آسان‌ترین روش برای داشتن تقویم محتوایی در اینستاگرام

آسان‌ترین روش برای داشتن تقویم محتوایی در اینستاگرام

اگر می‌خواهید تقویم محتوایی اینستاگرام بسازید و نمی دانید دقیقا از کجا شروع کنید، این مطلب مثل آب خوردن همه چیز را به شما آموزش خواهد داد.

پیشگفتار

تقویم محتوایی اینستاگرام، با هدف ِایجاد برنامه محتوایی اینستاگرام به شکلی ساختاریافته طراحی می شود. پس از یادگیری انواع محتوا در اینستاگرام و بررسی گام های طلایی تولید محتوا در اینستاگرام نیاز است که با اصطلاحاتی از قبیل تقویم محتوایی آشنا شویم. با کمک تقویم محتوایی اینستاگرام می توانید بهره وری تان را ارتقا دهید، محتوای باکیفیت تری در این اپلیکیشن تولید کنید، آینده را پیش بینی کنید و طبق اهداف بازاریابی تان پیش بروید. در نتیجه، در زمان، انرژی و بودجه ای که صرف فعالیت در  Instagram میکنید، صرفه جویی خواهید کرد.
تقویم محتوایی اینستاگرام به شما این امکان را می دهد تا موفقیت هایتان را پیش بینی کنید و شکست های احتمالی را به طور دقیق شناسایی کنید. اگر به عنوان یک برند یا یک کسب و کارِ امروزی نمی دانید که چگونه تقویم تولید محتوای اینستاگرام ایجاد کنید، این مطلب را مطالعه کرده و با راهنمای گام به گامِ آن پیش بروید.

عناوین

•    گام نخست: تعیین استراتژی برای تولید محتوا در رسانه های اجتماعی (و به طور خاص اینستاگرام)
•    گام دوم: تعیین بخش های مختلف تقویم محتوایی اینستاگرام
•    گام سوم: ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام با یک قالب خاص
•    گام چهارم: تعیین الزامات در تقویم اینستاگرام
•    بررسی یک نمونه تقویم تولید محتوا در اینستاگرام
•    ختم کلام و پاسخ به چند پرسشِ تکراری

گام نخست: تعیین استراتژی برای تولید محتوا در رسانه های اجتماعی (و به طور خاص اینستاگرام)

برای ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام به استراتژی مدون و کاملاً شفاف نیاز دارید. در غیر این صورت موقع تهیه و پُر کردن تقویم اینستاگرام تان دچار مشکل خواهید شد. سوالاتی که می توانند به شما کمک کنند یک استراتژی محتوا در اینستاگرام ایجاد کنید، شامل گزینه های زیر هستند. شما با پاسخ دادن به این سوالات میتوانید نقشه‌ی گنج ِخود را برای فعالیت در اینستاگرام ترسیم کنید.
•    هدف کلی پیج اینستاگرام (برند، کسب و کار، فعالیت شخصی) من چیست؟ چرا این پیج را ساخته ام؟ می خواهم به چه هدفی برسم؟
•    در روز/ یا هفته، چند مرتبه می توانم (یا باید) پست بگذارم؟
•    انواع محتواهایی که قرار است در پیج اینستاگرامم درج کنم چیست؟
•    با توجه به موقعیت جغرافیایی ام (ایران)، بهتر است چه ساعات و روزهایی پست و استوری بگذارم تا فالوور های بیشتری آن را مشاهده کنند؟
•    آیا به ادمین نیاز دارم؟ چند ادمین؟ آنها باید مسئول انجام چه فعالیت هایی در پیج اینستاگرام من باشند؟
•    آیا پروفایل من در اینستاگرام تم (یا قالب، یا چارچوب ظاهری) مخصوص به خودش را دارد یا خیر؟

تقویم محتوایی اینستاگرام
گام دوم: تعیین بخش های مختلف تقویم محتوایی اینستاگرام

هر تقویم اینستاگرام برای چیدنِ روال تولید محتوا در یک ماه ِکاری، دارای بخش های مختلفی است. این بخش ها شامل موارد زیر می باشند.

1)    زمان و تاریخ دقیق انجام کارها: در ستون اولِ تقویم اینستاگرام تان می توانید تاریخ تولید محتوا، بازخوانی و بررسی، انتشار، آپدیت و ... را تعیین کنید. مثلا اگر امروز روزِ تولید محتوایتان در اینستاگرام است، سه روز آینده می تواند تاریخ انتشار و یک یا دو ماه دیگر زمانِ آپدیت ِآن باشد.

2)    ستون بعدی به درجِ نام ادمین یا ادمین هایی اختصاص دارد که مسئولیت ایجاد، انتشار، آپدیت، پاسخدهی به نظرات و سوالات مشتریان را دارند. مثلا اگر پست امروز شما را ادمین شماره 2 پیج‌تان انتشار داده است، باید اسم او را داخل این ستون قید کنید. سعی کنید قبل از تولید محتوا در اینستاگرام یک تیم مخصوص برای نویسندگی، ادیت، ویراستاری، کارشناس تولید محتوا و امور تبلیغاتی و ... بچینید.

عکس ستون های تقویم محتوایی در اینستاگرام
3)    موضوع، عنوان، هشتگ ها و سایر جزئیات ِمربوط به یک محتوا را داخل ستون های بعدی تقویم محتوایتان بنویسید. این ستون ها می توانند به طور جداگانه «هشتگ»، «موضوع»، «عنوان»، «کلمات کلیدی» و ... نام بگیرند. این کار باعث می شود بعداً که تقویم اینستاگرامتان را بررسی می کنید به سرعت متوجه شوید که روی چه موضوعاتی وقت و هزینه صرف کرده اید و از پرداختن به چه موضوعاتی غافل مانده اید. (در زمینه‌ی کاری خودتان).

4)    در ستون بعدی نوع محتوایتان را بنویسید. صوتی، تصویری، متنی بودنِ محتوا بسیار مهم است. به شما پیشنهاد می کنیم که با توجه به استراتژی تولید محتوایتان، هر سه نوع از محتواهای نامبرده یا حداقل دو مورد از آنها را تولید کرده و در پیج تان منتشر کنید.

5)    تعیین اولویت انتشار، آپدیت و تولید محتوا در اینستاگرام می تواند ستون بعدی تقویم محتوایی اینستاگرام ِشما را تشکیل دهد. این کار کمک می کند تا تیم تولید محتوایتان با سردرگمی و استرس، اقدام به انتشار و تولید محتوای بی نظم در این اپلیکیشن نکنند.

گام سوم: ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام با یک قالب خاص

در مرحله اول برای ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام یک قالب انتخاب کنید. می توانید از یک فایل خام اکسل کمک بگیرید، یا از قالب های آماده ای که سایت های Hootsuite و Trello و HubSpot در اختیارتان قرار می دهند، استفاده کنید.

نمونه تقویم محتوایی Trello

گام چهارم: تعیین الزامات در تقویم اینستاگرام

پس از هماهنگ کردن تیم تولید محتوا در اینستاگرام، تعیین مکان هایی برای نگهداری محتوای خام که در دسترس کل تیم تولید محتوا باشد (مثلا google drive )، تعیین استراتژی و هدف تولید محتوا، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و .. نوبت آن است که الزامات را تعیین کنید.
منظور از تعیین الزامات، ترفند هایی هستند که موقع ساخت ظاهرِ اولیه‌ی تقویم محتوایی اینستاگرام تان به چشم نمی آیند. مثلا تعیین مناسبت ها و اقدام به انتشار محتوای مرتبط با آنها. به عنوان نمونه، اگر نزدیک عید نوروز هستید، باید ساختار محتوا و تبلیغات تان در اپ اینستاگرام مربوط به این مناسبت باشد. شما می توانید در این مناسبت، اقدام به ارائه تخفیف یا برگزاری مسابقاتی کنید که در مابقیِ روزهای سال آنها را انجام نمی دهید.
در تقویم محتوایی اینستاگرام تان یک ستون اضافه برای انتشار مجدد محتواهایی که قبلا منتشر شده اند و چند ماهی از تاریخ به روز رسانی شان می گذرد، اختصاص دهید. مثلا در طول یک ماه می توانید یکی دو محتوای قدیمی ترِ پیج تان را در دسترس مخاطبان قرار دهید و پیشنهاد کنید که آن را مشاهده/ یا مطالعه کنند. معمولا توصیه می شود تا 5 ماه پس از عبور از زمان انتشار یک پست یا استوری آن را مجددا بازنشر دهید.

بررسی یک نمونه تقویم تولید محتوا در اینستاگرام

برای اینکه جهت ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام تان ایده بگیرید می توانید به نمونه تقویم محتوایی که در تصویر زیر قرار دارد نگاهی بیندازید. این یک تقویم بسیار پایه و ابتدایی در وُرد، برای تولید محتوا در اینستاگرام است. البته دستتان باز است؛ می توانید تعداد ستون ها را افزایش دهید. با افزایش تعداد ستون ها و شفاف شدن عملکرد تان، بهتر می توانید به تیم تولید محتوا در اینستاگرام توضیح دهید که باید ها و نباید های تولید محتوا در پیج تان چیست. به یاد داشته باشید که هرچقدر شفاف تر و دقیق تر پیش بروید، به همان نسبت موفق تر خواهید بود. در نتیجه، می توانید تعداد مخاطبان بیشتری به سمت پیج تان جذب کنید.

نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام

ختم کلام

تقویم محتوایی اینستاگرام به شما کمک می کند تا طبق یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده جلو بروید. شاید از خودتان بپرسید که اگر برنامه محتوایی اینستاگرام نداشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گرچه بعید به نظر می رسد که یک کسب و کارِ دارای پرستیژ در دنیای امروز، بدون تقویم تولید محتوا در اینستاگرام فعالیت کرده و بی برنامه پیش برود، اما اگر به هر دلیلی قید ساخت تقویم محتوایی تان را بزنید با مشکلات زیر روبرو خواهید شد.
•    تولید محتوای بی نظم، تکراری، فاقد چارچوب و باری به هر جهت
•    عدم انتشار محتوا طبق یک زمانبندی از پیش تعیین شده و در نتیجه دیر آماده شدنِ محتواها
•    از دست رفتن تایمِ اوج بازدید پست های اینستاگرام یا درج پست های مخصوص مناسبتی توسط فالوورها
•    عدم امکان پیگیری و بررسی میزان موفقیت/ یا عدم موفقیت محتواها
•    عملکرد لاکپشتی و بسیار سنتی نسبت به سایر کسب و کارهای امروزی
اگر قصد ندارید با مشکلات عنوان شده در بالا رو به رو شوید، از همین حالا برای ساخت برنامه محتوایی اینستاگرام تان برنامه ریزی کنید. به طور کلی، مهم ترین ستون هایی که یک برنامه محتوایی اینستاگرام باید داشته باشد، شامل موضوع محتوا، هشتگ ها و کلمات کلیدی، نوع محتوا (تصویری، صوتی، متنی)، تاریخ تولید، انتشار و آپدیت محتوا است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *