدون شک جذابیت بصری و شنیداری بیشتری نسبت به سایر روش ها دارند. از معایب استفاده از این دسته از رپورتاژها نیز میتوان به هزینه بالای تولید و نشر آنها اشاره کرد و همچنین محدودیت دسترسی برخی افراد به رسانه های تصویری نیز نکته قابل توجهی است.
هر رسانه دارای ویژگی ها و مزایایی است که میتوانند در شرایطی خاص، به رونق کسب و کار شما کمک کنند. برای انتخاب بین این شیوه های تبلیغاتی باشد استراتژی رپورتاژ آگهی با توجه به هدف کلان کسب و کار و نیازهای جمعیت هدف، تدوین شود.
آیا تکنیک های تهیه انواع رپورتاژ آگهی متفاوت است؟
تکنیک های تولید محتوا برای انواع رپورتاژ آگهی با توجه به ویژگی های خاص هر رسانه و همچنین جمعیت هدف، متفاوت خواهد بود. اجزای رپورتاژ آگهی در انواع مختلف آنها متفاوت است و برای انتشار رپورتاژ آگهی باید توجه به رسانه را در اولویت قرار دهیم.
رسانه های چاپی (روزنامه، مجله)
- استفاده از عناوین جذاب و خلاقانه
- تاکید بر مزایا و ویژگی های محصولات یا خدمات
- ارائه اطلاعات دقیق و کامل
- استفاده از تصاویر و عکس های با کیفیت برای جلب توجه مخاطب
رسانه های آنلاین (وب سایت ها، شبکه های اجتماعی)
- تولید محتوای جذاب با پتانسیل بالا برای به اشتراک گذاری
- به روزرسانی مداوم محتوا
- بهینه سازی مطلب برای موتورهای جستجو (SEO)
- استفاده از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت
رسانه های صوتی و تصویری (رادیو، تلویزیون، پادکست)
- استفاده از اصوات جذاب و موسیقی متناسب
- نگارش متن قوی برای تبلیغات صوتی یا تصویری
- تاکید بر ایجاد احساسات و ارتباط عاطفی با مخاطب
- استفاده از انیمیشن ها و محتوای گرافیکی جذاب در تبلیغات تصویری
هر رسانه دارای فرمت و قابلیت های خاصی است که در تهیه آگهی ها باید مد نظر قرار گیرد. همچنین شناخت دقیق از جمعیت هدف و نیازهای آنان نیز نقش مهمی در انتخاب تکنیک های مناسب دارد.
جمع بندی
انتخاب بین انواع رپورتاژ آگهی را بهتر است به متخصصان این حوزه بسپارید. رپورتاژها میتوانند مفید و تاثیرگذار باشند اما به شرط اینکه محتوای تولید شده قوی و با کیفیت بوده و بتواند به خوبی توجه مخاطب را به خود جلب کند. به عنوان نویسنده نیز لازم است برای نوشتن یک رپورتاژ خوب به اصول رپورتاژ نویسی مانند توجه به پرسونای مخاطب، رعایت اصول سئو و... توجه کنیم.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید