نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد

نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد

آیا با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد آشنایی دارید؟ از آنجایی که قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد در تایپ ده انگشتی بسیار مهم است، باید آن را فرا بگیرید.

پیشگفتار

نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد باید چگونه باشد؟ زمانی که شما می خواهید تایپ سریع یا تایپ ده انگشتی را بیاموزید، نحوه قرار گرفتن هر یک از انگشتان شما در تایپ صحیح و اصولی تاثیر می گذارد. پس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید و هر یک از انگشتان خود را روی کلیدهای مناسبی قرار دهید. به این ترتیب می توانید تایپ ده انگشتی را به خوبی فرا بگیرید. حال شاید این سوال برایتان مطرح شود که جای هر انگشت روی کدام کلید است و نحوه قرار گرفتن دستان ما روی کیبورد باید چگونه باشد؟ در این بخش آموزشی تصمیم داریم شما را با فوت و فن تایپ ده انگشتی آشنا کنیم. آنچه که در ادامه مطالعه خواهید کرد، به شرح موارد زیر است:

مقدمه

نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش آموزش تایپ ده انگشتی است. همانطور که می دانید در تایپ ده انگشتی شما باید با استفاده از قدرت تک به تک انگشتان دست خود، جملات و عبارات را تایپ کنید. اگر توجه کرده باشید تایپیست های حرفه ای و یا کسانی که به تایپ سریع مسلط هستند، با درصد خطای بسیار پایینی کلیدهای کیبورد را فشار می دهند؛ بدون آنکه حتی به صفحه کیبورد نگاهی بیندازند! آیا می خواهید بدانید راز این سرعت و دقت چیست؟ بله درست است! تسلط کافی به صفحه کیبورد و قرار گرفتن صحیح انگشتان روی هر کلید راز موفقیت در تایپ سریع است. حال برای اینکه به طور کامل با محل قرار گرفتن دستان و انگشتان خود روی کیبورد آشنا شوید، با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد باید چگونه باشد؟

قبل از هر گونه آموزشی در خصوص نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد باید با یک تعریف و توضیح کلی در این خصوص آشنا شوید. به طور کلی دست ها و انگشتان شما باید بسیار نرم و راحت روی کیبورد قرار بگیرند. به گونه ای که شما به تمام کلیدهای روی کیبورد تسلط و دسترسی کامل داشته باشید. افراد زیادی هستند که با سرعت بالا تایپ می کنند، اما همچنان نمی دانند نحوه قرارگیری صحیح انگشتان روی کیبورد چیست و چگونه است؟

در صورتی که این افراد به همین شیوه تایپ ادامه دهند، نمی توانند برای مدت طولانی تری کار کنند. زیرا دست هایشان به سرعت خسته می شوند و شاید کارایی را که باید، نداشته باشند. همچنین با مرور زمان ممکن است برای آنها مشکلاتی از جمله دست درد و یا آسیب به مفاصل به وجود بیاید. پس مهم است که شما تسلط کافی به کیبورد داشته باشید و انگشتانتان را به درستی روی کلیدهایی که باید، قرار دهید. با توجه به این موضوع بهتر است تا در ادامه با شیوه صحیح قرار گرفتن انگشتان روی صفحه کلید آشنا شوید.
 
تنظیم ارتفاع کیبورد

اقدامات پیش از قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد

•    وضعیت صفحه کلید را تنظیم کنید

قبل از اینکه بخواهید روی نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد متمرکز شوید، بهتر است تا کیبورد را تنظیم و ثابت کنید. برای این کار باید کیبورد را در فاصله و ارتفاع مناسبی از خودتان قرار دهید تا تسلط کافی به تمام کلیدهای صفحه کلید داشته باشید. یک شیب ملایم برای کیبورد می تواند در سرعت تایپ و جلوگیری از آسیب به دستان شما بسیار موثر باشد.

•    به انگشتان خود انحنا دهید

یکی از موارد مهم در نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد این است که شما انحنای انگشتان خود را رعایت کنید. برای این کار نیاز است تا تمام انگشتان شما یک قوس طبیعی مانند حرف U داشته باشند. بدین ترتیب تسلط شما برای تایپ سریع بیشتر خواهد شد.

•    به وضعیت مچ دستان خود توجه کنید

مچ دست های شما نباید روی میز یا روی صفحه کلید لپ تاپ باشد. بلکه باید کاملا آزاد و تقریبا نیم اینچ بالاتر از صفحه کلید باشد. مچ دست ها باید کاملا آزاد و راحت باشند و در راستای آرنج قرار بگیرند.

•    دست هایتان را روی صفحه کلید بگذارید

پس از رعایت موارد بالا، شما باید با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد آشنا شوید. برای این کار باید دستانتان را طبق آموخته هایتان روی کیبورد قرار دهید. شاید در ابتدا احساس کنید که این غیر طبیعی است و یا احساس راحتی نداشته باشید. اما زمانی که به تمرین تایپ ادامه دهید و هر بار وضعیت دستان خود را به همین حالت قرار دهید، عادت می کنید.
 
به کلیدها بیش از حد فشار نیاورید

آشنایی با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد

پس از اینکه اقدامات پیش از قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد را انجام دادید، نوبت به این می رسد که با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد آشنا شوید. برای این کار لازم است تا مراحل زیر را دنبال کنید.

•    انگشتانتان را با کلیدهای کیبورد آشنا کنید

برای آشنایی با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد شما باید به محل قرار گرفتن هر کلید روی کیبورد توجه کنید. سطری که در آن کلید A قرار گرفته است، سطر HOME است. به ترتیب به سطر های قبل و بعد از سطر هوم، سطر بالایی و سطر پایینی گفته می شود. همچنین به کلیدهایی که سیمبل هستند توجه کنید و با محل قرارگیری آنها آشنا شوید. Shift، Ctrl، Caps lock و... کلیدهای سیمبل هستند که در تایپ فارسی و انگلیسی به آنها نیاز پیدا می کنید.
 
وضعیت قرار گرفتن انگشتان روی کلیدهای کیبورد

•    وضعیت قرار گرفتن انگشتان دست چپ

از سطر هوم شروع کنید. به ترتیب از انگشت کوچک دست چپ، کلیدهای A، S، D و F را لمس کنید. انگشت شصت در این حالت باید روی کلید Space قرار بگیرد.

•    وضعیت قرار گرفتن انگشتان دست راست

مانند مرحله قبل از سطر هوم شروع کنید و انگشتان دست راست را به ترتیب از کوچک به بزرگ روی کلیدهای ; یا ک،  L، K و J قرار دهید. انگشت شصت نیز مانند دست راست روی کلید بزرگتر یعنی کلید Space قرار می گیرد.

•    نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد در سطرهای بالایی و پایینی

به همین ترتیب که انگشتان را روی سطر هوم قرار دادید، می توانید با همین ترتیب و همین انگشتان سطر بالایی و پایینی را نیز لمس کنید.

نکاتی در خصوص نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد

در بخش قبل شما را با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد آشنا کردیم. حال زمان آن رسیده تا به یک سری نکات مهم اشاره کنیم که دانستن آنها به شما کمک می کند تا بهتر و سریعتر اصول تایپ ده انگشتی را بیاموزید.

  • حتما ارگونومی تایپ را رعایت کنید. ارگونومی تایپ مجموعه ای از قوانین است که به شما کمک می کند تا بدن خود را در وضعیت درستی قرار دهید. این در نهایت باعث می شود تا با تسلط بیشتری تایپ کنید و به بدن شما آسیبی وارد نشود. زیرا ممکن است بخواهید برای مدت طولانی تری پشت سیستم بنشینید و تایپ کنید.
     
    بدون نگاه به کیبورد تایپ کنید

 

  • اگر نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد برای شما غیر عادی است و یا احساس می کنید با این روش نمی توانید تایپ کنید، بهتر است تکرار و تمرینتان را بالا ببرید. قطعا زمانی که بارها و بارها تایپ ده انگشتی با روش اصولی و استاندارد را تمرین کنید، احساس راحتی بیشتری پیدا می کنید. تا جایی که دیگر به غیر از این روش نمی توانید با روش های دیگر تایپ کنید.

 

  • سعی کنید از همان ابتدای تایپ، بدون نگاه کردن به کلیدهای کیبورد، کلمات و عبارات را تایپ کنید. زیرا نگاه کردن به کلیدهای کیبورد تاثیر منفی بر روند تایپ سریع می گذارد.

 

  • در تایپ ده انگشتی آنچه که اهمیت بسیار زیادی دارد، دقت است. کیفیت تایپ شما از سرعت تایپ تان مهم است. پس سعی کنید با دقت و کیفیت بالا تایپ کنید.

 

  • اگر برای نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد به مشکل بر می خورید، می توانید از دو کلید F و J کمک بگیرید. روی این کلیدها یک برآمدگی کوچکی وجود دارد که می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

 

  •  برای استفاده از کلیدهای سیمبل می توانید از انگشت کوچک دست چپتان استفاده کنید.

 

  • بعد از اینکه با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد آشنایی کامل پیدا کردید، بهتر است بدون تایپ اعداد و یا تایپ با استفاده از کلیدهای سیمبل، بارها و بارها کلمات و عبارات صحیح را تایپ کنید تا حافظه عضلانی شما تقویت شود. زمانی که به این تسلط رسیدید، می توانید انگشتانتان را با سایر کلیدها آشنا کنید.

 

  • اگر پس از آموزش نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد، تایپ ده انگشتی برایتان دشوار است، می توانید در ابتدا کلیدها را به صورت تک به تک فشار دهید و به مرور زمان و همچنین با تمرین تایپ، خودتان را ارتقا دهید و کلمات و سپس عبارات مختلف را تایپ کنید.

 

  • دستتان را هرگز بیش از حد روی کلیدهای کیبورد فشار ندهید. وارد کردن فشار اضافه به کیبورد هم باعث خستگی شما و هم باعث خراب شدن کیبورد می شود.

کلام آخر

در این بخش شما را با نحوه قرار گرفتن انگشتان روی کیبورد آشنا کردیم. با توجه به آنچه که در این بخش آموختید می توانید با تمرین های پی در پی، حافظه عضلانی خود را تقویت کنید و در تایپ مهارت های کافی را به دست آورید. شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد اما شما توانایی یادگیری آن را دارید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *