تمرین تایپ ده انگشتی (بهترین سرمشق ها)

تمرین تایپ ده انگشتی (بهترین سرمشق ها)

آیا می دانید تمرین تایپ چه تاثیری در یادگیری شما دارد؟ شما تایپ کردن را چگونه تمرین می کنید؟ آنچه که در ادامه مطالعه می کنید، پاسخ سوالاتتان است.

پیشگفتار

تمرین تایپ ده انگشتی تنها راز موفقیت شما در یادگیری کامل تایپ سریع است. هیچ آموزشگاه و هیچ کسی نمی تواند یک شبه شما را به یک تایپیست حرفه ای تبدیل کند، مگر خودتان! در واقع اگر می خواهید به یک تایپیست حرفه ای تبدیل شوید، باید تکرار و تمرین زیادی داشته باشید و مدام آموخته هایتان را تمرین کنید. در این صورت است که می توانید در بازه زمانی کوتاهی به یک تایپیست حرفه ای تبدیل شوید و با سرعت بالا تایپ کنید. اما آیا می دانید چگونه می توان تایپ را تمرین کرد؟ اصلا چه تمریناتی باعث پیشرفت ما در تایپ ده انگشتی می شوند؟ در این بخش آموزشی نکات مهمی را که برای آموزش و یادگیری تایپ به آن نیاز دارید و همچنین سرمشق هایی برای تمرین کردن را در اختیارتان خواهیم گذاشت. آنچه در این بخش آموزشی مطالعه می کنید، به شرح عناوین زیر است:

مقدمه

تمرین تایپ هم برای یادگیری بهتر تایپ ده انگشتی و هم برای بالا بردن سرعت تایپ مفید است. اگر ساعت ها هم در کلاس ها و وبینارهای آموزشی تایپ ده انگشتی شرکت کنید، تا زمانی که دست به کار نشوید و آموخته هایتان را تمرین نکنید، کاری از کار پیش نمی برید. اما آیا می دانید چگونه می توان تایپ را تمرین کرد؟ روزانه باید چقدر تایپ را تمرین کرد؟ چه مدت طول می کشد تا به یک تایپیست حرفه ای تبدیل شویم؟ تمرین تایپ را از کجا شروع کنیم؟ و بسیاری از این قبیل سوالات که در خصوص آموزش کامل تایپ ده انگشتی برای شما مطرح می شود. برای یافتن پاسخ این سوالات و سوالات دیگر بهتر است تا ادامه این بخش را دنبال کنید.

تمرین تایپ را از کجا شروع کنیم؟

تمرین تایپ محدود به سن و سال خاص یا شرایط خاصی نمی شود. شما در هر سن و سالی که باشید می توانید با فراگیری یک سری نکات آموزشی، تایپ سریع را تمرین کنید و مهارت تایپ ده انگشتی را کسب نمایید. آیا می دانید مهمترین نکته برای یادگیری تایپ ده انگشتی چیست؟ مهمترین نکته این است که شما آنچه را که فرا می گیرید، عینا روی کیبورد پیاده سازی کنید. بدین ترتیب می توانید در مدت زمان کوتاهی تایپ ده انگشتی را در چارچوب قوانین و اصولی که دارد فرا بگیرید. اما سوال اینجاست که تمرین تایپ را از کجا باید شروع کنیم؟ شاید برایتان جالب باشد تا بدانید تمرین تایپ کردن را باید از لحظه ای که آموزش می بینید، شروع کنید. یعنی قدم به قدم با نکاتی که در آموزش تایپ ده انگشتی مطرح است پیش بروید و آنها را در هر مرحله تمرین کنید.
 
تایپ را اصولی تمرین کنید

اصولی تایپ را تمرین کنید

همانطور که گفتیم شما باید تمرین تایپ را از زمانی که آموزش تایپ ده انگشتی را شروع کردید، جدی بگیرید. زیرا نیاز است که شما در چارچوب قوانینی که برای تایپ ده انگشتی مطرح است، تمرین کنید. یکی از موارد مهمی که در تمرین تایپ باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما از همان ابتدا اصولی تایپ کنید. ارگونومی تایپ یک سری قوانین برای طرز نشستن و حالت قرار گرفتن دست ها و پاهایتان تعریف می کند که در تایپ سریع به شما کمک زیادی می کند.

همچنین شما در تمرین تایپ باید به وضعیت دست ها و انگشت هایتان توجه خاصی داشته باشید. شاید در ابتدا گمان کنید که تمرین کردن به روش ده انگشتی برای شما دشوار یا حتی غیر ممکن است. اما این تنها یک احساس گذراست و منشا آن هم تایپ کردن غیر اصولی است که شما قبلا از آن استفاده می کردید. بنابراین حتی اگر احساس راحتی با تایپ ده انگشتی ندارید، باز هم طبق همان اصول تایپ کردن را تمرین کنید تا دستتان به این روش عادت کند. در صورتی که از همان ابتدا تایپ کردن را به صورت غیر اصولی تمرین کنید، قطعا هرگز نمی توانید سرعت تایپ خود را بالا ببرید و در این زمینه با تایپیست های حرفه ای رقابت کنید.

روش صحیح تمرین تایپ ده انگشتی

برای اینکه به صحیح ترین شکل ممکن تمرین تایپ کنید، ابتدا به نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد توجه داشته باشید. سپس می توانید تایپ کردن را شروع کنید.

  • گام اول در تمرین تایپ

در گام اول شما باید تنها حروف را به صورت تک به تک تایپ کنید تا انگشتانتان با حرف ها آشنا شود. قطعا زمانی که این کار را انجام دهید و با جای هر کلید و همچنین انگشتی که باید آن را لمس کند، آشنا شوید می توانید مرحله بعدی را با موفقیت بیشتری سپری کنید. شاید برای افراد مبتدی، سخت ترین قسمت همین مرحله باشد.
 
حروف را تک به تک تایپ کنید

  • گام دوم در تمرین تایپ

در گام بعدی برای تمرین تایپ، شما باید کلمات معنی دار تایپ کنید. بدین ترتیب به انگشتان خود تمرین می دهید که چگونه بین سطرهای مختلف حرکت کنند و کلیدهای مختلف کیبورد را لمس کنند. لازم نیست این کار را از کلمات سخت شروع کنید. می توانید تایپ کلمات تک بخشی را برای شروع کار در نظر بگیرید.

  • گام سوم در تمرین تایپ

در این مرحله شما می توانید برای تمرین تایپ، عبارات و جملات کوتاه و بلند را تایپ کنید. بدین ترتیب می توانید روی دقتتان متمرکز شوید و بدون نگاه کردن به کیبورد، آنچه را که آموخته اید تایپ کنید. برای اینکه بتوانید تمرینات خود را به خوبی پیش بگیرید، می توانید یک متن کوتاه را تایپ کنید. همزمان با اینکه متن و عبارات را تایپ می کنید، نهایت دقتتان را به کار ببرید تا درست تایپ کنید. زیرا تایپ صحیح از تایپ سریع اهمیت بیشتری دارد.
 
در طول تایپ به مانیتور نگاه کنید

بهترین سرمشق ها برای تمرین تایپ

گاهی ممکن است افراد طی مراحلی که در بالا به آن اشاره کردیم، احساس راحتی نداشته باشند. در این صورت ممکن است گمان کنند نمی توانند تایپ ده انگشتی را یاد بگیرند. این یک باور غلط است. زیرا همه می توانند با تمرین تایپ و آموزش های لازم، تایپ سریع را فرا بگیرند. از این رو ما برای این افراد پیشنهاد بهتری داریم. برای اینکه بتوانند انگشتان خود را با کلیدهای روی کیبورد و حروف آشنا کنند، می توانند از سرمشق هایی که برای تمرین تایپ طراحی شده است، استفاده کنند. این سرمشق ها با توجه به جهت و حرکت انگشتان روی کیبورد طراحی شده است و گام های ابتدایی برای آموزش تایپ ده انگشتی را برای افراد ساده تر می کند. در این بخش شما را با این سرمشق ها آشنا خواهیم کرد.

1- سرمشق اول

سعی کنید که این حروف را بین 10 تا 20 ثانیه تایپ کنید. در صورتی که موفق شدید، می توانید سراغ تمرین بعدی بروید.

سم/ کشک/  سال/  نم نم/  بات/  ات/  لب/ بابا/ گک/ لک لک/ یاس/ امشب/ شیما/ مینا
 
از سرمشق ها برای تمرین تایپ استفاده کنید

2- سرمشق دوم

پس از اینکه توانستید کلمات بالا را در کمتر از 20 ثانیه تایپ کنید، این تمرین را آغاز کنید. برای این تمرین تایپ با توجه به سرمشق ها، زمان برابر دقت مهم است. شما باید سرمشق دوم را کمتر از 25 ثانیه تایپ کنید.

ضش/ عت/ هن/ تی/ صس/ خلاص/ همیشه/ جنگل/ فلفل/ ضامن/ حک/ خم/ ثمین/ 
فسنجان/ عقاب/ خفن/ قلقلی/ ثنایی/ فکستنی/ قشنگ/ غلام/ علما/ صبا/ خنک

3- سرمشق سوم

پس از اینکه به خوبی سرمشق های دوم را انجام دادید، می توانید خودتان را برای تمرین تایپ سرمشق سوم آماده کنید. این سرمشق ها را باید کمتر از 20 ثانیه تایپ کنید.

ذب/ زنبور/ نت/ رشت/ ذلیل/ ناءب/ طشت/ طس/ زی/ زورو/ ظالم/ رب انار/ دادار/ دهکده

4- سرمشق چهارم

در سرمشق چهارم در تمرین تایپ شما نیازی به پیروی از الگوی خاصی نیست. بلکه شما می توانید اخبار تلویزیون را گوش دهید و مطابق آنچه که می شنوید، تایپ کنید. یا حتی بخشی از متن کتاب یا روزنامه ای را تایپ کنید. قطعا زمانی که سه سرمشق بالا را تمرین کرده باشید، می توانید به خوبی سرمشق چهارم را انجام دهید.

برای تمرین تایپ چقدر زمان لازم است؟

شاید سوال بسیاری از شما این باشد که چقدر زمان برای تمرین تایپ لازم است؟ در حقیقت هیچ کس نمی تواند به طور دقیق برای شما زمان تعیین کند. زیرا ممکن است پیشرفت و سرعت عمل شما بسیار عالی و یا بسیار معمولی باشد. پس با توجه به توانایی هایی که کسب کرده اید، می توانید تمرینات تایپ را انجام دهید.

به طور معمول تمرین تایپ روزانه نیم ساعت توصیه می شود. این مدت زمان نه برای شما خسته کننده است و نه مانع انجام کارهای دیگرتان می شود. بلکه شما می توانید طی روزهای متوالی این مدت را به تمرین تایپ اختصاص دهید تا بتوانید دقت و سرعت خود را بالا ببرید.

سخن پایانی

اگر می خواهید تمرین تایپ را شروع کنید، بهتر است تا آن را در چارچوب اصول و قوانینی که در این بخش آموزشی برایتان عنوان کردیم، انجام دهید. در این بخش ضمن بررسی نکات مهم برای یادگیری تایپ سریع، یک سری سرمشق های مناسب و استاندارد در اختیار شما قرار دادیم که با استفاده از آنها می توانید سریع و با دقت تایپ کنید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *